Forumsvar skapade

Sida 188 av 251
  • getwet

Medlem
    6 oktober, 2003 vid 08:02 som svar på: Fuerteventura-Corralejo

Mistral uthyrningen inne i stan är riktigt riktigt sunkig, och som många redan påpekat oerhört snorkig och okunnig personal. Dåliga prylar också………….
    Flag beach sisådär, ballfaktorn tycks vara högre än service faktorn!
    Bäst utan konkurrens är Sotavento, betydligt vindsäkrare och high performance prylar. Lite dyrare att hyra men du får riktiga grejer.
    Om du nu ska åka i November skulle jag rek. dig att besöka Sotavento så ofta som möjligt. Anledningen är att vindstatistiken är inte så bejublande på Fuerte från okt-mars. Utnyttja då Sotavento där tunneleffekten hjälper till att pressa upp vinden ett par meter till. Förvisso dåligt med vågor men hellre vind än inget alls!

Istället för att hyra prylar kan du ta med dig ditt eget på flyget. Det räcker med att det blåser några dagar bara så har du tjänat in istället för att hyra, och det viktigaste: Du får köra på dina egna prylar.

• getwet

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 20:22 som svar på: Fredagssurf i Sthlm?

Jag testar nog Fituna imorgon efm om det ser ut att gå av.
    Lördagen kan kanske bli en speedtävling på Ersta om det blir som utlovat SO 10-12.

• getwet

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 20:19 som svar på: utrymme for brada i bilen

Har haft en Drops 293 som längsta bräda i V70, men det var precis. Fördelen med just volvon är det helt fällbara framsätet mot panelen, klarar ingen annan kombi vad jag vet. Det gjorde att jag fick in en formula, en 293 och en 268 plus samtliga riggar till dem, nada på taket.

• getwet

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 09:36 som svar på: ordning och reda i viken!

Enligt de regler som finns för ”seglingsfarkoster” ska man köra om på läsida………men det är inte speciellt praktiskt om du ska passera en kite. Själv gör jag som så att jag alltid passerar/möter en kite på lovartsidan för säkerhets skull.

• getwet

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 08:51 som svar på: vart wavesurfa i Italien

Norra Sardinien är blåshålan på ön just runt Porto Pollo (nära den mindre staden Palau)och Costa Esmeralda. När jag var där förra sommaren blåste det i två veckors tid……och det var inte lite heller! Dygnet runt (skitjobbigt efter ett tag, man är ju van att det avtar på natten utomlands) med 6-8 beuafort varje dag. Övrig tid (ca tre veckor)blåste det lite upp och ner men på 5 veckor seglade jag säkerligen ca 75-80% av dagarna. Men det är ganska lokalt just med den starkaste vinden, precis som på Sotavento Fuerte.

• getwet

Medlem
    1 oktober, 2003 vid 09:17 som svar på: vart wavesurfa i Italien

Lago di Garda går bort direkt om du vill ha vågor, Sardinien däremot ska enligt locals vara bland Medelhavets bästa vågsegling. Blåsigast från vår till sept och bäst blir det om Mistral blåser. Och den kommer precis som någon redan påpekat från Franska Sydkusten och sveper förbi. Corsica lär antagligen vara likvärdigt. Sicilien tror jag inte alls har samma vindstatistik, dom saknar Mistral. Men det kanske finns någon annan vind där som jag inte känner till, någon annan som vet kanske??

• getwet

Medlem
    1 oktober, 2003 vid 09:09 som svar på: Vad ska man satsa på?

Bäst är att prioritera bort allt annat och bara surfa……..

• getwet

Medlem
    1 oktober, 2003 vid 08:59 som svar på: Fulast 2004?

Tack för ditt lexikon, det hjälpte en del……men bara en del. Ord tycks betyda olika i en värld som denna och uppfattas kanske inte likadant alltid…..eller aldrig!

Vill bara påpeka…hur det kan och kanske ska uppfattas, kanske?
    Glammig…Glamour, visst vet vi vad det är, ser det varje dag i form av förkroppsligad kvinna runt NK huset samt på kvällstid i form av person som slipper köa utanför Spy bar. Finns även en fruktansvärd amerikansk TV såpa vid samma namn. Men glamour på en ”snöbrädam” har jag aldrig hört talas om, trots att det finns två tonåringar som jag delar bostad med.
    Puber, borde vara en förkortning av den ålder som mina tonåringar som jag delar bostad med just nu befinner sig i. Puder däremot vet jag vad det är och kan ibland finnas i en skidbacke eller på en hip fest här i storstan. I båda fallen är det i vit form.
    Feta är för mig ett ord som faller väl in på de medverkande i såpan Tjockholmen. Stor kan man vara ändå ……..
    Dropps är troligen en felstavning av ett brädfabrikat.
    Sol har jag sett många ggr på en viss öl sort som passar bra efter en dags surf.
    J-ligt kan vara oerhört mycket men jag tolkar det som om du skulle vilja skriva dj..ligt men tappade en bokstav. Det ordet förstår jag och nyttjar själv ofta.
    Rödglittrig, kan ej misstolkas, klantigt av mig. Kan jämföras med en Cabernet Sauvignon med antal år på nacken och med fina sorgkanter, eller en Gran reserva men den smakar mer än glittrar iofs. wink.gif wink.gif

• getwet

Medlem
    30 september, 2003 vid 11:22 som svar på: cykelslang

Och för att se ut som Dunken kan man väl fylla på lite luft kanske och bli lite bitigare……….åtminstone så bilringarna försvinner!

