Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ska jag satsa på 100-mast, kolbom eller segel?

  • ska jag satsa på 100-mast, kolbom eller segel?

    Publicerad av robin på 27 december, 2004 vid 14:13

    Till våren känner jag att jag måste uppdatera mig lite (för ovanlighetens skull crazy.gif).
    6.2:an och 4.7:an ska bytas ut, och så skulle det vara roligt att få lite mer känsla i de stora prylarna också.

    För nuvarande kör jag på ett 7.5 med två cambers från -99 (Gaastra 2X) och 490-mast Fiberspar 4000.
    Helst skulle jag naturligtvis byta ut hela riggen men det går nog inte om jag inte vinner på Triss… För att få så roligt som möjligt, ska jag byta ut 7.5:an mot en nyare 8.0, alubommen mot en koldito eller 50%-masten mot en 100?

    robin svarade 19 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    27 december, 2004 vid 14:23

    Vad tror du om att försöka låna nåns prylar och testa? Känner du nån som har en 100-mast kan du ju provrigga med den och se om det blir bättre. Samma med kolbom och nyare segel.

  • baywatch

    Medlem
    27 december, 2004 vid 14:39

    Segel och mast är viktiga, bommen har nog lägst prio. Masten bestämmer ju hur mkt du får ut av ditt segel.

  • rasmus_w

    Medlem
    27 december, 2004 vid 14:50

    Inte riktigt sant. Är det en bra alubom håller jag med.

    Däremot är skitbommar ett av mina favorit-hatobjekt. Jag hatar bommar som flexar märkbart när jag pumpar (blir säkert kortare när vinden ökar = mer buk i seglet när man vill ha mindre och vad händer med den bommen om jag landar ett hopp ikrokad?), bommar med svajiga/svampiga front- och akterbeslag och bommar som a) kräver tio tigrars styrka för att spännas fast så de inte glider eller b) glider ner efter en stunds segling hur hårt man än spänner frontbeslaget. Bommar med sunkiga cleatar i akterbeslaget så uthalet lossnar lite då och då förtjänar också ett “hedersomnämnande” i sammanhanget.

  • robin

    Medlem
    27 december, 2004 vid 15:05

    Okej, så här är det:

    Jag skulle kunna testa en kompis 100%:are, men han har en förmåga att använda den när jag använder min av samma längd… Dessutom vill jag ha de nya grejorna tidigt på säsongen. Faktum är att jag tycker att en ny mast är det minst attraktiva förslaget men om det skulle göra stor skillnad är jag beredd att köpa en. Observera att jag är ute efter skillnad i känsla och inte så mycket i prestanda.

    Bommen är en bra Techno Limits, men är utdragen på yttersta längden. Jag har inte märkt av att den skulle vara svampig, men sådant märker man inte riktigt förrän man har provat en bättre.

    Nackdelen med att skaffa en 8-kvadratare är att jag blir så illa tvungen att skaffa en ny bom också. I så fall får det bli en beggad alu.

    Fördelen med att skaffa kolbom är att den skulle funka till min 6.2:a och säkert även till 5.4:an. Plus att det skulle kännas lite coolt att ha en kolbom, fånigt men sant.

  • rasmus_w

    Medlem
    27 december, 2004 vid 15:13

    Svar till:


    Nackdelen med att skaffa en 8-kvadratare är att jag blir så illa tvungen att skaffa en ny bom också. I så fall får det bli en beggad alu.

    Fördelen med att skaffa kolbom är att den skulle funka till min 6.2:a och säkert även till 5.4:an. Plus att det skulle kännas lite coolt att ha en kolbom, fånigt men sant.

    [/ QUOTE ]

    Jag skulle vilja säga att kolbom till småsegel inte är så himla viktigt. Ska du ha en kolbom, köp en som passar segel upp till 9.0 eller så även om du inte tänkt ha så stora segel, det är när seglen är stora som kolet verkligen gör stor skillnad.

    Jag tycker nytt segel verkar vara bästa valet för dig, men varför en åtta och inte en 7.5:a, eller kanske en nia om brädan kan ta det?

  • robin

    Medlem
    27 december, 2004 vid 15:20

    Brädan fixar inte mer än åtta.

  • the_novice

    Medlem
    27 december, 2004 vid 16:28

    Håller väl igentligen med övriga inlägg, dvs mast och segel hör ihop medans bommen mest skall vara så styv och lätt som möjligt.
    Roligast är väl att skaffa nytt segel men det måste ju också passa med masten om den inte skall bytas ut, så då lutar det väl åt Gaastra. Jag vet att Keppler har haft bra priser på GTX segel förut om du gillar twin camber segel…

  • robin

    Medlem
    27 december, 2004 vid 22:45

    Man måste väl i och för sig inte ha ett Gaastrasegel för att man har ett nu. Fiberspar passar många segel. Dessutom gillar jag inte GTX, har i och för sig bara provat det en gång men då kändes det inte bra. Däremot litar jag på Barry Spanier som designer så jag kan absolut tänka mig ett Gaastra ändå.

    Det måste finnas ett gäng personer här som har provat 100% vs. 50% och kolbom vs. alubom på freeridesegel runt 7-8 kvadrat.

  • dude

    Medlem
    28 december, 2004 vid 10:42

    Robin,

    ditt val är enkelt och självklart. Du ska byta ut din Fiberspar 4000-mast mot en lättare 490 med högre kolhalt.

    Jag har själv haft en Fiberspar 4000 490. Jag köpte den av en polare och körde med den några gånger men sålde den så fort jag kunde och kom då åt en North Excellerator 80(%) 480 som för sin låga vikt och högre respons gjorde underverk för den rigg jag hade. Av min erfarenhet finns det inte anledning för dig att ha “rätt” mast. Det blir en liten skilland i känsla mellan olika master men prestandamässigt blir det ingen skilland för dig. Jag har vart i samma sits som du är i nu och min erfarenhet säger det här.

    Du ska inte köpa ett nytt segel förrän du testat en bättre mast i ditt 7.5:a som du har. Bommen du har nu funkar bra och det är inte aktuellt för dig att byta den mot en styvare nu.

    En lättare 490 med högre kolhalt kommer göra underverk för din rigg.

    Lycka till och God Jul och Gott Nytt år på dig!

  • robin

    Medlem
    28 december, 2004 vid 11:07

    Tjena Dude

    Bra svar, jag misstänkte att en ny mast skulle vara det vettigaste. Det får nog bli en sådan. Jag tycker att det är en trist sak att köpa bara… Jag får nog komplettera med en ny liten bräda också så att den tråkiga mastutgiften inte ska märkas så mycket grin.gif

    Två segel, mast, bräda + oförutsedda grejor… Får nog börja spara snart:-)

  • manno

    Medlem
    28 december, 2004 vid 12:05

    Efter så mycket funderande och diskuterande finns det ju bara en sak att göra: en helomvändning! Skaffa en 3.7 och 60liters vågis med motivationen att “dom grejer jag har funkar ju ganska bra”. Så hade jag gjort smirk.gif

  • robin

    Medlem
    28 december, 2004 vid 12:57

    Sant, sant… Nästa år blir säkert mycket blåsigare än alla andra och då kommer jag att ångra att jag la pengarna på stora prylar. Faktum är att det nog är lika bra att jag går och säger till chefen direkt att jag kommer att vara tjänstledig mellan mars och november eftersom 2005 kommer att bli så stormigt. Undrar om inte 60 liter egentligen är lite stort för mina 85 kilo… Vindar under 20 m/s är ju egentligen bara löjliga. Det är först när det blåser orkan som man känner att man lever. Jag år nog tänka om och skaffa mig en linje med 55 och 70 liter med tillhörande 2,5-4,7.

    Fan vad Stockholm suger…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ska jag satsa på 100-mast, kolbom eller segel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.