getwet
Forumsvar skapade
-
getwet
Medlem21 maj, 2003 vid 18:58 som svar på: Sharan, previa, espace, transporter, voyager, etc.I ett svagt ögonblick där jag glömmer bort vad jag själv skulle valt……så är nog antagligen Previan det bästa alternativet av de som du räknat upp. Toyotas grundmurade rykte att bara gå och gå är inte helt ogrundat. Billigt går dom också.
Combibil finns det visst som med lätthet sväljer surfutrustning , kolla in V70 så får du se. Går att fälla framsätet till instrumentpanelen, min gamla bräda på 293cm gick in plus två till samt riggar….har även pusslat in en formula i den, dock bara 93cm bred, men om du har en 100centimeters så är det nog gränsfall. Tror nog att det går ändå om det bara är fråga om en bräda. -
Lastbil upp till 3500kg totalvikt räknas som lätt lastbil och får framföras med B kort.
-
Helt klart Haga, då får du även vara med om två evenemang, den kommande helgen händer det saker och helgen därefter händer det riktigt stora saker……Om bara lampan är uppe så ska du få se att det blir vind, förutsättningarna är iaf bland Sveriges bästa!
-
Jodu, elen är klar……nästan, bara solcellen som saknas nu. Blev en sådan till slut iaf när jag insåg att en booster inte kan leverera det den lovar enligt expertis! Så vagnen är nu nästintill klar (förutom regbes angående vikten) och grabbarna kan själva sätta sin prägel på den….många vilda förslag har dykt upp….helt utan tanke på ekonomi!!!!! Vad sägs om alufälgar….lågprofil….värsting stereo och TV, PÅ ETT SLÄP…………
Sticker väl ut och far en del med ekipaget kommande sommar men låter södra europa vara det här året…Gotland står på tur och planer finns även på södra Sverige eller Danmark. Hur hade du själv tänkt dig sommaren förutom kuling varje dag? -
Nu du Judo Freddan ska du få höra vad jag fick uppleva igår när jag skulle besiktiga släpet för säsongens begivenheter!
Allt gick bra förutom ett kopplingsfel i den lånade dragbilen (kan inte köra släpet bakom Chevan utan BE kort) så bromsljuset låg på hela tiden……….klantigt men det har fungerat på samtliga andra bilar så det kändes lite snopet. MEN, jag passade på att prata med teknikerna på bes.stationen samtidigt hur det skulle vara möjligt att regga om släpet från 1000kg totalvikt till 750kg (det är gränsen för B kort) totalvikt så jag och hela familjen slipper ta BE kort för att kunna åka ut på längre resor. Och det är nu det börjas………..
Jodå, förslaget från teknikern blev följande:Ta bort bromsarna så det blir obromsat släp…………eller byt kulhandsken till en som bara tål 750kg istället för 1000kg eller byt däck till belastningskod 74 (375kgx2=750kg).
Jaha……tyckte jag och slopade direkt att montera bort bromsarna, verkar dumt tyckte jag………..kulhandsken likaså, varför försämra med klenare grejer????? Däcken återstog som det förnuftigaste valet.
Men varför inte bara sänka totalvikten på släpet, betyder ju bara att jag inte får lasta mer än 250kg i släpet eftersom vagnen i sig väger 500kg, behöver väl inte vara svårare än så, löd min fråga. Måste jag försämra vagnen för att få ned totalvikten? Och svaret här blev JA från teknikern.
Nu började jag surna till och påpekade att jag förstår att förändringar som gäller att HÖJA totalvikten måste kontrolleras, förstärkas och intyg från tillverkare bifogas för att gå igenom. Men att sänka totalvikten medför att jag måste försämra vagnens egenskaper verkar ju hel tossigt!!!!Nu var det så……….så det var bara att beställa nya sämre däck och fixa en ny regbesiktnings tid. Pratade även med tillverkaren av vagnen (Trailergruppen) eftersom jag måste ha ett intyg angående bromsar mm, och fick där reda på följande angående däck: Vid regbesiktningen måste de sämre däcken vara monterade, men vid nästa kontrollbesiktning kan de gamla däcken återigen vara monterade eftersom reglerna säger att du får ha bättre däck än det den är reggad för, dock inte sämre……………..så kontentan av det hela är att jag måste skaffa sämre däck pga ett regelverk, för att sedan montera på bättre

Hallå….var är förnuftet????? -
Tror nog att det stämmer, det var kanske bättre förr……jag var lättare, smidigare, bättre och betydligt ballare än idag

Men det känns på något sätt ändå som om det var mer vind förr…….och precis som Lars K skriver så genererade lågtrycken vind ordentligt och även ibland ett par dagar i rad. Nu smäller dom bara förbi så man knappt hinner med……..
