Forumsvar skapade

Sida 185 av 251
  • getwet

Medlem
    2 november, 2003 vid 09:46 som svar på: Varför man inte ska köpa gammal folkabuss…

Det finns två stycken normer, euro ncap använder sig av 62kmh och övriga 56kmh. Så någon av dessa två hastigheter är det.

• getwet

Medlem
    1 november, 2003 vid 11:19 som svar på: Lätt komprimering av folkabuss…

Upplysningsvis finns det två två hastigheter som man krocktestar bilar med i Europa. 56 och 62km, så någon av de två är det. Och vad drar vi för slutsats av det……folkalovers?

• getwet

Medlem
    1 november, 2003 vid 08:55 som svar på: Varför man inte ska köpa gammal folkabuss…

Var har du lärt dig den teorin att en folka skulle vara en av de säkraste confused.gif?

• getwet

Medlem
    31 oktober, 2003 vid 11:32 som svar på: Är 113L lite för mycket kanske?

Härligt och se att många av oss har olika uppfattningar och erfarenheter angående storlek mm. Det tyder på att vi seglar olika och väljer därefter.
    Själv tycker jag att segelstorleken har mindre betydelse. Brädans storlek och fenan är nästan det viktigaste
    redskapet förutom att rigga rätt. Jag byter hellre fena än riggar om eller byter bräda.
    Jag tror fler skulle pröva på att kitta upp sin fenbag på ett par till. Ser ofta surfare som kommer fullastade med segel och bara två fenor. Att trimma seglet ett snäpp till och lära sig det samt byta fena sparar många omriggningar…….och är bra mycket billigare.

• getwet

Medlem
    31 oktober, 2003 vid 11:20 som svar på: vindsurfarkurser i spanien…???

Jag har aldrig sett någon surfskola i Spanien förutom vid Tarifa. Det borde finnas på fler ställen, men jag har aldrig sett någon.
    Tarifa däremot dräller av skolor och uthyrningar och dom flesta tycks hålla hög kvalite, åtminstone utrustningen.

• getwet

Medlem
    31 oktober, 2003 vid 11:15 som svar på: Torö eller Kapellskär på lördag eller vafan !?!?

Japp, snorkel ingår samt djuphavsklocka ned till 100m……Även en armbandskompass så du hittar tillbaka till klubbstugan från farleden, svårt att känna igen sig på 30 m djup. Du vet att jag hjälper dig på alla sätt…..!

• getwet

Medlem
    31 oktober, 2003 vid 10:08 som svar på: Torö eller Kapellskär på lördag eller vafan !?!?

Visst får du låna prylar Jeppe……om det är kuling kan du ta 11.0an och formulan. Är det 7-8 m kan du få låna rrd268 på 72l och fullracesegel på 4.7kvm…….Det är helt ok för mig! wink.gif Du får faktiskt även låna GPS:en och mäta farten på 268:an om det blåser under tio! För jag är ju inte sån……..så att jag skulle sinka dig på något sätt…..

• getwet

Medlem
    31 oktober, 2003 vid 06:25 som svar på: Torö eller Kapellskär på lördag eller vafan !?!?

Du Boman….är det åkatokfortracesådetknakaribitarnaochryker nu på lördag? Tävling eller bara ”psyka freeride” läge?
    Ska ta ett snack med Jeppe så kanske vi kommer upp.

• getwet

Medlem
    30 oktober, 2003 vid 17:51 som svar på: Starboard Hypersonic eller Fanatic Falcon

Matrix känner jag inte till men V8:an är riktigt bra och något mer lätthanterlig än RS linjen. Bra fart och lite bättre bottendrag men aningens sämre kryss. För oss överlyckliga amatörer tror jag inte att toppfarten mellan en v8 och RS ens är mätbar. För pro däremot kan jag tänka mig att det finns en diff. Som sagt var, V8:an är ett mycket kompetent slalomsegel.
    Angående skillnaden på Wood och DRAM så är mitt svar följande: (behöver inte vara allas åsikt, men den är min)
    Det är STOR skillnad på ett kilo under fötterna, brädan får en helt annan karaktär och känns betydligt piggare. Detta märks framförallt när det blir ordentlig fart i bitarna. Så jag tycker att det lätt är värt pengarna på en riktig raket. Om man ska köpa en slalom……då gör man det för fartens skull och då finns det bara ett alternativ. Det här gäller inte bara Starboard, det gäller samtliga fabrikat som tillverkar i två material/tekniker.
    Frifräsar brädor är en helt annan sak, men dom körs aldrig på fena heller så där är skillnaden mindre men finns dock.

