dr-masse
Forumsvar skapade
-
Jag satsar på söndagen. Gladare chef och varmare väder fäller avgörandet (9-10 grader och sol på söndagen, 4-5 grader och moln på måndagen). Tycker dessutom att det ser ut som en ganska lovande vindvridning på söndagen om gudarna vill…
Fast om det är någonstans man borde vara är det västkusten och Klitmöller, kolla prognoserna där!
-
Jag lutar åt söndagen nu. Kan inte segla båda dagarna.
-
Ha, ha, varför var den kommentaren inte det minsta oväntad…
Norrlänningar verkar ha en ständig tävling om vem som är född och har bott längst så långt norrut som möjligt, ah…. 😉
Hela Sverige ligger sjukt långt norrut. Östersund är djupaste norr. Umeå är djuuuuuuuupaste norr. Och allt norr om Umeå är nordpolen.
-
Ah, inget är ju billigare än att parasitera mera!
I Egypten är det dock viktigt att hamna rätt, om jag förstått det hela rätt. Och nu uttalar jag mig IGEN om ett spot där jag aldrig har varit. Herrejösses.
Nåja, bifogar en länk med lite vindstatistik från Egypten. http://www.club-mistral.com/en/destinations/weather/2/
Själv tycker jag faktiskt att Egypten har minskat i attraktion som surfmål efter självmordsattackerna där…
-
Nöjd med brädan? Det var ju en ganska skojig rådgivartråd att följa…
Storsjön i djupaste norr och surf 9 november… Inte illa!
-
Ni kan nog sälja ert familjeliv som en programidé till Jarowskij eller nå’t…
”Brädbröderna i södern” eller ”Gossarna i Gislövs” eller ”Big Brothers” eller… kan bli en fin klibba i seglena era, om inte annat.
Förresten, bor ni VERKLIGEN i Gislövshammar? Då borde ni ju leva i närmast fullständig lycka och perfekt harmoni mest hela tiden. Kan man ha mer tur ur surfsynpunkt i Sverige? Knappast. Så jag förstår inte vad ni bråkar om. Alls.
En tanke – kanske borde vi helt avgränsa konfen till oss mellan 30 och 40 som sitter fast i ett kontorslanskap och dessutom gör annat än att jobba? Som att drömma om att man hade vuxit upp vid ett surfbrejk av klass med sin brorsa och istället för eviga rundpingismatcher i källaren kunnat förbereda sig för nästa vågsurfingsession?
-
Goa gubbar!
(sorry, sorry, sorry, kunde inte låta bli…)
-
Tror att det där är rätt upplägg. Om man kan vara ett par-tre gubbs så kan ju hyrbilen splittas. Boendet lär vara billigt vid den här tiden på året.
Synd att min franska är så ”tres terrible”…
Men testa något franskt forum å ställ lite frågor? Finns ju ett antal bra franska sajter på nätet!
Alltså, en superbillig resa lär det inte bli (då får man ta cykeln till Apelviken eller nåt), men mycket för pengarna kan man nog helt klart få.
Jag har passerat Etang du Leucate några gånger och kan säga att herrejävlar vad det blåst varje tillfälle…
-
Utan att ha varit där (öh, precis som vanligt) skulle jag vilja slå ett litet slag för södra Frankrike.
Det finns ju några spots där… (från directwind.com) och är välkänt för att blåsa bra på vintern. Har vindstatistik från tyska Surf som pekar på 30% dagar med 4-5 beaufort, och 40% med över 6 beufort (det är 70% seglingsbara dagar det!) i december. För januari är det 20% 4-5 beaufort och 50% (!!!!!) med över 6 beufort!
Vattentemp på 12-13 grader och lika varmt i luften är ju rena sommarvärmen jämfört med fiskebäck i januari… 🙂
Flygresa = billigt. Flyg till Marseille med KLM för typ 3000:- (mellanladning), Nice med Sterling eller kanske ännu billigare med Ryan Air (mellanlanda på Stanstead från Götet).
