• Vansinne?

    Publicerad av brutus på 6 oktober, 2003 vid 08:57

    klurat på något…
    Någon som tänkt liknande / provat?
    OM man skulle testa att fylla 2delade masten med ett expanderande super-light-weight skum (slutna celler = ej vattenabsorberande) skulle den ju kanske inte ta in så mycket vatten inför vattenstarter/ riggdragande, samt få mer flytkraft i sig själv? viktökningen skulle nog bli rätt så obetydlig…

    Idén funkar ju o finns på diverse bommar i förlängningen.

    Är detta helt vansinnigt? tror jag ska testa med en gammal rackare, kan ju bli svårt att få ut om det inte funkar som jag tänkt mig. får väl smälta ut skiten med värmepistol då… confused.gif

    kommentarer?
    /m

    surfen svarade 20 år, 7 månader sedan 14 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • heenriik

    Medlem
    6 oktober, 2003 vid 09:52

    Jag tror inte att det kommer in så värst mycket vatten i masten, min är iaf. rätt tät både mot förlängaren och i delningen. Däremot, som jag har påpekat en gång tidigare, skulle jag vilja prova ett segel med en enda stor uppblåsbar camber. Om du testar att dra rigg (använd samma mast) med ett lite äldre cambersegel och sedan med ett modernt segel med smal mastficka märker du rätt snart att det är där vattnet ligger. Och som du säger, en stor uppblåst camber skulle tom. underlätta vattenstarterna (jmfr utan camber) eftersom det ger ett bra lyft åt seglet i vattnet. Jag tror verkligen att det skulle funka och har långt gångna planer på att testa det i min 8.2. Henke

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 oktober, 2003 vid 09:58

    Om du blåser upp något får det automatiskt en rund form. Mastfickan ska vara vingformad för att vara optimal. Det kanske är därför ingen segeltillverkare har gjort uppblåsbara mastfickor…

    /BAltazarr…

  • getwet

    Medlem
    6 oktober, 2003 vid 10:49

    På tal om uppblåsbart så hittade jag denna bild på en annons via blocket, enbart 1300pix………
    Upplåsbar windsurfingbräda wink.gif
    Kan tänkas vara ett bra alternativ för onshore på Torö istället för att krossa nya värsta brädan…….Kanske något för Koa och Jesper samt Surf Eric?

  • karnan

    Medlem
    6 oktober, 2003 vid 10:54

    Svar till:


    På tal om uppblåsbart så hittade jag denna bild på en annons via blocket, enbart 1300pix………

    [/ QUOTE ]

    Oj, oj, man tar sig för pannan. Vad behövs det för rigg för detta underverk ska plana? Kanske kan man fylla den med helium för att få bättre lyft i hoppen. Sen är det förstås bra att man landar mjukt.

    /Johan

  • lars_k

    Medlem
    6 oktober, 2003 vid 12:38

    Är inte det din Formula-bräda, Getwet? Ska du kränga den nu?

  • martin

    Medlem
    6 oktober, 2003 vid 13:40

    Det lär väl inte vara några problem att få mastfickan vingformad på en uppblåsbar lösning? Det går ju att fixa med någon slags cellkonstruktion som ger stabilitet. Det är ju bara att kolla på tex en luftmadrass. Den är ju inte rund. Frågan är snarare hur det kommer att fungera med rotationen. Risken är att man får en betydligt längre anliggningsyta mot masten än vad som är fallet med tre-fyra cambers.

  • getwet

    Medlem
    6 oktober, 2003 vid 13:43

    Jovisst Lasse´, nu är det dags att kitta upp sig men jag måste ändå påpeka att jag har varit mycket nöjd med grejerna wink.gif
    Som du ser på bilden så är det en formula, svårt att se är att den tillhörande riggen faktiskt är en 12.5 med X7 mast och NP kolbom. Med i paketet är även tre stycken Debochiet fenor, tror det är FR2,3 och en standard, om man vill kan du även få med en Mistral original 70. (du börjar bli sugen nu va??????)
    Brädan har vunnit ex antal segrar i både svenska och utländska tävlingar fast då med annan design för att dölja sitt ursprung. Jag kan tyvärr inte här namnge de mycket välkända namnen som seglat just denna bräda eftersom dom är rädda för represalier från sina team.
    Men jag kan läcka lite och meddela att samtliga kända profiler EGENTLIGEN skulle ha seglat denna pga den enorma höjdtagning och brädans fenomenalt djupa slörar.
    Vad som kan tiläggas är att just för dig Lasse är denna modell som klippt och skuren, lite vind, mycket luft. Mycket vind, släpp ut lite luft och du får en magnifik vågbräda som Josh Stone uttalade sig om den när vi möttes på Hookipa förra vintern.
    Du kan alltså släppa ut lite luft, byta ut 70 fenan mot en 27 vågis och rippa allt vad du är värd i Varberg.
    Även jag har haft stor nytta av den. För att speeda brukar jag släppa ut luften i kanterna och tejpa upp dessa mot mitten, vips så har jag en riktig speedkanon tillsammans med en 28 spitfire rakblad i arslet.
    Som du nu förstår så är det här med det nya slalom konceptet inget nytt, här är det ultimata kittet som är allting så att säga, från formula till freeride, våg, freestyle till superslalom och ljudvallssprängare, väl beprövad av världseliten och just på detta ex………och allting detta för ynka 1300 pix, och jag skickar portofritt i ett paket som går ned i din brevlåda när jag släppt ut luften. Bättre än så kan det inte bli…..så jag säger som brooker…..KÖPLÄGE!

  • lars_k

    Medlem
    6 oktober, 2003 vid 15:07

    (=

  • brutus

    Medlem
    6 oktober, 2003 vid 17:23

    kul kul cykelhjul grin.gif
    ska sätta en mastfot på en gammal soffa o ge mig ut, kommer på ftpn inom kort…

    några idéer om det faktiska inlägget då?
    /m

  • styret

    Medlem
    6 oktober, 2003 vid 19:44

    det roligaste är att man ibland kan se bilder på såna brädor i anonser i tillexempel tidnignen “Boards” (är det vi har i klubbhuset va?).

  • rabbit

    Medlem
    6 oktober, 2003 vid 20:08

    appropå “mastfickan vingformad på en uppblåsbar lösning” så finns det snart att köpa :
    http://wind.us.agoride.com/us_article_15232_21_70.htm

    jag vill ha.

  • heenriik

    Medlem
    6 oktober, 2003 vid 21:25

    Väldigt intressant, där är hela seglet “uppblåst”.
    Antagligen är det inte ett dugg nybörjarvänligt men jag kan tänka mig att det har ett bättre vindflöde än ett vanligt segel, och kommer nog att bli vanligt inom speed/course om några år. Egentligen strävar man väl efter en inverterbar flygplansvinge i kappseglingssammanhang, och där känns Naish-seglet vassare än de gamla. Vad gäller uppblåsbar camber så tror jag som ni skrev tidigare inte att profilen är några problem, den kan ju dessutom till stor del begränsas av duken utanpå cambern. Däremot blir friktionen mot masten rätt grym, det får man väl lösa med plastbitar mellan gummit och masten eller så kanske luftfickan “stretchar” sig på ett sådant sätt så att den inte behöver rotera.
    Henke

  • thelee

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 01:43

    Utan att kunna hänvisa till exakt datum (för nått år sen), kan jag erinra mig att jag läste i illustrerad vetenskap om ett segel för segelbåt som såg ut som en flygplansvinge rakt upp i luften. Kommer inte exakt ihåg fördelar resp. nackdelar men det skulle iaf generellt sett vara bättre menade utvecklarna. Varför man inte har hört mer om det innom segling kan man ju undra, tex. whitbred odl. Är iaf alltid coolt med lite nytänkande.

  • newold_surfer

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 06:15

    vad jag förstår är ju ett windsurfingsegel oerhört beroende av twisten, och den får man inte av ett “stelt vingprofilsegel” Dunken provade ju detta förra året i GC utan resultat…

    Däremot så hade väl yellow pages ett sådant segel, och det gick ju jävligt snabbt…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 07:03

    mastbasen är ju uppe i luften för det mesta
    dvs på brädan även då
    seglet är i vattnet så tar inte in vatten.
    Dock sjunk nästan en rigg för mig utomlands
    jointen gick av, och vatten kom in via
    förlängningshålen,
    dock lyckades jag knyta fast den i en stropp.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.