getwet
Forumsvar skapade
-
jag glider lite ibland så det känns som om jag var utloggad…kan man få hjälp?
-
Sorry…..tvärfel där! Om fordonet är reggat för en förare plus en passagerare så är det det försbolaget ersätter om personskada uppstår. Om det är fler personer än det fordonet är registrerat för, så fördelas ersättningen på antal personer. Jag syftar nu på invaliditetsersättningen/livränta. Så om jag åker i en bil reggad för 4 pass plus en förare men är 8 pass plus förare så måste dessa 9 pass dela på en ersättning som som är baserad på 4 pass och en förare. En viss skillnad…..
så dina lekmans rekomendationer kan vi bortse ifrån……..fy skäms! -
Snälla nån……vindsurfing kom ursprungligen från ett gäng killar som inte orkade paddla ut till de stora vågorna. Så var den saken avklarad! Det andra är biprodukter……
-
Tror jag drar på discobowling istället, verkar lika kul…
-
Nu är du ute och felcyklar igen bak o framstyret!!!
-
Du har naturligtvis rätt i mångt och mycket i ditt resonemang. Men det som jag och mina familjemedlemmar lagt märke till har skett när digitalkameran kom in som komplement till den analoga är att fotograferingen mångdubblats i antal bilder. Man är inte längre rädd för att trycka av, och av 20-30 bilder kanske man vill använda 2-5st. Det kostar inte mer att skjuta av 100 än 5…..
Det här har gjort att jag och några till i familjen ”öser” på betydligt mer numera och på så sätt också tar ut svängarna mer med nya kunskaper som följd. Intresset för foto och tekniken runt omkring har också påtagligt ökat.
Om några år kommer naturligtvis priserna på en dig. sjunka som på all ny teknik, och då lär det väl bli en uppkittning för att bli jättenöjd….om man nu kan bli det någongång, det kommer ju alltid nya prylar och man är ju som alla andra köptorsk
-
För mig som glad foto amatör och som hellre tar bilder i massor än letar efter det perfekta ljuset, kvaliten, upplösningen mm så blev en Olympus Camedia 730 ett alldeles utmärkt alternativ till den mer tungarbetade analoga utrustningen. Den ligger också i den prislappen du efterlyser, 10Xzoom (optisk, strunta i digital zoom)film, ljud och massor med manuella inställningar.
Den senaste varianten av (finns en hel serie från 720-750 tror jag) kameran har nu 4.0mp, den jag använder har 3.2mp. Som någon redan påpekat så behöver man kanske inte stirra sig blind på hur många pixlar kameran har, viktigare är att det finns möjligheter till det som du kan tänkas använda den till. För utskriftskvaliten handlar mycket om hur du hanterar dina bilder i olika behandlingsprogram samt vilket format du fotat i. Nog om detta nu…..jag är iaf nöjd med min kamera, inte jätte nöjd men nöjd….för att bli jättenöjd bör jag nog lägga upp en sisådär 20000 kr till, och då är jag faktiskt hellre nöjd, för tillfället.
20 000kr= ett RS4 och en ny Fanatic slalom….det suger mer. -
Jag kan på ett sätt förstå yrkesfiskarnas problem, det är ju dock deras inkomst vi talar om…..men vem får inte ändra på verksamheten/arbetet när intäkterna sinar eller marknaden förändras? Varje näringsidkare står en affärsrisk.
Numera finns det också bra utrustning för att säl och tumlare inte ska simma fram till nät och redskap, men det är väl en investeringsproblematik i en redan ansträngd näring. -
Haruvisst…jag ser ut som en knubbsäl i våtdräkt!
-
Nä men det är ju min gamla racerfena från 89 som någon tok har missuppfattat och satt bakofram…..
Eller han kanske seglar bakåt…..?
-
Det finns väl en sälkolloni söder om Mörbylånga, vid Hammarby om jag inte minns helt fel. Men det är väl knubbsäl?
-
Jodå, Mysingen i Sthlms skärgård såg jag en gråsäl för sisådär 2 år sedan på hösten, full fart i 8.4:an var det.
Det är oftast på hösten dom vågar sig in en bit i skärgården när båtfolket gett upp.
Men vi ser dem ganska ofta när vi är ute med båten, men man måste veta var man ska leta.
För ca 14 år sedan arbetade jag på Möja (ö i sthlms skärgård)i ett halvår. Då fick jag mitt livs upplevelse en dag när jag följde med sälräknaren Yvonne ut för att räkna på sälkobbarna. Sälarna känner igen hennes båt och henne själv och visar ingen större rädsla. Så vi hade ca 6-8 st simmandes ca 3-4 meter från båten, jag kunde tom känna lukten från dem….det var STORT.På kvällen satt jag i Yvonnes fars stuga nere vid vattnet sippandes på en grogg med HB och hörde hans berättelser som säljägare i skärgården på 30-40 talet. Han bar också upp ett 10 tal sälskinn från källaren för att visa upp…..och då fick jag se den största skjutna sälen i Östersjön…det var också STORT.