dr-masse
Forumsvar skapade
-
Intressant diskussion! Självbedrägeri är fina grejor och ger oss många fina argument till diverse investeringar här i livet. 🙂
Det här blir ju helt och hållet utifrån min erfarenhet, så det är ju bara att kasta sig över mina tankar kring detta (vetenskapligheten är väl sådär halvrisig… eller helrisig… )
Helt klart är ju att ”äldre” segel (typ mer än 5-6 år gamla) gick igång tidigare. Frånsett annorlunda design så gjorde annorlunda böjkurva på masterna, tighta akterlik samt mer buk i seglen att typ en äldre sexhalva går igång lika tidigt som en modern åttanolla, typ (egen erfarenhet av freeride/freerace segel med cambers, ART, Neil Pryde och Gaastra). Samtidigt har det moderna seglet ett mycket bredare vindregister och betydligt bättre kontroll när vinden tilltar.
Numera seglar jag titt som tätt (eller, öh, när det väl händer) med ett 7.0 freestyle-segel i vindstyrkor som för inte allför många år sedan var givna för mitt grymma 5.8 slalomräjsing segel. Sedan kan man ju alltid diskutera om man egentligen inte skulle vilja köra mindre segel då, men jag uppskattar mycket att seglen är såpass stabila att ganska stora vindökningar många gånger går att hantera genom att dra lite i uthalet. Viss skillnad mot förr, för min del i alla fall…
Löftet om mer seglingsdagar med större grejor tycker i alla fall jag är ett löfte som till stora delar håller. När jag gick från en Bee 274 (ca 105 liter) och sjunoll till en AHD FreeDiamond 70 och åttahalv så utökades min tid på vattnet REJÄLT. En försiktig uppskattning är att tid med planing under liknande förhållanden utökades med ca 50%. Detta eftersom känsligheten för ”vindhål”, vinden är ju som vi alla vet mycket sällan konstant, minskade radikalt. Dessutom gav det större seglet i kombination med bredare bräda och djupare fena höjdtagningsegenskaper som Been inte var i närheten av. Mycket skoj att kunna bränna runt och utöka sina spots, tyckte jag. Och då hade ju inte jag några särskilt ”stora” grejor…
Och ger man sig på riktigt stora grejor, riktiga formula-prylar eller liknande, så kan man plana och åka fort i nästan löjligt lite vind. För att inte tala om höjdtagningen, det är en upplevelse. (jag har bara testat formula ett par gånger med tio kvadrat som störst)
Men visst, en upptäckt var ju att AHDn och åttahalvan blev riktigt skoj först i en sju-åtta sekundmeter och då hade ju även Been och sjunoll funkat… 🙂
Fast vill man ha mer planing och dagar på vattnet så måste jag säga att moderna segel och brädor har kapaciteten att ge just detta. Och dessutom fungerar när det blåser mer. Att köra en 80-100 cm bred sak (freeride eller formula) med nio-tio kvadrat rigg från fyra+ till åttanio sekundmeter funkar mycket bra. Helt realistiskt, i min ögon, är att gå från nio kvadrat (eller större om vi pratar räjsrigg) till typ sexnoll-sexhalv (beroende på segelmodell).
Fast trots att jag tycker att moderna ”lättvindsgrejor” funkar och ger mer segling så har jag till del valt bort det. Ibland förundrar jag mig själv genom min oerhörda inkonsekvens 🙂
Jag har en Freestyle 115 liter och sjunoll som störst numera. Och hur kommer det sig? Någonstans bestämde jag mig för att pröva lite annan typ av segling och lära mig lite nya manövrar. ”Utvecklas”, var det viss nån som sa. Beslutade mig även för att ha en ”största” bräda som skulle kunna funka bra för hopp, även om AHDn gick helt OK att hoppa med så var den liksom inte avsedd för det. Dessutom upptäckte jag att med lite teknik så fick jag en Freestyle-bräda med sextvå att gå igång i bara knappt ett par sekundmeter mer vind än med min AHD och åttahalv. Det var en ögonöppnare, faktiskt. Så jag bestämde mig för att ”ta” smällen att plana mindre till fördel för att ha mer skoj när de där vindbyarna väl kom. Således är jag numera helnöjd med att plana 30% och roar mig med diverse lättvindsträning där emellan. En, för mig, helt annan typ av segling men det har varit väldigt skoj.
Om jag blir omseglad? Jajamensan, precis hela tiden.
Så – allt det här är ju lite en fråga om filosofi och vilken typ av segling man är ute efter. Samt hur biffig man är som grabb (jag är tunn å klen).
Vill man åka runt och få ut många seglingsdagar så skulle jag rekommendera typ 75-85 bred bräda (farligt, det här med mått, det ändras ju hela tiden 😉 med en nionolla på. Den kör man på tills det är dags att ta klivet ner på smågrejorna, vilket mycket väl kan vara en 85-90 liters sak med sexnoll-sexhalv och mindre. Eller så kan man träna roliga trick med sextvåan på bredbrädan, skoj det med.
Med två brädor och fyra segel kan man idag täcka in oerhört mycket segling, anser jag (utgår från mina 75 kilo och förhållanden) med ett modernt ”brännarunt” kit:
1 st bredbräda för att bränna runt med (75-85 bred, 120-150 liter, bredd viktigare än volym)
1 st onshore-vågis/liten freestyle/liten freeride (runt 85 liter)1 st runt 9.0 räjs/friräjs segel
1 st 6.0 – 6.5 freestyle/våg/freemove segel
1 st femnoll – femhalv våg
1 st fyrhalv vågAlternativet, som jag valt, är att gå mot en något mer ”manöverorienterat” kit och snickra ihop något som (mitt ”kit” inom parentes)
1 st stor freestyle/freemove (JP FS 115 för mig)
1 st 85 liters bräda (en RRD fiftyfive finns i förrådet)med segel som
sjunoll – sjuhalv freemove/freestyle segel (NP Soul sjunoll)
sexnåt, femhalv, fyrhalv våg-segel. (NP NR 6.2, 5.4 och 4.5)Funkar fint!
Bara för att exemplifiera (inte rekommendera!) och förtydliga så har jag roat mig med att översätta ”brännaruntkitet” till ”riktiga” prylar:
1 st Fanatic Sting Ray 170
1 st Fanatic Cross 901 st Neil Pryde V8 9.0
1 st NP Expression 6.2
1 st NP Expression 5.2Detta kan MED LÄTTHET bytas ut mot liknande grejor av andra fabrikat och är ett EXEMPEL! Även ÄLDRE (men inte för gamla) jämförbara grejor är ju TOKRÄTT att kika på om ekonomin, och många gånger förnufter, vill ha ett ord med i laget. Många kan med fördel snegla på riktiga formula-grejor, andra är mer betjänta av lite mer lättseglade och mindre omtåliga prylar. Och så finns det alltid dom som har möjlighet till riktig vågsegling när det blåser och behöver tänka på det.
Faktiskt så kan nog många skippa fyrhalvan (sparsamt använt segel för många i vårt land) och på så vis med tre segel täcka vindar från fem till typ femton sekundmeter. Inte illa, tycker jag.
Ja, det blev ju en himla lång harang det här. Igen. Egentligen ville jag bara säga två saker:
1. Moderna grejor GER roligare och mer segling så länge det passar en förmåga och förhållanden
2. Låna polarens lila-gröna Stinger nästa gång och låt honom köra på dina. Erbjud honom sedan ett kostnadsfritt byte och se hur han reagerar…Och till upphovsmannen av denna tråd; har du råd att ha två brädor med rätt riggar så ger det alltid mer varierad och roligare segling än att bara ha en. Jag har testat båda alternativen och två brädor är bättre. En för mindre vind och en för mer vind. En bredare och mer lättseglad bräda kommer att hjälpa din utveckling, framförallt om du har råd med en lite större rigg till den. Dock kan du med fördel börja med det du har och känna hur det funkar. En Cross 110 tycker kanske jag ligger väl ”nära” den bräda du har i storlek.
Ytterligera en fundering jag har är hur gammal din Tiga är? Och vad är slalombrädan för modell?
Självklart kan du köra vidare på din 125 liters bräda. Det bästa du kan göra är nog att försöka få tillfälle att testa en modernare bräda och se hur du upplever skillnaden. Först då kan du nog avgöra om det är värt att köpa nytt.
Mycket tyck å tänk här, vi får väl se vart det tar vägen… Det SNÖAR ute.
Surfa På!
-
Kan väl bero på att det är skillnad på privatimport och företagsimport. Borde faktiskt kunna funka. Brorsan har ju en firma… som tar in sportprylar… hmmmmm…
Vad gäller skick så var min tanke att brädan skulle skickas till Svea som om den redan var min egen… lite sand på stropparna å sånt… Har jag som privatperson köpt och använt en pryl utomlands så är det annorlunda…
(oj, oj, inspirerar jag till fusk här, nej, nej… 😉
Surfa På!
-
han får väl skicka den som begagnat skräp… 🙂
Jag tog priser rakt av från prislistan, med tull å moms kan det bli surt. Vad är momsen på NZ? Egentligen fattar jag inte varför jag skall betala moms på frakt och på en vara som jag köpt med moms i annat land, men det är väl en annan historia…
Hur har ni löst det när ni tagit hem brädor?
Surfa På!
-
Slutnota tutti för slalom raketos i Sverige är 1180 USD + 265 USD för frakt. Summa 1445 USD vilket blir 12472 SEK (kurs 8.63). Dyrt, men inte horribelt… 😉 Go, Ericsson, go!!
Surfa På!
-
dr-masse
Medlem13 januari, 2003 vid 08:22 som svar på: Nytt förslag till Amatörregler i SWT-FormulaÅ här lägger jag mig som icke-formula seglare glatt i diskussionen. Har ju ändå kollat ett par gånger och polare som kör (får man skriva då?) 😉 Nästan expert, med andra ord. Eller inte, nej just det.
Låt amatörerna köra ett varv mindre, helt enkelt. Är det kort bana förmodar jag att pro kör tre varv (annars blir det väl löjligt kort), då kan amatörer åka två.
Känner igen problemet med att amatörerna inte får tid till att pausa lite mellan räjsen annars, vissa står ju till å med över nån segling för att hinna ta igen sig/rigga om/grina lite över sin oförmåga (väl det som passar!).
När mina kids å sånt är på plats har jag långt gångna planer på att köra lite amatörräjsing, därför tycker i alla fall jag att förslaget om att låta amatörerna köra ett varv mindre låter mycket sunt. Om inte annat så slipper man bli varvad av hela startfältet :-). Dessutom kan man ju lägga lite tuffare banor för pro-klassen på detta sätt, men behöver ju inte ta riktigt samma hänsyn till amatörerna som ändå kör ett varv mindre.
Surfa På!
-
He, he, ligger väl nära sanningen… Dock var min ”förra” bil onödigt dyr den med… helst skulle jag vilja åka rishög men som familjefar blir prioriteringarna lätt justerade av någon slags verklighet… 🙂
Alternativet var två bilar, en bil borde vara billigare (hoppas jag!!).
GetWet verkar ju ha en raket70, den hade varit kul ända tills jag skulle fixa försäkring, nuvarande premie är tillräckligt sur.
Surfa På!
-
Thule är bäst, vilket bevisas av att Robby Naish besökte fabriken utanför Värnamo (dåvarande sponsor) tidigt åttital. Har krökt ett antal andra räcken, Thule har klarat sig.
Idag har det handlats en begagnad V70 som skall få njuta av mina Thule-räcken under lång tid framöver. Den har dessutom dragkrok, vilket är en fördel då jag spanat in getwets släpbygge och känt inspiration… (det är dessutom till stor del getwets ”fel” att det blev en V70, det där med att kunna fälla framsätet väger tungt!).
Surfa På!
-
Som så ofta förr finns det inga enkla sanningar kring cambers…
Här på konfen förekom en diskussion runt detta som kanske kan vara värd att spana in: (den är lite lång)
http://www.steffo.nu/forum/showflat.php?Cat=1&Board=konfen&Number=86927
Generellt sätt så handlar seglets fart och vikt mer om användningsområde och design än om det har cambers eller inte. Dock är cambersegel ofta just lite tyngre och med god stabilitet och fart i tankarna. Själv tycker jag att no-cam segel idag är såpass bra att för mig är cambers egentligen endast aktuellt i tre fall:
– Stora segel (över åtta – nio kvadrat)
– Tävlingssegling (formula)
– Åka fortsomfan på slalomraket (speedsegling)För samtliga dessa tre så är camberfritt ett alternativ, dessutom. Det är väl nästan bara om man tävlar (formula) eller verkligen vill åka riktigt fort på sin fintrimmade slalombräda som cambers är i stort sett nödvändigt. Men som för att krångla till det ytterligare så har det på sistone dykt upp segel med cambers som är lätta, hyggligt lätthanterliga och enkla att rigga (typ Gaastra Swift och Neil Pryde Spirit). Typ det som no-cam segel ansetts vara så bra på… Inte lätt, det här med enkla sanningar!
Surfa På!
-
dr-masse
Medlem10 januari, 2003 vid 10:53 som svar på: vad planerar ni att köpa för nytt material ?I år känns det som om budgetens mörka mantel kommer att styra mina surfinköp något… 🙁
Tänker därför satsa på det där runtomkring som brukar förbises i normala fall. Typ fenor, hängsele, mastfötter och annat smågodis. Bättre än inget!
Eventuellt måste min NR 6.2 bytas eftersom den har seglats mycket. Svåra beslutsvåndor kring detta…
Surfa På!
-
En lite ljusare version bifogas… (undrar om det funkar?)
Surfa På!
-
Ha, ha! Den var kul!
Oj, oj, oj, oj, oj, oj vad lite jag bryr mig om vilket segel som är bäst eller ”testvinnare”. NP får gärna vara sämst. Mitt gamla Hy Line Tarifa får gärna ”vinna”! 🙂
Trist på jobbet gör att man kan lägga läbbigt mycke tid på å nagelfara tyska surftest… 🙂
Min poäng var egentligen väldigt liten och enkel – ser ingen större vits med att dra för långa slutsatser av vare sig staplar eller text i tester. Åsså var jag lite frågande till din utnämning av Hot som testsegrare genom att lägga ihop poängen i staplarna, något som jag menar inte funkar. Enkelt.
Segla är det som gäller, det nätta istäcket och -18 grader håller dock emot något.
Hur blev det här så här långt, egentligen?
Surfa På!
-
dr-masse
Medlem3 januari, 2003 vid 08:54 som svar på: Mast längder – nu är det kluriga problem på gång!Innan du handlar GUN vill jag bara göra ett litet tillägg (eller en förstärkning av Addes synpunkter… :-). North är kända för sina lite ”udda” master vilket innebär att deras segel sällan funkar som de ska på andra master än North. Så i ditt fall skulle jag absolut först kolla in North-master att köpa (nya äldre, beggade eller nåt) innan jag köpte master av ett annat märke. Inge fel på GUN, men liksom de flesta andra på marknaden förekommande mastmärken lär de inte funka sådär superbra till dina North-segel vilket ju är lite synd om du ändå tänkte lägga pengar på nya master.
Om du vill kan du ju börja med att köpa ”rätt” mast till femnollan och använda den med variotopp till fyrnollan. Visst, fyrnollan blir inte perfekt men går OK att segla med och du lär använda femnoll klart mer än fyrnoll….
Addes förslag om att försöka hitta ”rätt” North master som rekommenderades till seglen det år de tillverkades är den bästa, i mina ögon. Typ en sån där 440 mast. Personligen tycker jag att den klart största nackdelen med North är att de är så ”beroende” av sina egna master (har väl iofs minskat något, men ändå).
Nu var ju GUNs korta master lite styvare, kanske någon har kört dessa med North och har positiv erfarenhet av det?
Surfa På!
-
Jo, jag kollade de rätt så fåniga staplarna. Undrade bara varför du såg psyclone som ”testvinnare” när expression av testarna själva utses till ”inofficiell testvinnare” i texten för det seglet?
Även om staplarna är fåniga så brukar surf påpeka att man inte kan räkna ihop de och på så vis få fram en testvinnare… 😉
Litet exempel:
Killersail 5.5:
überspeed:
– – – – – – – – 8manövertauglichkeit
– – – – – – – – 8superloopinggeprüft:
– – – – – – – – 8ausstattung:
– – – – – 5Zumma 29
Fettosail 5.6:
überspeed:
– – – – – – – 7manövertauglichkeit
– – – – – – – 7superloppinggeprüft:
– – – – – – – 7ausstattung:
– – – – – – – – – 9Zumma 30
Alltså, ”Fettosail 5.6” får i mitt alldeles egna hemsnickrade stapelexemepel sämre i allt utom ”ausstattung” men kan ändå utnämnas till ”testsegrare” pga högre totalpoäng i staplarna?!? Knappast. Överhuvudtaget skall man nog vara lite försiktig med att dra slutsatser av sådana däringa staplar, mest kolla om det är uselt eller hyggligt… 🙂
Men jag håller med om att det är kul att få en hint om vad som funkar, det var ju därför jag köpte blaskan!
Surfa På!
-
Vann och vann… om något segel utnämndes till testvinnare så var det väl snarare Expression (”inofficiell testvinnare”), men som de skrev ”det finns egentligen ingen enskild testvinnare”.
Tester bör tas med en nypa salt och mest ses som indikation på vilka egenskaper prylarna har och om det är något som passar den egna förmågan, preferenserna och ekonomin.
Det går nog fint att segla vågor med i stort sett samtliga segel som testades, eller?
Surfa På!
(obs! detta är ingen nedrackning på hotsails psyclone eller framhävning av expression, utan mer en reflektion över begreppet ”testvinnare”)
-
Ah! Intressant! Är en eTrex inte dyrare än så? Vad kan man hitta en sån för?
Kan man plotta in latlong för grund å sånt? Har ibland tänkt ge mig ut på lite längre turer och då kan det vara bra om GPSen piper till innan man ränner upp på ryssgrundet i 35 knop.
Fast möjligheten att på Timexen se hastigheten medans man surfar sitter i… 😉
Surfa På!