dude
Forumsvar skapade
-
Svar till:
Du Niklas, fick du inte med min framåt på bild? Vore nice och se hur den såg ut.
[/ QUOTE ]
Det var inte världens bästa bild jag tog! Den är tagen lite sent i loopen också. Här kommer den i alla fall

Svar till:
Inte för att jag är någon expert, men angående bomhöjd och frontsideridning så brukar man säga att bommen ska vara ganska lågt placerad. Inte skyhögt som i freestyle iaf. Man får helt enkelt bättre kontroll på riggen när man lägger den ner i svängen. Man slipper ”sträcka sej” efter den. Men detta är ju såklart en smaksak…
T.ex. har man lagt bomfickan lägre på Naish Session jfrt med Force. Just för att Session mer är ett down-the-line segel.
Jag brukar ha bommen relativt lågt och trivs med det…[/ QUOTE ]
Tack för tipset! Jag antar att det gäller att ha bra tryck i seglet för att komma igång med låg bomhöjd.
-
Svar till:
Fint jobbat gubbar! Torö verkar riktigt najs… dock föredrar jag milslånga sandstränder

Kör ni Dakine CWM eller?
Jag väntar förväntansfullt att tullen ska släppa mina så jag kan köra vidare. Det börjar bli rejält kallt nu…

[/ QUOTE ]
Tittar du närmare på bilden nedan, vad ser du på Gurras händer då…


Gurra ser ju lite matt ut på bilden och till saken hör en liten historia. Två och en halv timme före jag över huvud taget kom igång bara ville Gurra sticka ut för att minimera risken för att missa något emellertid, efter en och en halv timmes försök att komma ut, utan vind, och utan lycka tvingades ge upp. Energi är dock något man inte har för mycket av denna tid på året och jag är imponerad över hur länge Gurra höll på denna dag. Starkt! -
Och en tung bild –

– om jag inte sa det så blev jag spolad tre gånger igår
Först håller jag i masten med seglet inanför, i nästa sekund ligger jag på seglet, sen under seglet och sen är jag tillbaka där jag började. Efter det är det bara knata upp på stranden och pusta ut före man sticker ut igen. -
Gurra ”safe:ade” o gippade väl ungefär en våg längre ut än vad jag gjorde för det mesta och det lönade sig:
Antal gånger som Gurra blev spolad: 0
Antal gånger som jag blev spolad: 3Här gör Gurra en snygg ”exit” från en våg:

-
Svar till:
Man tackar för den fina rapporten!! Samtidigt funderar jag på om det är jag som är tunnhudad eller ni som är tjockhudade. Hur som helst är jag avis.
/Larry[/ QUOTE ]
Jag skulle inte säga att vi är så himla tjockhudade, eller vad säger du Gurra? Det är klart att det är några grader kallare i vattnet och luften än vad det är på västkusten. Så visst är vi hårdare än västkustenfolket – det kan både Gurra och jag konstatera
Men inte en gång under dan fick jag sånt där ont i fingrar eller tår när känseln kommer tillbaka efter nerkylning.Själv kör jag skoteroverall och skalvantar så fort jag är på stranden. Det tror jag är en av nycklarna till att hålla sig varm. Sen är det en fråga om att inte klanta sig för mycket ute på vattnet eller låta sig kylas ner. Ingen fara.
Ju fler vi är desto roligare!
Här är i alla fall ännu ett bevis på hur höga vågorna vagorna var och hur ”hårda” vi är Gurra och jag

-
Här är en bild jag gillar


Det var ju inte ren side-shore när vi körde (vilket det troligtvis är idag på måndag men med lite mindre vågor
).
Grejen är att jag vet inte riktigt VAD jag ska göra för att bli bättre i vågridningen
Kanske testa att lägga ner seglet mer som en lay-down bottom-turn??? Kanske sänka bommen för att kunna göra det också??? Vad säger ni som är grymma på det här?! -
Här är lite fina bilder för att göra dig avundsjuk Calle



Tyvärr fick vi ingen bild när skummet blåste av vågorna i nästan rak side-shore när solen höll på att gå ner. Det såg så himla fint ut!
-
Jag loggades visst ut där…
Kolla in Kapstadenimpressionen


Grymt skönt med sol! -
Tjenare Johan!
Det var ett tag sen vi sågs på vattnet senast! Jag har ju din rätta storlek på DaKinevantarna. Jag tar med dem till Torö om du ska dit.
Ser ni inte att Det blåser över till rakt västligt och ren side-shore klockan två?! Dessutom har det potential att bli Väldigt stort! Jag blir nästan lite rädd när jag tänker på det
Kom igen nu, hur många side-shore-dagar får ni per år? Och vill ni inte se mig bli spolad i vågorna? (Så får jag se er bli spolade också.) …eller nåt sånt.Det blir en grym dag!
-
Robin,
ditt val är enkelt och självklart. Du ska byta ut din Fiberspar 4000-mast mot en lättare 490 med högre kolhalt.
Jag har själv haft en Fiberspar 4000 490. Jag köpte den av en polare och körde med den några gånger men sålde den så fort jag kunde och kom då åt en North Excellerator 80(%) 480 som för sin låga vikt och högre respons gjorde underverk för den rigg jag hade. Av min erfarenhet finns det inte anledning för dig att ha ”rätt” mast. Det blir en liten skilland i känsla mellan olika master men prestandamässigt blir det ingen skilland för dig. Jag har vart i samma sits som du är i nu och min erfarenhet säger det här.
Du ska inte köpa ett nytt segel förrän du testat en bättre mast i ditt 7.5:a som du har. Bommen du har nu funkar bra och det är inte aktuellt för dig att byta den mot en styvare nu.
En lättare 490 med högre kolhalt kommer göra underverk för din rigg.
Lycka till och God Jul och Gott Nytt år på dig!
-
Det stämmer det som Ola skriver, att man gör bäst i att öppna upp stropparna så att fötterna får kontroll över tåkanten av brädan också, vilket är väsentligt för t ex vulcans.
Att smala av bakstroppen har jag inte prövat – är det då problem att man fastnar lättare i stroppen så att man stukar den?

-
Det nya forumet tar lite tid att vänja sig vid, det tar alla nya gränssnitt. Det kanske inte var det bästa valet att införa förändringen så nära inpå denna lågsäsong… folk har tydligen inte vant sig vid att använda det här gränssnittet lika bra som de använde det andra. Eller så är det bara så att det här nya gränssnittet inte är lika bra att visa personers närvaro. Ja, jag vet inte vad det är.

-
Svar till:
…eftersom jag inte seglar så ”hårt” borde jag kanske köpa en billigare bom nu och låta mig utvecklas på den?…
[/ QUOTE ]
Jag tycker din slutsats är helt rätt!
Själv kör jag på en vindsurfing.se-aluminiumbom i längden 150-210 som jag köpte begagnad och billigt i väntan på att 2005:ans kolbom ska komma. Jag är helt nöjd med den bommen jag kör med nu men tycker att det ska bli kul att testa vad kolbommen ger för skillnad. (Förut hade jag ju 2004:ans kolbom som dock gick på reklamation i september.)
-
Det finns en massa du inte har sagt om dig själv som avgör vad bästa valet skulle kunna vara för dig. Först, kör du mycket loopar och krashar som belastar bommen? Har du kört många år, och har du böjt eller haft sönder bommar förut? Kör du plattvatten eller vågor? Kör du västkusten eller östkusten, eller reser du ofta till ställen där det blåser mycket och går stora vågor? Har du en liten koffert på din surfbil så att om bommen går att trycka ihop till sina 140 cm så går den in, eller har du annat behov av att bommen ska ta lite plats i förvaring eller transport?
För det första vill jag fråga dig om du verkligen behöver en bom som går ner till 140 cm. Mitt minsta segel är ett 4.7 superfreak och det har en bomlängd av 160-162 cm. Jag behöver alltså inte längre en bom som går ner till 140 cm som jag behövde på den gamla goda tiden då små segel hade längre master, men kortare bom. (Mitt mjuka 4.7 klarar dessutom vind ner till motsvarande monofilmsegel i storlek ca 4.3
)Sen måste jag hålla med Dr Masse att det är när du använder bommen i sitt längsta läge som den är som klenast och kan gå sönder. Då beror ditt val av bomlängd på hur hårt du belastar den när du använder ditt största segel. Jag gissar att du inte kör så hårt på ditt största segel; gippar, slag, plattvattenhopp eller vulcan är kanske det du gör med ditt största segel. Om du väger säg 80 kg eller mindre och inte kör hårt så klarar din bom nog att köras på sitt längsta läge.
(En sidkommentar är att det var när jag körde 4.1 överriggat och efter ett högt hopp landade rakt på bommen och i seglet som min dåvarande 140-190-bom blev böjd. Men det är ju tur att den blev böjd så inte jag gick sönder. För i somras när jag gjorde samma tabbe med ett 4.5 på vilket en styv karbonbom satt stukade jag handleden och vred lillfingret så jag inte kunde segla på tre veckor. Jag tycker det är bättre när utrustningen går sönder i stället för att jag själv går sönder. En karbonbom ger bättre respons om du känner att du behöver det, för t ex plattvattenloopar, men en aluminiumbom ger å andra sidan en helt annan livligare och lättare känsla, medan en karbonbom de första gångerna gör så att riggen känns död, stum och tyngre.)
Lycka till med bomköpet!

