Forumsvar skapade

Sida 187 av 251
  • getwet

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 13:23 som svar på: BROMMA SKIDSPORT OSERIÖS SKITBUTIK!

Garantier är, såvida dom inte förändrats sedan jag läste in reglerna, gällande i två år med omvänd bevisbörda efter tolv månader.
    De första tolv månaderna måste tillverkaren påvisa att skada/fabrikationsfel uppkommit pga felaktig hantering, vilket oftast är mycket svårt…….så oftast ifrågasätts det i princip aldrig förutom vid solklara fall, det är så oherhört svårt att bevisa för tillverkaren, 10-0 till konsumenten här! Därför upplever de flesta konsumenter som att det bara är att byta prylen vad som än händer…….trots att vi egentligen inte alltid har rättigheten till det. Efter tolv månader är bevisbördan tvärtom, nu måste konsumenten påvisa att felaktigheten/skadan uppstått i tillverkningen eller att det är ett så kallat ”fabrikationsfel”. Det är oftast mycket svårt det också och därför tas inte så ofta garantier emot efter tolv månader, just på grund av att konsumenten inte kan bevisa att det är ett fabrikationsfel, 7-3 till tillverkaren…….En torkad våtdräkt behöver inte vara ett fabrikationsfel, det kan faktiskt vara så att det är torkat pga en felaktig förvaring, man kanske har tvättat den fel, låter den torka i solen, hänger för varmt, ihopknölad i en låda hela vintern osv. En våtdräkt är som bekant gjord i gummi och precis som gummidäck en färskvara men med ännu kortare livslängd.
    Och vad är det som säger att Bromma har levererat en gammal hyllliggare……..kanske Sola istället har gjort det och Bromma är helt ovetande…? Vem vet….
    Nä….Bromma har jag alltid sett som ett av de mest seriösa företagen i surfbranschen, varför skulle dom göra avkall på just surfbiten? Dom är faktiskt en av de riktigt stora på skidsidan (därav namnet)och har aldrig setts som oseriösa, snarare tvärtom.
    Jag är tacksam för att Bromma finns, jag kan handla det mesta som ligger i mitt intresse där. Från surfprylar, wake, kite, skidor, långfärdsskridskor osv och alltid blivit bemött med respekt och fått träffa genomgående trevlig personal. Så svärta inte ned Bromma på det här sättet, för de flesta av oss vet att det inte är en korrekt bedömning………

• getwet

Medlem
    14 oktober, 2003 vid 13:32 som svar på: lägg in bilder på era bilar!

Har inte kollat så däringa jättenoga men skillnaden har varit förvånansvärt liten. Visserligen drar bussen redan mycket från början så någon dl hit eller dit spelar inte så stor roll wink.gif
    Skillnaden är faktiskt ganska marginell på landsvägskörning, när den är på rull så att säga. Man kör långsammare med släpet vilket i sin tur gör att det går på ett ut vad jag normalt kör på landsväg…..så det tar ut varandra. Däremot……….i stan och på småvägar där det går långsamt/kurvigt eller mycket upp och nerför, där märks det skillnad.
    Jag tror/inbillar mig att en mindre/svagare motor däremot kommer att dra en hel del till, oavsett om det är på rull eller inte beroende på att motorn får arbeta så mycket mer.
    Däremot om man har en p-bil och kör till vardags med för att sedan koppla på släpet till surfet/surfresan då är man en vinnare…………

• getwet

Medlem
    14 oktober, 2003 vid 11:28 som svar på: lägg in bilder på era bilar!

Tristess på jobbet nu…….så här kommer en bild från sommarens surfresa som enbart blev solresa…..no wind, endast högtryck!
    Vill se fler bilder från sommarens begivenheter så här i höstmörkret, var har ni varit allihop?

• getwet

Medlem
    14 oktober, 2003 vid 09:13 som svar på: Mitt andra hem….

