dr-masse
Forumsvar skapade
-
Har tillbringat många mil i en model ”F”. Skatt å försäkring har jag ingen aning om, men det lär inte vara något speciellt.
Några punkter:
– Maskinellt oerhört driftsäker. Går och går och går och går… (trots, ähum, viss misshandel från förarens sida)
– Kylaren sitter lite illa till under själva bilen. Den ”skitar igen” och kylarbyte blir ofta aktuellt. Egentligen det enda ”mekaniska” problem som jag känner till med den.
– Rost, kolla noga. Vissa exemplar av model F verkar rosta rejält, andra klarar sig fint
– Halvdassiga vägenskaper, mycket lätt bak + bakhjulsdrift gör det till en dålig vinterbil. Ingen bil att ta ut på Krister Klännings ”grusväg i skogen” för rallyrepor, precis.
– ”Bäddbar” inuti, sovit bra i bussen många gånger.
– Toyotas reservdelar är inte de billigaste.
– Säkerheten är väl, ähum, sisådär, skulle inte vilja frontalkrocka med en ”model F”, men det är väl bättre än en folkabuss i alla fall…Sammanfattat en klart duglig surfbuss som är driftsäker och enkel att äga. Finns sannolikt att hitta till mycket lågt pris. Nackdel är väl motorns (kylarens) placering, eventuell rost samt säkerhet.
Allt handlar ju om pris, dock misstänker jag att man kanske kan hitta en ”riktig” buss (VW, Toyota Hi-ace eller annan) till liknande pengar och det kan vara ett bättre och lite säkrare köp.
Lycka till!
-
Enkelt. Ta reda på var jag befinner mig under säsongen. Sen åker du till exakt motsatt ställe.
Näe, men allvarligt talat så är ju vinden inte så särskilt förutsägbar i vårt sköna land.
Dock verkar ju vår + tidig sommar vara vindsäkert på Öland (Haga Park). Även Gotland har jag fina erfarenheter av tidigt på säsongen. Skåne verkar ju kunnna bjuda på vind oavsett säsong om man kan åka lite bil. (hade inte Skåne en väldigt bra sommar i år?).
Västkusten verkar ju vara lite av och på. När lågtrycken från Nordsjön väl rullar in så blir det ju ofta bra, ibland under längre perioder. Fast de senaste två säsongerna verkar inte ha varit några höjdare, frånsett enskilda dagar? Tittar man strikt på vindstatistik så verkar ju Orust och Tjörn bjuda på mycket vind i förhållande till övriga landet.
Sedan finns ju alltid sådan där underliga ställen som på vissa vindriktingar ger mer vind pga lokala förhållanden. Ett bra exempel är väl Fituna söder som Stockholm som i maj/juni vid vackert väder och sydliga vindar nästan ofelbart bjuder på fin bris och mer därtill. Finns nog en hel del ställen liknande detta.
Själv har jag upplevt ett lustigt lokalt fenomen i Skanör där det blåste 6-7 sekundmeter vid själva hamnen och när vi åkte en fjuttig bit till Höllviken så var det snarare 10-12 istället…
Surfa På!
-
Ja, för fan. Glömde ju Acid 77an. En favoritbräda i vinterteorin.
Surfa På!
-
Innan du handlar annan bräda eller nå’t tycker jag absolut att du skall testa med att skruva i en lite större/kraftfullare (öh, ”powerful” på svenska?) fena.
Själv skulle jag köra runt en 24 fena av ”onshore” karaktär med 5.7 på den brädan (för bättre höjdtagning). En fena som ger mer ”tryck” kan göra att brädan lyfter lite mer och känns mindre seg med stora segel.
Jag har 20, 22 och 24 till min RRD CultWave 55 och tycker det är ganska stor skillnad i hur brädan beter sig med olika fenor. Hade jag exempelvis 22 som störst så skulle jag få svårare att ta höjd med större segel. Den största skillnade med en lite större fena är just höjdtagning och planing, tycker jag.
Lycka till å Surfa På!
-
Oj! Vilken skön prylfråga såhär i vintemörkret.
JP FS 113
Mistral Razor 8’4”eller
Fanatic Skate 112 ltd
Goya 86eller
AHD Maxxride 70 DT
AHD Maui Force 8’4” eller Attitude Wave 58eller
Exocet Compact Move 115
Exocet Universal Wave 78 (egentligen är nog Original Wave bättre för mig, men Universal är ju fräck)eller
Naish SuperCross 8’8”
Naish Wave Quest 254eller
RRD AvantStyle XL
RRD FreeStyleWave SSå mycket skoj, så lite tid (eller, öh, pengar…). Skall fundera på någon härlig teoretisk rangordning… 🙂
Surfa På!
-
dr-masse
Medlem11 februari, 2003 vid 13:45 som svar på: Starboard Formula 147 vs. Fanatic Falcon T²Kool fil att ladda ner, som formula lekman är ju även jag intresserad av hur 147an kommer att funka. 232cm ÄR kort… om den dominerar lär det påverka både det ena och det andra framöver, hypersonicen kanske bara är början…??
(tänk om man för fem år sedan hade påstått att ”jodå, man kommer att segla 230 långa och en meter breda brädor med tolvhalv och när det brallar i ordentligt så blir det en lite mjukare sjuttifena med nionoll istället”…”du borde sluta röka på innan du pratar vindsurfingens framtid, hörrö…”)
Förresten, vann inte Steve Allen formulakoppen i PWA oxå? Eller? Ere samma som eurocupen?
Surfa På!
-
Just nu har jag endast en oseglad fena. Det är helt klart rekord för mig. Det brukar vara minst ett par segel, någon mast och en bräda… typ…
dock tror jag mig veta att du ligger hyggligt till i denna ”tävling”… 🙂
Surfa På!
-
Jag har en JP FS 115 som är inhandlad utifrån ungefär samma önskelista. Dock är väl höjdtagning sådär, men ingen någorlunda manövervänlig bräda är väl någon höjdtagningsraket, precis. Fast ibland funderar jag på att skruva i en mer freeride-orienterad fena för de där dagarna när jag skulle vilka kunna ta lite bättre höjd (typ en 36-38 fena istället för den 30 fena som används nu). Lite andra fenor än vad brädan kommer med är ju ofta ett enkelt sätt att bredda brädans register.
En stor fördel som JPs freestylebrädor har, tycker jag, är att de både är skojiga för enklare trick (min nivå, typ) men samtidigt är skoj att åka rakt fram på. Tack vare snäppet mindre ”extrem” design (jag jfr med exempelvis Naish Flying Pig, Mistral Twister) och möjlighet till både mer free-ride orienterad och manöverorienterad placering av fotstropparna så kan man ha mycket kul med de. Visst, ibland saknar jag den där riktiga ”svängen” i brädan, men får i gengäld en bräda som är hyggligt snabb och skoj rakt fram. Lätthoppad är den oxå, det gillar jag.
För de segelstorlekar du anger skulle nog en JP FS 105 kunna vara nåt (eller 103 som den heter i år). Jag upplever min JP FS 115 som lite stor för 5.4 och du anger ju 6.7 som störst. Misstänker du att det kommer att bli mer raktframåkning än svängande och trickande så kanske du skulle fundera på något som en JP Carve 104 som ju är lite mer fartbetonad.
Andra tillverkare har ju fina brädor oxå, det jag försöker peka på här är att en ”normal” freestyle kan vara ett hett alternativ om du vill ha hygglig fart med mycket manöver. För mer fart kan något som en JP Carve vara bättre för dig.
Se brädorna lite som exempel och något jag råkar ha erfarenhet av, kanske kan det vara något att utgå ifrån.
Lycka till å Surfa På!
-
Det är skönt att konstatera att man har sina teoretiska övermän här på konfen… min prylfanatism framstår som oerhört subtil och kontrollerad i sammanhanget, he, he.
(och Ola, det är nog bara du, och jag och S.., som är intresserade av den artikeln. Men två läsare är ju inte fy skam, jag brukar ha en läsare som tycker att jag är en kul kille och då inkluderar jag mig själv i antalet läsare)
Kanske ses vi i Guincho i sommar? Har påbörjat en ”mjuk” övertalningskampanj där hemma, den här vintern är min bästa vän just nu för att sälja in lite Portugal i sommar… 🙂
Surfa På (nya grejor ;-)!
-
Inte för att jag är någon fristilare, men jag har kört 64an och köpte min freestyle på ungefär samma grunder som dig (lättvindskomplement till min 255 vågis). Om du skall beställa en goya 255 samtidigt så tycker i alla fall jag att det lätt är 64an som gäller för en man med din vikt å längd. Själv upplevde jag 64an som förvånansvärt ”liten” men samtidigt ändå väldigt lättplanad. Kul sak med sjunoll och sexnoll, blåser det mer så är det bara å plocka fram goyan.
Dessutom är det aldrig fel med lite marginal, blir det mycket sjunoll segling så kommer du gilla 64an mer än 61an.
Framåt med Skate 64 är inga problem, har en kompis som regelbundet loopar den…
Detta tror i alla fall jag blir fint.
Surfa På!
-
TP Design (förut Sihab, tror jag) med Tomas Persson som ägare betalar för rätten till varumärket Simmer på någe vis. Därav kontor i Sverige och Halmstad.
Lokal kontakt i Sverige är generalagenten och det är Surfers Paradise (Surf Import Sweden) med de butiker som tillhör detta importsamarbete (Skidsport, Helgasjön).
Är ju lite kul med märken som har ”svensk” anknytning – Simmer och AB+. Tycker i alla fall jag.
Så har jag fattat detta.
Surfa På!
-
Tack för att du tyckte inlägget var skapligt läsvärt. Hmmmm, nu när du skrivit vilka grejor du har så kanske tänket att skaffa en nyare bräda istället för dessa inte är fel.
Tigan 260 (jag har seglat några gånger på den) är ju rätt så gammal och passar pga mastskenans placering, outline, volymfördelning och bottenkurva (öh, alltihop…) ganska illa, nästan inte alls, med moderna segel. Den är, enligt min mening, ”för” gammal för att vara värd nyinvesteringar i form av riggar och fenor. En klassiker, men tiden har sprungit ifrån den. Copellon var ju en rysligt vass bräda på sin tid (jag tycker fortfarande de är väldans läckra), men lite begränsad i sitt användningsområde. Ingen manöversak, precis. Men den är modernare än Tigan och borde funka hyggligt med moderna riggar.
Faktiskt så tror jag att en hyggligt modern (upp till säg en tre-fyra år gammal) bräda mycket väl kan ersätta båda dina nuvarande brädor, typ de du redan kikat på (Carve, Cross, Skate och andra liknande saker med typ mellan 100 och 120 liter). En bräda av det här slaget skulle dessutom matcha ditt nya Fly 6,8 väldigt bra, tror jag.
Någon Anonym skrev ju här att han hade köpt en fresstyle på 105 liter som han tänkte köra 5.2, 6.3 och 7.5 på. Visst, han kommer kanske att missa någon dag med mycket vind (fast det mojnar ju alltid lite!) men annars tycker jag att det är tänkvärt. En bräda, tre segel som täcker det mesta. Dagar med lite vind gör han någe annat (eller går ut och lättvindstrickar lite) och vindsurfar istället när det är ”bra”. Dessutom är detta en utrustning som utan överdrivna investeringar går att hålla modern. Kanske kan detta vara en väg för dig?
Så – min slutsats (just nu, i alla fall… 😉 av detta är:
Har man råd och plats, köp två brädor. En för lättare vindar (stor freeride/formula eller en stor freestyle) och en för mer vind (vågis/freestylevågis). Detta kräver typ fyra segel (lättvind, vind, mer vind, mycket vind), två-tre master och minst två bommar. Täcker väldigt mycket (allt?) av de förhållanden man kan råka på.
Vill man däremot köra ”slimmat” så köp en bräda som har ett brett register (freestyle/freemove/freeride) och tre riggar (vind, mer vind, mycke vind). Här bör man klara sig väl med två master och ofta räcker en bom. Täcker mycket, men man får nöja sig med att plana lite senare och kanske inte kunna segla när det blåser 15 sekundmeter +. Men enkelt välja segel, lätt å packa och smidigt!
(sen finns ju alltid de som vill ha exakt rätt prylar hela tiden och därför tycker att allt under fem brädor och tio kompletta helkolsriggar är otänkbart, men det är en annan diskussion… 🙂
Här får du själv funta på vad som är intressantast för dig. Nackdelen med detta kan väl vara att om man först bestämmer sig för den ”slimmade” vägen så blir det lätt fel om man ångrar sig. Brädan man valt blir väl ”nära” en liten eller stor bräda, riggarna ligger lätt lite fel i storlekar till tänkbara komplement.
Själv skulle jag nog i ditt fall (och med din vikt) köpa en 100 liters sak som med lätthet ersätter Tigan samt behålla Copellon. Den kan fortfarande vara mycket skoj att bränna runt på! Sedan skulle jag ta mig en funderare på att så småningom ersätta Copellon med en större bräda.
Lycka till å Surfa På!
(för övrigt bör alltid mina inlägg tas för vad de är, personliga betraktelser av vår sköna sport, några ”biblar” lär de aldrig bli… 🙂
-
Huruvida cross 110 blir för ”nära” eller inte beror väl på vilken typ av segling du vill att brädan skall premiera. Om det är segling med 6.6-6.9 så är det ju den som gäller. Är det däremot viktigt att den är fin med femtvå så är ju den mindre modellen förmodligen bättre.
Min erfarenhet är att när det väl tutar i (stadigt över åtta-nio sekundmeter) så kan man ofta åka lite mindre bräda än man kanske tror och ha skoj!
Du väger ju tio kilo+ mer än mig så en Cross 100 bör du kunna köra i rätt mycket vind å ändå ha mycket skoj på. Du har inte funderat på en liten freestyle, förresten? Typ en WaveSkate? Kanske lite liten? Men skoj!
Kul med återfallssurfare! Själv har jag precis fått andra barnet och lär få en lite ”annorlunda” säsong… men snart är vi tre istället för en som surfar i familjen!
Surfa På!
-
Ja, du borde plana i 5-6 m/s med nionoll och en bräda som StingRay eller liknande (Stingray 150 eller 170 i alla fall). Naturligtvis spelar faktorer som hur byig vinden är, om vi pratar 5-6 m/s som minst och hur vattnet är. Platt och fint = lättare att plana i mindre vind. Tror att det kan vara ett fint komplement till din ”lilla” bräda.
Jag är tämligen säker på att jag ”gick igång” i just 5-6 m/s med min AHD FreeDiamond 70 och ett 8.5. Och med snäppet större (9.0), lite bredare och modernare bräda (Stingray) samt djupare fena och mindre vikt än mina 75 kilo så…
Är du nöjd med din Stinger så är det klart att du skall köra vidare på den! Ibland är det så skönt att ha gamla trotjänare som man ”kan” och gillar, min RRD Cultvåg lär nog hänga med ett tag.
Surfa På!