Ah, visst blir du sugen!
Surfa På!
Vindstatistik för Provence från Surf mag är det. Åsså antalet spots att välja på:
Mourillon va [freeride] e se
Port – Mahon au [freeride] tramontane
La Coudou 83 [vague] O-NO
St Raphaël 83 [freeride] O-NO-SE-SO
Brutal Beach 83 [vague] O – NO – S
L’Almanarre 83 [freeride] O-SO-E-SE
beauvallon 83 [vague] est/sudest
Le Brusc 83 [freeride] SW_W_NW
hirt 83 [freeride] E SE
Saint-Aygulf 83 [freeride] E SE
pampelone 83 [vague] sud-est
baie de cavalaire 83 [freeride] O-SO-E-NO
la coudou 2 83 [vague] O NO
port d’hyères 83 [vague] est, sud e
La bergerie 83 [freeride] Est
La badine 83 [kite] Est
Gigaro 83 [freeride] tram
braunsteffer 83 [vague] nord ouest
Parc des dosses 66 [freeride] tram
Argeles 66 [freeride] NO-S-SE
Le Canet 66 [vague] S-SE
Le Spot du Quick II 66 [freeride] Spot Quick
lac de villeneuve 66 [freeride] tram(NO) o
Eole / Téléski Nautique 66 [freeride] W/NW
sosua kite beach 66 [kite] e-se-s
cypriano 66 [freeride] no
coudalère 66 [freeride] bof
Ste marie la mer 66 [vague] S-E
etienne 66 [freeride] nord ouest
marco 66 [vague] sud-sud es
Lac de NAUSSAC 48 [freeride] N-O-S
Embouchure de l’Aude 34 [freeride] o-no(tramo
CAP D’AGDE 34 [vague] N/O
la chapelle 34 [vague] sud est.su
Dalla Pace 34 [freeride] NO et SE
Lac du Salagou 34 [freeride] Tramontane
Etang des Aresquiers 34 [freeride] Tram et Mi
lac du ponant 34 [freeride]
La grande motte 34 [vague] E-SE – NO
La Grande Motte 34 [vague] Est Est.
le pont levi 34 [choisir] nord
Villeneuve les Maguelones 34 [kite] Sud Est; N
LE BARROU 34 [freeride] TRAM’ (nor
LE BAROU 2 34 [freeride] voile fun
marseillan 34 [vague] sud-est
voile fun sete 34 [freeride] tramontane
voile fun sete 34 [freeride] tramontane
BARROU 3 34 [freeride] tramontane
sérignan 34 [freeride] N-O,O
la maïre 34 [kite] E/SE
marseillan ville 34 [freeride] no o ne se
Boucanet 30 [vague] Nord/Ouest
plage sud 30 [freeride] o/no/n
l’espiguette 30 [vague] o/no; s/se
ghjunchitu 2B [vague] O-SO
Baie de Figari 2A [freeride] Ouest
Baie de Figari 2A [freeride] Ouest
la tonnara 2A [vague] ouest
la tonnara 2A [vague] ouest
La punta 2A [vague] ouest
jojo 20 [choisir] EST
PIANTARELLA 20 [freeride] EST
tonara 20 [freeride] ouest
Carro 13 [vague] NO-O-E-SE
Epluchures Beach 13 [vague] NO
Fos sur mer 13 [vague] sud-Est
La Pelle 13 [vague] Nord-Ouest
Pointe Rouge 13 [vague] Nord-Ouest
secret spot du team FF 13 [vague] nord-Ouest
Les Caillols 13 [vague] nord ouest
LA CIOTAT 13 [choisir] NO – SE
Plan d’eau de Peyrolles 13 [freeride] toutes
Elicki Jean-Marc 13 [freeride] toutes
Le Jaî 13 [freeride] toutes
Jausette 13 [vague] sud est
Beauduc 13 [vague]
St chamas 13 [freeride] N / N-O /
moulay bouzarktoun 13 [vague] tribord
Bouquet 13 [freeride] sud-est à
Les Renaïres 13 [vague] NO et SE
Lac de sainte croix 13 [freeride] toutes
CMV 13 [freeride] Nord ouest
parc astérix 13 [vague] rien
Centrale Marseille 13 [vague] mistral
La vielle nouvelle 11 [freeride] Nord Ouest
reserve naturelle de pissevach 11 [freeride] o,no(tram.
Spot du Quick 11 [vague] Toutes
Le Goulet 11 [freeride] nord ouest
la palme 11 [kite] toutes
la nautique 11 [freeride] nordouest
Etang Narbonne Sigean 11 [freeride] Tramontane
la mine 11 [freeride]
AUREL 11 [freeride] Nord-ouest
La mine 11 [choisir] Nord-oeust
Parc à Huitres 11 [freeride] Nord ouest
Base Nautique 11 [freeride] tramontane
la Ganguise 11 [freeride] Sud Est
Cercle Nautique des Corbières 11 [freeride] NO/SE
Les Pilotis 11 [vague] SE
La Franqui 11 [freeride] Tramontane
Les Coussoules 11 [freeride] Tramontane
Port-Mahon 11 [kite] e se no n
lac de la ganguise 11 [freeride]
fourcassa 09 [freeride] ouest
cmv 08 [vague]
Menton 06 [vague] E-SE
Baulieu 06 [vague] E-SE
St Laurent du var 06 [vague] E-SE-O-SO
Palm Beach 06 [vague] O-NO-E-SE
Antibes 06 [freeride] O-NO-SO
destructeur beach 06 [vague] est
Pétole Beach 06 [freeride] E-S-O
repied 06 [choisir] rien (y a
Spot du Loup 06 06 [vague] Est
Plage Marquet 06 [freeride] Sud Est à
Golf’ 06 [freeride] S/E/N
Palm beach Cannes 06 [choisir]
BALDET 06 [freeride] Nord – Sud
palm beach 06 [freeride]
Lac de Serre Poncon 05 [freeride] Nord ou Ou
ideal freeride 04 [freeride] sud ouest
cap coudalère [freeride] o/no
port st louis [freeride]
Gruissan [choisir] -
Just det, så såg det ut på 04. Faktiskt så minns jag nu att det var en av förändringarna till 05 som jag fick reda på – att man hade ersatt carbonpinnen med rullad monofilm just för att den inte skall kunna gå av.
Hoppas du får tips från Simmer om hur du enkelt kan fixa det där, även om prestandaförbättringen väl inte är sådär överdriven så vill man ju ha hela prylar ändå.
-
Hej!
Det där är, så vitt jag vet, ingen carbonlatta (från 05 i alla fall). Faktiskt så är det ”bara” vikt monofilm (eller liknande styv segelduk. Det handlar om att kunna hålla ut toppen lite extra och är inte en latta. Så om man viker den så kan det mycket väl kännas som om den är av om man tror att det är en vanlig latta. Det är det inte, utan man skall mer se det som en insydd förstärkning. Jag tycker att det är bra att man inte satt en latta på ett såpass utsatt ställe och seglen funkar ju grymmebra.
På tidigare Crossover sitter det, om jag inte missminner mig, mer som en ”pinne” som är tänkt att funka mer som en vanlig latta. Den kan som sagt gå av, men det påverkar näppeligen seglet. Bör ju rätt enkelt kunna ersätta med att vika lite monomfilm och köra med det istället? Kontakt Simmer, de brukar vara hjälpsamma med sådana här frågor – simmer@simmersails.com
Surfa På!
-
På tal om carving…
Kanske kommer framtidens brädor även att ha olika flex? Minns den gamla tinkler-tailen, ah… 🙂
Näe, men på ett lite allvarligare plan. Borde de inte snart ha såpass bra koll på material och sånt att man kan få fram en bräda som ger sig lite lagom i exempelvis kanter och tail-kick beroende på hur hårt man pressar?
”Vill du ha brädan med soft, medium eller hård flex i kanterna?” är frågan vi alla kommer att uppleva och ställas inför i surfshopen om några år… 🙂
Flexa På!
-
Den här tråden blev riktigt skoj! Värd att hålla varm och fin, så här kommer mitt lilla bidrag….
Först bör jag nog nämna att jag är rätt långt från en vågseglare av Staffans eller Ola H.s klass. Jag är nog rätt långt ifrån ordet ”klass” överhuvudtaget när det gäller vågåkning, förresten. Men tänkte att kanske en annan vågåkare därute kanske undrar vad en som gillar vågsegling som fasen (= jag) trots att vågorna inte gillar honom alls lika mycket kan tycka om det här.
Och så här tycker jag.
Jag har under senare år kört vågor med freestyle i lättvind (Fanatic Skate 100 2003 och 2005, Mistral Joker 114), klassiska vågisar (Mistral Beast 83, AB+ 77, RRD CultWave 55, RRD WSW 68, 78 och 88) och ett par freestylewave-brädor (Fanatic FW 98, RRD FSW M). Innan dess har det varit klassiska vågbrädor, oftast av on-shore karaktär. Och lite för ”stora” enligt those-in-the-know.
Jag gillade exempelvis verkligen RRD WaveSwallow-brädor. Kanske mest 78an. Och skälet är att jag verkligen är i lärofasen (och nog kommer att vara där resten av livet, typ) vad gäller vågsegling. På vägen ut kändes den som en lite lösare normal vågis som nog hoppade, men kanske inte med samma rulle och tryck som en klassisk vågis. Men på vägen in var det rätt tydlig skillnad. För mig, som ligger mil ifrån att trycka iväg låååånga skärande bottensvängar med tryck på framfoten och som dessutom gillar back-side segling (öh, kanske för att det är det jag är minst dålig på och för att jag fan inte har någon aning vilket fot jag trycker med utan bara svänger på) så var den grymt skoj. Att behålla fart på vågen och få utrymme för klantig viktfördelning och allmänt slarv var en höjdare. Brädans förmåga att tillåta smärre misstag och ändå behålla fart på vågen gjorde att jag nog hade min roligaste vågsegling på Guincho någonsin. Aldrig har jag fokuserat så mycket på själva vågridningen, vilket var väldigt skoj och till stor del brädans förtjänst. Här skulle man ju vilja skriva att det var den egna förmågan, men tyvärr… Nackdelen som dessa brädor hade, tycker jag, var nog mer att de var sämre på att bibehålla fart på vägen ut än förväntat samt att de inte planade igång särskilt tidigt. Bland annat förvånades jag den dag jag plockade ut en WSW88 med 6.2. Med en freestylewave eller liten freestyle-bräda är jag snudd på helt säker att jag hade planat runt i stort sett hela tiden. Nu hade jag svårt att få fart överhuvudtaget.
En annan upplevelse var när jag åkte till Danmark i början av säsongen. Med på resan fanns min Skate 100 och en AB+ 77. Här upptäckte jag något oväntat. Jag var en för dålig seglare för att kunna köra vågor med AB+ brädan. Sorgligt, men sant. Det var klart bra vågförhållanden och de gånger jag fick till en bottensväng med AB+ brädan, som måste sägas vara en riktig klassiker tror jag nog, var något extra. Vilket j-a grepp! Men problemet var att min duktigt bristande vågåkningsrutin gjorde att jag ofta tappade fart, missade vågor och hade grymma problem med att ta höjd upp till linjen igen. Det hela slutade med att jag tog ut Skaten i vågorna. Och se, plötsligt plockade jag och kunde köra vågor igen! Visst, brädan var på tok för stor (det var fullmacka i femnoll), lite bökig att få in i sväng å så, men jag plockade 3-4 gånger så många vågor. Det var det värt!