Tjena Judo Freddan, nu är säsongen snart över och garaget kommer att få lite tätare besök. Så vad händer med bussen…..??? Nya planer eller fortskrider bygget? Hur ser den ut just nu? Många frågor som tål att funderas och visas här på konfen….måste hålla tråden vid liv nu när mörkret faller på.
    Bifogar bild på släpet som utnyttjades flitigt i somras och hösten, både efter bussen och p-bil.

• getwet

Medlem
    14 oktober, 2003 vid 08:37 som svar på: Surfbuss Nr 1

Dags att bilda klubb för riktiga surfbussar nu kanske….. wink.gif
    Samt att strida för sänkt bensinskatt…… mad.gif

• getwet

Medlem
    13 oktober, 2003 vid 15:28 som svar på: Olycka Torö ??

Det är viken som gäller på NV, stenstranden helt utesluten.
    Svårt att avgöra hur mycket det blåste eftersom det var byigt. I topparna kanske 10-12ms. Tror det var bättre mitt på dagen enligt uppgift. Jag kom dit vid 13.00 och vinden kom och gick………

• getwet

Medlem
    13 oktober, 2003 vid 07:03 som svar på: spinout? vafan….

Lika ofta som fenan är problemet, lika ofta är det riggningen som spökar. Dåligt/felaktigt riggat är en mycket vanlig orsak till spinout. Även om det är för lite tryck i grejerna så orsakar även det spinout. Jag tror mer på att grejerna inte lirar riktigt som jag skrivit ovan än att finishen på fenan skule vara orsaken, såvida den inte är riktigt risig. De flesta fenor idag håller en så pass hög kvalite så finishen är inget större problem. Och de flesta av oss kommer aldrig upp i sådana hastigheter så det skulle påverka. Nä…….trimma ordentligt och se till att det är fullt tryck i grejerna så funkar det nog. Om fenan däremot är skadad så ska den naturligtvis fixas.

• getwet

Medlem
    12 oktober, 2003 vid 06:42 som svar på: Takfläkt?

Biltemas fläkt går inte att reversera, så jag tror den bara trycker in luft(tror det var så…). För att få ut fukten bör den suga ut luft. Finns fläktar som går att reversera men kostar lite mer.

• getwet

Medlem
    11 oktober, 2003 vid 15:41 som svar på: Sthlm- var Lördag och Söndag?.

Hallå där Jojo, vi testar nog Torö kärringviken imorgon om det är NV, eller Skälåker om det är N. Kanske det blir Väddö om prognosen fortfarande är bra imorgon.

• getwet

Medlem
    8 oktober, 2003 vid 14:55 som svar på: surf frilla

Såg på den klassiska nya tokserien Chaparall häromdagen hur man kan av annat hår göra en riktig tyskräjser mussche åt kompisen……….kan kanske du och jag Mac göra en sådan åt lillebror Nik?

• getwet

Medlem
    8 oktober, 2003 vid 11:39 som svar på: utrymme for brada i bilen

jag hade tidigare en 98 V70 och där satt det två ”hakar” i nederkant på baksidan av stolen. När dessa trycktes ned så for ryggstödet fram till panelen.

• getwet

Medlem
    7 oktober, 2003 vid 14:17 som svar på: Vilket bräda segel var snabbast vid GWC speed..

Det är väl den som heter 31 downvind va? Kan även vara en 31 spitfire beroende på att (om jag inte minns helt fel) blev ett byte just där runt 98-99. Spitfire är den senare modellen. Förvisso snarlika varandra och dom håller mycket hög kvalite men otroligt ÖMTÅLIGA! Minsta lilla islag och dom är kaputt………
    Min erfarenhet på den brädan är att en 6.2 av den kalibern passar utmärkt med 31:an men du behöver ytterligare en mindre för de riktiga hårdvindsdagarna. Jag har kört den med 28 och 6.6 RX2 utan problem, huvudsaken är att det är ordentligt med tryck, det funkar inte i några 12-13ms. Brädan blir betydligt mer hanterlig i krabb sjö och hårdvind med 28:an.
    Hoppas på vind nu till helgen……..kanske en tur till västkusten? SMHI ger 13-16ms väst.

• getwet

Medlem
    7 oktober, 2003 vid 07:27 som svar på: Vilket bräda segel var snabbast vid GWC speed..

