

forfun
Forumsvar skapade
-
Spana efter vinden har nog många gjort i sommar, med eller utan flaskbottnar …
Men plötsligt kom det en blåsning och man körde till man kroknade helt
KÖR så det ryker !
Man får vänta å se… snart kommer det väl…
bappel
-
Jag vet inte om jag är rätt man att ge Dig svaren på dina frågor, men…
Som Du sett på de tips som fanns ovan på det fösta stället (innan du skrev en ny fråga) så är det STOR fena, STOR bräda m.m. som gäller för att underlätta planingen på kryssen. Den våg eller freestylefena som Du nämner är förhållandevis liten… vilket ställer än mer krav på Dig och din utrustning i övrigt. Att brädan och riggen (inkl. hängtamparna) är ordentligt intrimmade är mycket viktigt för att nå ett bra resultat.
Den enda faktor som kan hjälpa en specifik fena att fungera bättre vid kryss är FART . Ju mindre kryssvänliga prylar man har, desto mer viktigt är det att man faller av – tar bra fart – och sedan håller en vinkel mot vinden som Du själv och dina prylar klarar av utan att tappa fart. Det gäller som sagt att träna så man får den fingertoppskänsla som krävs för att hela tiden hålla rätt vinkel mot vinden kontra den vindstyrka som råder för stunden. Så fort vinden avtar det minsta måste man falla av något, och om vinden friskar kan man börja pina höjd igen utan att tappa fart.
En liten fena kräver mera fart för att utveckla samma kraft som en stor fena. En del hänger även få fenans form. Vad det gäller spinna ut så är det inte alltid en ”riktig” spin out som man känner när det känns svampigt. Har man låg fart på prylarna och pressar fenan för hårt så kommer den kraft fenan utvecklar inte att räcka till för att motverka den kraft som Du utsätter den för och aktern glider undan från dig. Det har ingenting med luft runt fenan att göra som en ”riktig” spin out.
Sjögräs som lägger sig på fenan inte bara bromsar upp dig utan får även liknande effekt som ovan. Sjögräset stör fenans funktion vilket medför att den inte kan utveckla den förväntade kraften och fenan känns svampig och trög.
En riktig ”spin out” är en effekt som inträffar när luft bildas eller sugs in vid fenan, och kan uppstå i hög som låg fart. Antingen överbelastar man fenan så vattnet börjar ”koka” runt fenan på grund av det kraftiga undertryck som uppstår. Eller så åker man över ”vitvatten” (vågskum) som består av små luftbubblor vilka glider under botten på brädan och som fenans undertryck suger åt sig.För enkelhetens skull kan man säga att bakåtsvängda fenor som vågfenor och en del freeridefenor är lättare att svänga med. Mer upprättstående och raka fenor är i allmänhet snabbare och tar bättre höjd.
Vågfenor svänger bra, freeridefenor är bra på det mesta och slalom/racefenor är snabba och tar bra höjd.Vill man ”glida” omkring på vattnet mer än att sätta rejäl fart på grejorna ska man nog överväga att hänga på en lite större fena för att erhålla tillräcklig kraft för det aktuella fartområdet.
…någon hjälp, eller…
-
Jag vet inte om jag är rätt man att ge Dig svaren på dina frågor, men…
Som Du sett på de tips som finns här ovan så är det STOR fena, STOR bräda m.m. som gäller för att underlätta planingen på kryssen. Den våg eller freestylefena som Du nämner är förhållandevis liten… vilket ställer än mer krav på Dig och din utrustning i övrigt. Att brädan och riggen (inkl. hängtamparna) är ordentligt intrimmade är mycket viktigt för att nå ett bra resultat.
Den enda faktor som kan hjälpa en specifik fena att fungera bättre vid kryss är FART . Ju mindre kryssvänliga prylar man har, desto mer viktigt är det att man faller av – tar bra fart – och sedan håller en vinkel mot vinden som Du själv och dina prylar klarar av utan att tappa fart. Det gäller som sagt att träna så man får den fingertoppskänsla som krävs för att hela tiden hålla rätt vinkel mot vinden kontra den vindstyrka som råder för stunden. Så fort vinden avtar det minsta måste man falla av något, och om vinden friskar kan man börja pina höjd igen utan att tappa fart.
En liten fena kräver mera fart för att utveckla samma kraft som en stor fena. En del hänger även få fenans form. Vad det gäller spinna ut så är det inte alltid en ”riktig” spin out som man känner när det känns svampigt. Har man låg fart på prylarna och pressar fenan för hårt så kommer den kraft fenan utvecklar inte att räcka till för att motverka den kraft som Du utsätter den för och aktern glider undan från dig. Det har ingenting med luft runt fenan att göra som en ”riktig” spin out.
Sjögräs som lägger sig på fenan inte bara bromsar upp dig utan får även liknande effekt som ovan. Sjögräset stör fenans funktion vilket medför att den inte kan utveckla den förväntade kraften och fenan känns svampig och trög.
En riktig ”spin out” är en effekt som inträffar när luft bildas eller sugs in vid fenan, och kan uppstå i hög som låg fart. Antingen överbelastar man fenan så vattnet börjar ”koka” runt fenan på grund av det kraftiga undertryck som uppstår. Eller så åker man över ”vitvatten” (vågskum) som består av små luftbubblor vilka glider under botten på brädan och som fenans undertryck suger åt sig.För enkelhetens skull kan man säga att bakåtsvängda fenor som vågfenor och en del freeridefenor är lättare att svänga med. Mer upprättstående och raka fenor är i allmänhet snabbare och tar bättre höjd.