• getwet

Medlem
    25 september, 2003 vid 12:51 som svar på: fråga till GetWet eller annan us-bil kunnig

Som brooker säger jag bara…..köpläge! 12000sek för en RIKTIG buss är bra…….slopa T4 sunket! Det går inte att räkna hem nostalgi…..aldrig!!!!!

• getwet

Medlem
    25 september, 2003 vid 12:44 som svar på: Teknikfråga

Ett riktigt sjurungande kastfall innebär väl att man tappar bommen…??? Inte har jag då en ynkaste lilla chans att hålla i när katapulten kör igång! Det enda som hänger kvar är hängselekroken och jag med den wink.gif
    Kastfall är ett underskattat trick……

• getwet

Medlem
    24 september, 2003 vid 17:32 som svar på: Var fanns alla GBG-surfare tisdag morgon?

271:an är föregångaren till 268:an (har själv haft en 271)och den är lite ”elakare” än 268. 268:an känns lite mer ”smooth” i gipparna och gången när det drar på ordentligt. På 271:an tror jag absolut att det är 28 fena som gäller, max 30 om vinden är lite lynnig. Prova med det så passeras nog snart 30 gränsen. Och glöm inte fullt i nedhal……….om det inte känns överiggat med +-0 i nedhal så är det för lite vind……..det ska vara sånt tryck så att 28 fenan sitter ordentligt i vattnet.
    Jag vet inte hur mycket du seglar din 6.0 Tomahawk i men för att få riktig fart i 271 och 6.0 så bör man nog vara uppe i en 14ms och däröver.
    Hoppas du snart passerar 30 knop, och kanske vi kan speeda någon dag tillsammans i Gbg området.

• getwet

Medlem
    24 september, 2003 vid 14:31 som svar på: Paddy o Stoffe till Sylt

En exklusiv ö enbart med sand på Tyska västkusten på gränsen till Danmark. Lite speciell ö…….bara sand, sand, sand och åter sand. Går enbart att komma till med biltåg, möjligtvis även båt men då tror jag det är från öarna runtomkring.

• getwet

Medlem
    24 september, 2003 vid 10:23 som svar på: fråga till GetWet eller annan us-bil kunnig

250 står för lastförmågan, en 350 Dodge lastar med andra ord lite mer, har ingenting med motorstorleken att göra som somliga tror. 250 är den vanligaste modellen och den som du också ska ha………fembultat i fälgar och bättre bakaxelutväxling än 350. (lägre bensinförbrukning)
    Motorerna i Dodge är nästan uteslutande 318 kubiktums V8:or som är mycket slitstarka. Bensinförbrukningen han anger kan stämma……under förutsättning att det är landsvägskörning i normalt tempo. En Dodge från 84 har ett mellanting mellan insprutning och förgasare, det är med andra ord ingen äkta ”direktinsprutning” men den fungerar liknande fast med förgasare…….Absolut inget fel på grejerna. Är bilen i ett bra skick (största problemen är oftast rosten, inte i bärande men karossen)så vill jag rekommendera köp……så får du rulla runt i en slitvarg med komfort och personbilsprestanda. Pass opp för krånglande dålig amerikanskt lull lull (dom älskar trams därborta, men tillbehören håller en ganska dålig kvalite i en nord europes ögon) som gärna strejkar efter några år. Så lite trams som möjligt är bra!

• getwet

Medlem
    24 september, 2003 vid 06:40 som svar på: Var fanns alla GBG-surfare tisdag morgon?

Inget lyft här inte i några fötter…….Viktigast är att få ned trycket på fenan och försöka få brädan att ligga ovanför ytan så mycket som möjligt med bara fenan kvar. Här blir det en balansgång mellan liten fena och spinout…….Jag känner en STOR skillnad mellan min 28 spitfire och 31 spitfire. Bägge används till RX2 6.6 och 75 liter RRD268. Tycker dock att 31:an alltid känns en aning för stor förutom när det är på gränsen till vind (10-12ms)Så mitt förslag är att pröva din 6.0:a med mindre fenor, du kommer troligen märka en markant skillnad under förutsättning att det är fullt drag, annars sitter spinouten där konstant. Fullt drag bör det vara vid ca 14ms och däröver i en 6.0:a fullblodsrace. Resultatet borde bli bättre kontroll och med det vågar man ladda ännu mer på undanvind utan att det börjar tailwalka och tramsa. Nyfiken på vad det är för bräda du använder dig av till din 6.0:a?

Sida 188 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA