getwet
Forumsvar skapade
-
Vid 13 börjar min 6.6:a race dra rätt bra…..så stor är skillnaden på olika segel så det är svårt att kategorisera.
-
Hörru kompis, här finns det plats åt dig!!
-
Nä….man ska kamma rygghåret med den
-
Tarifa, billigt flyg ned till Malaga och sedan är det bara 12-15 mil till ett av EUs bästa surfställen.
-
Det blåser inte ALLS lika intensivt i Jandia som vid Costa Calma (Sotavento), så det är dit du ska. Center 1 och 2 har bägge uthyrning med förstklassig utrustning.
-
Jag är nog inte riktigt med här….men jag förmodar att du ska ta med dig en 6.0 till SA och nu undrar om brädans storlek är acceptabel till den 6.0. Troligen är den det, men troligen är inte din 6.0 acceptabel eller ens användningsbar i SA. Du behöver nog inte ta med dig den dit…..Eller har jag fattat din fråga fel?
-
Näää….du skojar med oss….det där är ju Dunken!
-
Barnsligt förtjust som jag är i snabba grejer och även bra grejer
så tycker jag att du själv var inne på en bra väg med valet V8. Tidigare planing och stabilare segel får du nog leta LÄNGE efter. Naturligtvis ska ett segel vara lätthanterligt osv, men i storlekar 8.0 och däröver så är troligen inte hanterligheten det som är det viktigaste argumentet. Inget segel i de storlekarna är lätthanterliga, vissa skillnader finns dock men dom går aldrig att jämföra med en 5.5 eller 6.5:a. En freeride bräda på 130-160 liter är inte heller den speciellt ”snurrvänlig”, den är däremot medelsnabb, lättkörd, lättgippad och allmänt trevlig att köra. Min inställning (observera att den är min) är att en sådan bräda, som inte är gjord för snurreri, hopp, eller maxfart bör seglas med något som har tidig planing(bra bottendrag) och även kan generera bra speed och behålla stabiliteten. Det blir fan så mycket trevligare för dig då att segla samt att riggen får en större bredd i vindstyrkor,betyder att du får ett bredare spann i din segling med just den riggen.
Så en V8 eller Diablo är ett mycket bra val till en större freeride. Men en rek. här är nu på sin plats tycker jag, ska du ha en freeride på 130-160liter så är 8.0 den minsta storleken du ska införskaffa. -
Na na na na, han har ingen buss nu…..
Vad fan händer kompis? -
Att du ser det som dravel har nog att göra med att vi ser lite olika på saker och ting. Jag försöker bara att referera 20-25 år bakåt (kanske inte framgick så tydligt) och dra en slutsats av det, samt min egen slutsats som tydligen inte alls överenstämmer med din slutsats. Att vi där har meningskiljaktigheter behöver inte betyda att det är dravel, vare sig det ena eller andra.

Precis som Koa skrev: Den som har roligast vinner, och då vann jag
! -
Är du sur eller?
-
Nej då…inte alls dött Janne, inte ledsen nu. Ska kitta upp mig nu till våren och en size runt 6.5 vore intressant. Men jag vet inte vad dom kostar.
-
Nja….jag tror inte att vi talar samma språk riktigt här…….
Trickandet för mig är just det där evinnerliga snurrandet på segel och en massa andra grejer tom i stillastående moment. Höga hopp mm tycker väl jag iaf tillhör kategorin våg, det var väl där det började och där det görs. För det var väl knappast en freestylare som började hoppa? Vad jag syftar på är att det är en viss skillnad……Jag köper även resonemanget att det är bra med trickandet, det har jag också skrivit i tidigare inlägg men jag har svårt att se var tävlingsmomentet finns någonstans. Troligen brister jag en massa där själv, skulle nog försöka trixa lite mer istället för att jaga knop hela tiden…. Visserligen är vågsegling även det en bedömningsgren men lik förb…. så är det väldigt annorlunda, fan vet varför men det är en feeling!
Någon skrev också att sporten höll på att dö ut eftersom snabbåkagrejerna blivit så specifika. Jag vill här göra en reflektion, bpåde se bakåt i tiden men även hur det ser ut idag.
Förr, när jag tävlade i BMW funboard cup på 80 talet kom det på varje tävling ca 70-100 tävlande, man tävlade både i slalom och bansegling samt våg om det fanns förhållande.
Varje tävling var en folkfest, såg ut som någonslags formel1 tävling där ortsbefolkningen dök upp i massor och det var seglarbal på kvällarna. Det var en stor grej…..nästintill en folkfest.
Idag…..på en tävling samlas det många seglare konstant till en gren…..Formula! Visserligen inget stort publiktryck men det är många som är aktiva och verkligen satsar både ekonomi och tid. Hur många samlas det till en freestyletävling, som är aktiva tävlare vill säga? Svaret är förmodligen att startfältet är rätt tunnt jämfört med hur det var/är på Formulatävlingen eller som det var förr på en slalom tävling som kunde ta två fulla blåsdagar att genomföra pga många deltagare.
Jag ser även på lokal nivå, där en liten klubb med ett fåtal medlemmar kan dra ihop ett gäng på 20-25 formulaseglare på en vik i Sthlms trakten, observera lokalt……Jag ställer mig sedan frågan vilket som är livskraftigast i längden, en tävling som drar 20-25 seglare lokalt, nationellt troligen runt 80-100 aktiva tävlare (om det räcker) eller en freestyle tävling med inte ens hälften så många deltagare, obs på nationell nivå.
Nä….jag tror att vi så småningom kommer att få se hur saker kommer att förändras tillbaka till rötterna (läs Koas inlägg angående balletskidåkning).
På 70talet ”trickade” även jag (hör o häpna) med vad som då gick att göra med dåtidens material. Det var railride, headdip, volter innanför bommen mm. (hur många här på konfen har gjort en railride förresten?) Men ganska snart dog den grenen ut, och föll i glömska. Då kom banseglingen på allvar ( div. 1 o 2) och vawe växte fram mer och mer. Samma sak ser vi hända nu…….snabba mer flexibla brädor (läs nya slalomkoncept), mer lättåkta brädor som tillåter fenåkning men inte behöver seglas av en worldcup åkare, brädor för de flesta av oss helt enkelt som gillar att segla.
Det känns som om freestyle var och är en grej som marknaden var tvungen att införa för att rädda sig själva eftersom man höll på att ta död på sig själv med hjälp av extrema utrustningar till fortåkat, det gick för långt helt enkelt! Så istället för att utveckla ban o fortåka samt vawe drog man igång något nytt…..money talks, och vi köpte det….för visst fan ligger det en freestylevawe här hemma numera
men……jag håller på att somna varje gång jag ska surfa på den
Eller kanske jag gör något fel? Kan citera en av bröderna från Olofström kommentar när han fick se mig en kylslagen efm på Torö….Fan va kul att du skaffat sådana grejer Micke (på bred dialekt), men du kan väl f.. f.. inte segla den som om det vore ett slalomspätt..
Det är nog sant tror jag, kanske det är roligare när man kan, liksom att segla snabbt, det är jä…. kul när man kan!
Förutom det så ligger vi några stycken oc tjyvtränar våg på hemlig ort (hehe) så nu får Koa och co passa sig på Torö