Vågfenor svänger bra, freeridefenor är bra på det mesta och slalom/racefenor är snabba och tar bra höjd.Vill man ”glida” omkring på vattnet mer än att sätta rejäl fart på grejorna ska man nog överväga att hänga på en lite större fena för att erhålla tillräcklig kraft för det aktuella fartområdet.
…någon hjälp, eller…
-
Meter PER sekund !
Kilometer PER timme !
Liter PER minut !Hur %&”¤# blev det vedertagna uttrycket ” sekundmeter ” plötsligt lika med s/m ?!? sekunder PER meter ?!?
Ha Ha
Då skulle man kunna säga att när det blåser 10 m/s (meter per sekund) är det lika med en vind på 0,1 s/m (sekunder per meter).
Skulle då även uttrycket minutliter (liter per minut) bli min/L (minuter per liter) ?!?
osv
Mer windsurfing i skithögsvis av sekundmeter, mindre nätsurfing i sekunder per meter…
LÄGG NER SURRET och INTE SEKUNDMETER !
-
Kryssa med planing i lättvind kräver lite fingertoppskänsla… för det är inte helt lätt .
Du är nybörjare säger Du, vilket antagligen betyder att Du seglar i lite lättare vindar än de mer erfarna seglarna.
Det är helt rätt att Du faller av och börjar plana via en slör. Men efter som vi antar att Du seglar i lite lättare vind så får Du ta det försiktigt när Du ska börja kryssa. Sväng inte upp mot vinden för snävt utan sväng upp några grader i taget, så Du fortsätter att plana. Om vinden är för svag så GÅR det inte att kryssa för snävt mot vinden, utan resulterar bara i att brädan tappar planingen och stannar upp…
Kryssa snävt mot vinden kräver att det blåser bra samt en hel del träning .Många bra tips här ovan, som bland annat gäller din viktfördelning m.m…
Lycka till
-
-
Lite svårt att förklara med text… men…
Du har precis halat upp riggen, med en fin liten bris i ryggen, och nosen på brädan pekar åt HÖGRER (ska åka åt höger);
Du håller i upphalningslinan vid bommen med bägge händerna:
– Ta tag med din högra hand (armen över den vänstra – saxa!!) minst ett par decimeter in på bommen. Dra bommen åt dig så masten nästan hamnar bredvid dig.
– Släpp taget med din vänstra hand och ta tag i bommen fyra till fem decimeter bakom din högra hand och skota hem medans du lutar dig lätt utåt/bakåt (beroende på vindstyrka).
– När farten ökar förflyttar Du dig succesivt bakåt på brädan.– Samma sak med start åt vänster, men ”saxa” vänster över höger arm…
Lycka till… (Bra att fråga någon som kan visa dig – ex. gå med i en klubb!!)
-
Hoppas att Du använder ” saxgreppet ” när Du ska ”starta”. Det underlättar MYCKET och ser till att Du snabbt får seglet i rätt position och förhindrar därmed att brädan lovar (svänger) upp i vind. Succesivt ”smyga” sig fram till rätt position brukar för det mesta resultera i att brädan sticker upp i vind och allmänt dålig balans.
Du får mycket bättre balans, även om Du inte får tag i bommen med ”bakre” handen direkt, genom att använda ”saxgreppet”.
Be någon visa Dig, på land, hur det går till om Du inte redan använder tekniken…Lycka till !
-
… blytunga brädor… … KNYTBOM som gled upp och ner … … segel som skar ner i plurret vid lite överriggning så man höll på att slå ihjäl sig … ha ha …vicke skit…
Håller med ! Ett under att man fortfarande windsurfar !
men… men… efter ett par tokplaningar med de där grejorna så va man lite nöjd i alla fall…
bappel
-
F I L M T I M E !
-
En intressant skillnad för oss windsurfare är ju att vi har en skotvinkel för kryss även då vi slörar . Detta har med den ”skenbara vinden” att göra… ju fortare man färdas, desto mer vrider den skenbara vinden upp sig och verkar komma mer och mer ”framifrån”.
mera viktigt vetande ?!?
-
Jag har varit med om det en gång… som tur är.
Det var en polares mast som legat och torkat ihop helt å hållet.
Vi provade också med att dra och montera bommar och vrida så det knakade… men den satt…
Provade sen med att ta av proppen i toppen och fylla den med vatten så det blev lite tyngd i den (stoppa i något i basen så det blir tätt). Två man i vardera ände, varav den ena skakade masten upp och ner. Samtidigt drog vi utåt så gott det gick. Centimeter efter centimeter kom den och lossnade till slut. Men det var JOBBIGT…
Lycka till !bappel
-
SÅ #%&!”&¤% COOOL !!
Tack för den…
-
Håller med om att det är lite rörigt just nu… Beslutsångest ?… jorå ! Man får väl kolla av läget i morgon.
Tack för trimningshjälpen av min 8,5’a i… söndags var det väl… det gick ruggigt stabilt och som tåget efter ( skäms !
) mer nedhal !
Kan bara hålla med; MER NEDHAL ÅT FOLKET !