Seglade förr mer på smågrejerna än vad jag gör idag, men har ändå fler timmar på vattnet pga större/bättre prylar. -
Hmmm….kanske är ute och trampar helt snett nu men jag började fundera lite men har egentligen ingen aning om hur det fungerar….
Om strömmen inte ska påverka höjdtagningen borde väl det innebära att både vind och ström måste komma från exakt samma håll???
Om man tänker sig att det stoppas ned en planka i strömmande vatten så genererar den ett visst motstånd, om jag sedan vinklar plankan minskar trycket. Enligt mitt tyckande (förvisso vare sig civilingenjör eller matematiker) borde det här bli skillnader på fenan om strömmningen runt den blir annorlunda, och alla vet vi ju att det måste vara bra lyft i fenan för att få till höjd. Så om man kryssar åt ett håll, och vattnet strömmar åt ett annat, borde inte då trycket på fenan bli lägre och lyftet uteblir mer eller mindre? Avdriften däremot är en annan historia.
Vet inte själv om detta stämmer, eftersom jag aldrig seglat pinkryssar i sådana förhållanden och inte är en teoretiker så det vore trevligt om någon kunde förklara.
-
Troligen bara om grundvinden är S-SV och lampan lyser. Svårt för brisen annars…………hur mycket mer det blåser är omöjligt att säga, beror helt på förutsättningarna.
-
Nu verkar det som om dom bestämt sig på de olika väderinstanserna, V-SV och uppklarnande under dagen, så vi tar väl Fituna…..?
Kul att det blev bättre med mer nedhal, vi ses kanske vid Fituna………. -
Nja….. Erstan är väl inte mitt ställe precis……….Gotland, Fituna, varma Medelhavet och Fuerte är nog mer min grej.
-
Jag citerar en text från boken sydlig utpost:
Det är inte bara kylan som gör att vi ryser när vi tänker på att den största våg som uppmätts utanför Stockholms skärgård hade en höjd på 12,8m. Det var fredagen den 13 januari 1984 vid Almagrundet. Visserligen var detta en så kallad nyckfull våg: medelhöjden var på måttliga 7.8m. Slut citat.När SMHI gör sina mätningar mäter man från medelvattennivån till topp. Befinner man sig i botten på vågen så upplevs den betydligt större än vad den egentliga våghöjden är.
Därför blir det väldigt svårt att att bedömma hur stor vågen egentligen är, framförallt om man ska ”mäta” storleken efter SMHI:s sätt att se på saken.
Men massor av ggr har jag själv varit ute i vågor (Lasse, jag har faktiskt vågprylar
) och hört hur folk snackar om hur höga vågorna var…………….men jag såg aldrig att vågen gick över mastoppen, eller ens var i närheten trots att det var masthögt……….. 
Däremot har jag sett busshöga vågor massor av ggr
(hoppas med det att jag myntat ett nytt uttryck) och även seglat i dem. -
Joinar där, många ggr ser man surfare som snackar om att det var masthögt och egentligen nådde vågen upp till bommen! Så man får ta det där med våghöjd med stor skepsis. 4m är otroligt stort ska man vara medveten om, knappast troligt att vi har sådana vågor här i Sverige utom i undantagsfall, och hur många klarar av den höjden????
-
Förutsättningen för att farten ska minska är att du drar för mycket och på så sätt ”dödar” seglets förmåga i förhållande till vindstyrka. Min erfarenhet är att det snarare är så att farten ökar eftersom seglet blir mer ”anpassat” för just det vindförhållandet. Många tror tyvärr felaktigt att det går fortare med större segel vilket inte är korrekt. Seglets trim(nedhal)är alltid beroende på vindstyrka och förhållanden. Så farten minskar inte om det är mycket tvist, om vinden räcker till vill säga.
-
Hallå där Boman……är väl dags att dra igång en speedsektion nu va??????
De där 33.9 knop borde gå att slå
med tanke på det jag mätte upp med MTX125 och 8.4 en byig dag………..(31.6)
Hör av dig så drar vi igång något. Finns det bra vatten däruppe hos er?
Vet också att Conny B kört 30 plus på sin Formula
så det borde även för oss amatörer gå att knäppa 35 med rätt utrustning….sugen som fan!!!!