Håller med dig Janne, oerhört imponerande av Dunken och grabbarna när dom passerar 40+.
    Vi som mätt upp på amatörnivå vet hur svårt det är att passera 30 knop……….och då åker man betydligt snabbare än omgivningen på freeride prylar. Så jag förmodar att ett freeride kitt maxar någonstans runt 28knop (såvida inte eliten får hålla i grejerna)
    Angående inlägg huruvida GPS mäter fel eller inte så vet jag att det tidigare varit debatt om det här på konfen.
    Vad som då kom fram är att en modern GPS har väldigt liten felmarginal om sträckan den mäter på överstiger ca 300-400m. Nu förutsätter det naturligtvis att man inte gjort något kastfall eller liknande som då skulle kunna vara en felkälla.
    Jag har själv lagt märke till att GPS:en håller en väldigt jämn och konstant fart så jag förutsätter att de uppmätta hastigheterna är någorlunda korrekt. Jag har även kollat upp GPS:en i min båt och ser inga stora förändringar på hastigheten upp eller ned, den ligger i princip konstant på tiondelen. Så jag litar ganska bra på den faktiskt. Vet också att det finns program där man kopplar upp GPS:en till datorn för att se om det finns onormala toppar…….det skulle möjligen kunna vara något för att ytterligare säkerställa den korrekta hastigheten.
    Och med det hoppas jag på en riktig tryckare till helgen för att finputsa personbästa………

• getwet

Medlem
    6 oktober, 2003 vid 13:43 som svar på: Vansinne?

Jovisst Lasse´, nu är det dags att kitta upp sig men jag måste ändå påpeka att jag har varit mycket nöjd med grejerna wink.gif
    Som du ser på bilden så är det en formula, svårt att se är att den tillhörande riggen faktiskt är en 12.5 med X7 mast och NP kolbom. Med i paketet är även tre stycken Debochiet fenor, tror det är FR2,3 och en standard, om man vill kan du även få med en Mistral original 70. (du börjar bli sugen nu va??????)
    Brädan har vunnit ex antal segrar i både svenska och utländska tävlingar fast då med annan design för att dölja sitt ursprung. Jag kan tyvärr inte här namnge de mycket välkända namnen som seglat just denna bräda eftersom dom är rädda för represalier från sina team.
    Men jag kan läcka lite och meddela att samtliga kända profiler EGENTLIGEN skulle ha seglat denna pga den enorma höjdtagning och brädans fenomenalt djupa slörar.
    Vad som kan tiläggas är att just för dig Lasse är denna modell som klippt och skuren, lite vind, mycket luft. Mycket vind, släpp ut lite luft och du får en magnifik vågbräda som Josh Stone uttalade sig om den när vi möttes på Hookipa förra vintern.
    Du kan alltså släppa ut lite luft, byta ut 70 fenan mot en 27 vågis och rippa allt vad du är värd i Varberg.
    Även jag har haft stor nytta av den. För att speeda brukar jag släppa ut luften i kanterna och tejpa upp dessa mot mitten, vips så har jag en riktig speedkanon tillsammans med en 28 spitfire rakblad i arslet.
    Som du nu förstår så är det här med det nya slalom konceptet inget nytt, här är det ultimata kittet som är allting så att säga, från formula till freeride, våg, freestyle till superslalom och ljudvallssprängare, väl beprövad av världseliten och just på detta ex………och allting detta för ynka 1300 pix, och jag skickar portofritt i ett paket som går ned i din brevlåda när jag släppt ut luften. Bättre än så kan det inte bli…..så jag säger som brooker…..KÖPLÄGE!

• getwet

Medlem
    6 oktober, 2003 vid 10:49 som svar på: Vansinne?

På tal om uppblåsbart så hittade jag denna bild på en annons via blocket, enbart 1300pix………
    Upplåsbar windsurfingbräda wink.gif
    Kan tänkas vara ett bra alternativ för onshore på Torö istället för att krossa nya värsta brädan…….Kanske något för Koa och Jesper samt Surf Eric?

Sida 187 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA