getwet
Forumsvar skapade
-
Kiteskola…….Fårö, sonen ute och härjar.
-
Sådär nu fick jag lite tid över….full fart på säljkonfen så man får ligga i
. Men nu tycks det lugna ned sig en aning…..
Jag gav 23 000kr för mitt (grabbarnas) släp. Köpte den av Eldon rental som beggad. Tror dom kostar ca 50-70 tusen nya beroende på ”tillbehör”.
I den storleks klassen som är inredningsbar så är i princip alla på 1000kg och däröver. Men det var faktiskt inga problem att regga om den till 750kg, behövdes bara nya däck med lägre belastningsvärde. Efter regbes kan du sätta på de gamla vanliga igen eftersom det inte är förbjudet att åka på BÄTTRE däck. Men för den kloka byråkratins skull måste det sitta på andra däck just vid regbes. Den vagnen jag har är isolerad och klar med friggo både i tak och väggar (från fabrik) och jag är övertygad om att det inte är några problem i -10 med en vettig värmare. Golvet däremot………Om du isolerar även golvet så är konceptet hur bra som helst. Jag valde att inte göra det eftersom blöta segel hamnar på golvetunder bodelen samt att jag inte kommer att bo i den när kylan drar på. Men vi märker inte så mycket av det oisolerade golvet eftersom ”bodelen” är 50 cm ovanför.
Några saker som jag lärde mig under tiden som bygget pågick: Som du ser på tidigare bild så sluttar vårt tak nedåt i framkant….inte bra. Stjäl massor med sittutrymme framtill i släpet. Nu efteråt skulle jag valt en med jämnt tak. Se till att bygg inredningen i moduler som går lätt att ta ut, bilprov. gillar nog inte att den är bostadsinredd….så jag plockar ut inredningen varje år till bes, och det måste då vara enkelt annars tröttnar man. Även eldragningar och sådant måste lira så det krävs lite tankeverksamhet……..(brukar funka efter ett par bira) SOLCELL…..ett måste upptäckte jag i somras på Gotland. Pallar inte med att söka 220 för att ladda. Den jag har är på ca 40W och verkar räcka för vårt behov.
Köksdelen är egentligen ett vanligt billigt köksskåp från IKEA, där sänkte vi ned en diskho med gasol plattor.
Försöker hitta en bild på inredningen, om inte annat kanske jag kan ta några bilder i helgen och skicka till dig. -
vadå torr….killen var ju dyngsur när dom tog upp honom..
Snyggt jobbat Per Arne, stå på dig med fler jokes nu när vi lagt upp grejerna för säsongen. Det är för lite humor här på konfen. -
Hallå där Charlie, ställ frågor jag svarar….
Berätta först vad du tänkt dig så ska jag ge dig mina erfarenheter. -
Svampsäsongen är visst över…kanske inte i Skåne men här är den det.
-
Javisst….eller fiskar som äter monofilm, bakterier som tuggar i sig våtdräkter, alger som fullständigt ÄLSKAR epoxi och frigolit……Äh fan, nu ställer jag bilen, det där vill man ju inte vara med om
(förklarar återigen att gubben före denna text betyder att jag i raderna innan försökt att skoja, bara som en förklaring för de fåtal som inte förstått detta än)
, den betyder att jag är arg….
betyder att jag inget hajjar…borde en del välja oftare
-
Jag är mer nyfiken på var glidkroken hamnar någonstans….?
Världsklass på ditt inlägg Drx, mer sånt här på konfen så man får skratta sig trött nu när säsongen är över
-
Tänk att du förstod att roliga gubbar betyder att man skojar…..Men jag ska inte fördjupa mig i vad jag menade, det blir nog kanske för krångligt
(förklarar här att tecknet före denna text betyder att man skojar) -
Och då fick vi äntligen det bekräftat att det var något fel på dig Rambo…….
Du var alltså för liten när du såg hajen och därav ditt beteende?
Nu förstår man varför det finns censur……… -
Här har jag tagit fram en bildlig rigguide för RS linjen, lägg märke till twisten och den ändrade formen i toppen på seglets form. Här är det riggat för kuling och det syns på att akterliket nu är böjt nedåt och böjkurvan är betydligt mer markerad. Det här gör att stabiliteten ökar markant framförallt i höghastighets farter.
Tyvärr så har det ännu inte vuxit upp något genetisk betingad bom av det ultimata slaget men vi hoppas på att om sisådär 3-4 generationer så borde det vara dags……
Det som kan tyckas vara en tunnel i formen är egentligen bara ett luftintag…….eller utblås….för det är ändå tomt där innanför.
Värt att lägga märke till……se likheten med RAN:s logga….var tror ni dom fick den ifrån??? En het kväll på Haga kanske??? Men det tar vi en annan gång. -
Jag är ju helt övertygad att det är örona som ger farten och inte själva muschen, jag har klara bevis på det!
Men för att återgå till ditt inlägg och en mycket viktig frågeställning som du ställt till mig ska jag här nu förklara för eder oinvigde och lekmen vad som gör vissa snabbare än andra….framförallt på vattnet. Som ni ser på bifogad bild äro dessa öron de egentliga prototyperna för NP racelinje. Lägg väl märke till sheartippen med stor variation i flexen och det väl utformade twisten med maximalt effekt.
Eftersom denna form är genetiskt utvecklat kan man med säkerhet konstatera att utvecklingen pågått i generationer och med det gett ett fulländat resultat, vilket i sig garanterar NP RS förträfflighet. Jag kan meddela att formen gör att jag kan gå väldigt högt i vind, jag kan tom gå rakt mot vinden…….toppfarten är maximal, på gränsen till omöjlig att hantera enligt min fru. Även slör och läns går utmärkt….mest slö……bra på att länsa vindunken…..
Men det mest egendomliga är att dom blir uppmärksammde var man än kommer, liksom ett RS segel alltid blir synat och beundrat. Det måste ha med formen att göra. -
Tack för att du ordnade ett nytt skrivbordsunderlägg till mig och Joanna………Har installerat på varenda skärm nu här på firman, skitsnyggt!
Här får du en på mig………..utan räsermusche, mer räserfrilla istället! Kan med fördel läggas in som skrivbordsunderlägg på din dator…..Passa på att kolla in dom supersnabba Mr Spockörona….dom kommer du aldrig att åka ifrån
-
Den högst avancerade grafiken är min egen……likaså brädan som var mitt första hemmabygge. Vi började måla den med diverse ord och lite annat innan skrotningsdags…
Om du kikar lite närmare så ser du att ovanför ordet feber är det inplastat ett dokument…..det var mitt avgångsbetyg från skolan. Så jag har minsann varit lika tuff som Rambo