Min lärdom är att en riktig klassiker faktiskt kräver mer av seglaren. Och skapligt bra förhållanden. Byiga cross-on förhållanden med sega vågor är faktiskt inge vidare med en riktig klassiker under fossingarna. Tycker jag.
Här hemma i Sverige har jag fått några fina dagar på hösten med Beast 83, en rättså klassisk bräda. Något som skiljer den från mer ”stubby” liknande brädor (nu jämför jag med RRD WaveSwallow) är att den har ett bredare vindregister. Gången är lugnare och även med fulltryck i 4.2 så beter den sig väldigt bra. Samtidigt så har det varit gött att ha den extra marginal som bredden och volymen onekligen ger de gånger men kravlat sig ut mellan stenarna på Torö, och veta att man har en bräda som hanterar tryck i seglet längre ut. Något som är lite lustigt är hur oerhört mycket mer lättseglad jag upplever att Beasten varit jämfört med AB+ brädan. Båda är ju ”klassiker”, men det är ju rätt uppenbart att även här finns stora skillnader. Faktiskt så upplever jag Mistral Beast 83 och RRD WaveSwallow 78 som mer lika varandra i beteende än Besten och AB+ 77… trots de olika ”klasserna”… Det har nog att göra med att Beasten och WSW78 ligger närmare varandra i mått och tänkt vindregister, trots skillnaden i volym och längd.
På sistone har jag bränt runt en del med freestylewave saker. Något som jag verkligen gillat, men som jag förmodligen (har inte bestämt mig) kommer att välja bort som minsta bräda. Det beror på en enda sak – kontroll. När det blåser med tryck i femnoll och mindre så går det liksom fort ändå. Jag är för kass för att uppskatta fart i 20 sekundmeter, men tillräckligt odålig för att gilla kontroll. Samtidigt är det helt klart anmärkningsvärt vad mycket enklare det är att komma igång och behålla fart med en freestylewave, exempelvis kan man köra med snäppet mindre segel än på en klassiker/stubby i samma förhållanden vilket kan vara rättså skoj.
På sätt och vis så är jag därför väldigt intresserad av den ”mix” som verkar växa fram lite här och där – lite kortare klassiker med bättre fart och lite mer bredd. RRD Wavecult kan väl räknas hit, så även Fanatic NewWave, F2s gorillasaker, Starboards större Acid-brädor…
Så, även jag tror att ”stubbys” och ”klassiker” kommer att ha rätt små skillnader som klasser betraktat. Men skillnaderna mellan brädor kommer att bestå, och en tydlig skillnad som jag tror kommer att gälla är ”surfa-på-vågen-brädor”och ”full-rulle-på-väg-ut” brädor. Lite som Boards (tror jag) och inläggare har skrivit här – vilken typ av seglare är du?
Själv söker jag som alltid en oåtkomlig kompromiss. Jag är ju hopplöst usel på att veta vilken typ av seglare jag är utan är alla typer, fast dåliga, i en och samma varelse. Vissa dagar är det vågåkande som gäller, andra dagar hopp och hopp och åter hopp och en tredje så är det allt på samma gång. Jag vill därför ha en bräda som är kalasbra för att segla på vågen, hoppar grymt, magisk fart, oerhörd kontroll och tål allt. Lycka till säger jag härmed till mig själv.
-
Så länge man har en banner och på så vis är med å sponsrar konfen så tycker jag att info och deltagande från svenska surfhandlare är helt OK (och till å med bra).
Anonyma åsikter på en rad däremot är väl… ja, lite fegt kanske?
-
Grattis! Kul att läsa om hur snabbt du går framåt, själv är jag fan på väg åt andra hållet, ah!
Trodde verkligen jag skulle sätta framåt i år (har väl haft en 20-30 som jag landat och vattenstartat ur), men nu är det knappt med tid… missat hela helgen har jag också gjort… när andra är ute å spåckar loss… aj, aj!
Vare på skaten, förresten? Vore extra skoj!
Spåck On!