• getwet

Medlem
    30 oktober, 2003 vid 15:39 som svar på: Starboard Hypersonic eller Fanatic Falcon

Det kan du ge dig på att jag kommer att göra, hellre dör jag än blir frånåkt av dig……. wink.gif

Finns många som nu börjar intressera sig mer och mer för slalom och med det nya konceptet kommer det troligen att hända en hel del. Blir inte förvånad om ett par slalom tävlingar kommer till stånd nästa säsong i Sverige. Här på ostkusten är snacket redan igång…….

• getwet

Medlem
    28 oktober, 2003 vid 09:09 som svar på: WEBCAM TORÖ

Inte alls……..vänta bara tills det går av ordentligt. Det där ser ut som en vanlig sjöbrisdag för oss eastcoast surfers wink.gif

• getwet

Medlem
    26 oktober, 2003 vid 16:05 som svar på: Surftrip!

Sele och dräkt med!

• getwet

Medlem
    26 oktober, 2003 vid 15:54 som svar på: Problem med laddningen, toyota model-F

Vi kan väl börja så här……troligen är till att börja med ditt batteri kört. Om det har stått tomt sedan i somras och du nyligen laddat det kan jag ge mig f.. att den bara är att byta ut. Batterier tål inte att stå tomma, dom sulfaterar och förstör sig själva.

Hur kollar man då om gen. laddar så det räcker eller inte? Finns bara ett sätt att kolla det på, mät upp vid batteriet när motorn är igång. Den ska då visa 14.4 volt min, gör den inte det så kan man väl ganska troligt misstänka att det är gen. som behöver bytas ut. Om laddrelät krånglar brukar den lägga av helt, men men…….
    Startmotorn är det inte….den har ju startat igen. En del startmotorer kan dock krångla ibland när dom blir varma (om den jobbat mycket eller om den ligger väldigt nära och blir utsatt för motorvärme, Cheva vans har ibland detta problem därav en värmeplåt men det är knappast troligt på din).
    Jag sätter bra mycket på att det är gen. som inte lirar som den ska. Börja med att mäta upp vid batteriet. Kolla sedan att kablar är och rena och hela och att anslutningarna ser ok ut. Om det fortfarande inte lirar så montera ut den och lämna in till en firma som renoverar start/gen. Det troliga är att man byter ut den om det är av äldre modell, passa då på att kolla upp hur mycket mer det kostar att stoppa in en högeffektare istället. Brukar bara kosta några hundringar till men det är väl investerade pengar, och absolut om du tänker bygga surfbuss av den.
    Att meka gen. själv rekommenderar jag inte. Om du bara byter kolen kommer snart något annat istället………En seriös firma mäter upp och kollar lager mm, om det inte lönar sig byter man till en ny.
    Så jag misstänker att det kommer stå på din julklapps lista högeffektsgen. och nytt batteri till en Toyota…eller som min fd arbetsgivare Folksam skrev i ett marknadsbrev för sisådär 15år sedan till alla Toyota ägare i Sverige….”Billigare försäkring till dig som är Toytoa ägare” Underbar felstavning tycker jag wink.gif

• getwet

Medlem
    26 oktober, 2003 vid 05:59 som svar på: Vindsurfing rapporter från Svealand tack!

Japp, nu är säsongen stängd för i år men starten för nästa blir nog med Pepe och gubbarna på Fuerte, samt grand Mama Juanita i baren. Skarume?

Ring så drar jag igång spisen och en surfrulle…..

• getwet

Medlem
    25 oktober, 2003 vid 15:01 som svar på: hur vindsäkert är det i Gardasjön?

Nääääää….det är inget 4.7 varje dag. Möjligen att det ibland kan bli 4.7 på våren då termiken är som starkast.
    På sökfunktionen kan du få massor med info om Garda, har skrivits mycket om det här på konfen.

Sida 185 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA