Forumsvar skapade

Sida 200 av 251
  • getwet

Medlem
    29 april, 2003 vid 14:10 som svar på: Malescine?

Hallåj där Boman, påminner det inte lite om partyna i er klubbstuga………..tycker jag känner igen det en aning.
    Jimmy såg också riktigt nöjd ut, skulle nog jag också vara iofs smirk.gif

• getwet

Medlem
    29 april, 2003 vid 14:01 som svar på: Takräcke

Det finns höga och breda räcken till vans. Thule har specialräcken med lås och allting. Fästena (gaveln ) är betydligt högre och själva räcket mycket bredare så det passar ”bolt on”.

• getwet

Medlem
    28 april, 2003 vid 20:07 som svar på: Supercross tävlingen på SM i Hagapark

Aschh…det var ju jag som skrev inlägget ovanför! Lepra i inloggningsfingret.

• getwet

Medlem
    28 april, 2003 vid 17:46 som svar på: Racingraket!!! letar segel också!

271:an är inte arg….den är riktigt stygg vill jag lova. Hade en innan 268:an men ett spännband gick av på motorvägen så var den 271:an borta……
    Brädan är ruskigt snabb, enligt många faktiskt det värsta som serieproducerats. Och den du har är väl inte heller serieprduktion, ett snäpp till så att säga. Tror det diffar ett halvkilo på din och den som jag hade.
    Men……till seglingsegenskaperna, det viktigaste!!
    Ja snabbt går det, det har du ju redan kunna konstatera genom att bara titta på den……….Gipparna kräver en del, inte för att den är svårgippad men det krävs en del fart liksom för att få det att gå igenom med fullfart. Jag fick väl aldrig min att gå ordentligt under 13m/s och den gör sig absolut bäst när det är såna där roliga vita streck längs med kusten på Pohlmans karta. Den planade kanske redan vid 10-11 men den är inte alls tänkt till den vinden och för det är den på tok för liten om det ska gå på fena. Jag körde med 6.6 fullblodsrace ned till 5.5 fullrace och det gick bara fortare och fortare. Fenorna ska vara sylvassa, raka och hårda som spett från 27-30. Går att köra ännu kortare 25-26 men det är hopplöst att hitta i Tuttle och downvind. Brädan kräver mycket ben (om det ska gå riktigt fort) och kastfallet är aldrig långt borta. Med samtliga sådana fullblod går det aldrig att släppa blicken framåt, för då bjuder den på något obehagligt direkt………det är ingen freeride där man kan stå och halvslappa eller vinka åt polarna wink.gif
    Avslutningsvis, grattis till ett riktigt fortåka paket, se nu bara till att du får en rigg som matchar grejerna så kommer du att få åka som aldrig förr…..och du kommer att använda freeride polarna som rundningsmärken wink.gif, om du vågar släppa loss ordentligt. shocked.gif

• getwet

Medlem
    27 april, 2003 vid 19:21 som svar på: transportera sakerna på taket.

Det tror jag säkerligen att den gör, har inte sett den men det finns ingen anledning att tvivla på Guns kvalite.

• getwet

Medlem
    27 april, 2003 vid 19:11 som svar på: transportera sakerna på taket.

Takboxarna är ofta för korta för att rymma segel med lite size. Samt att den oftar inkräktar mycket på takräcket så inte brädorna får plats……..(formula och widestyle)
    Ett bra alternativ är NP:s segelbag, rymmer fyra master upp till 490 och flertal segel upp till ca 8-9 kvm. Tar liten plats på räcket och rullas ihop när säsongen är över och stoppas undan. Tas även med fördel med på flygplanet när södern hägrar! Jag har själv bytt ut takboxen mot en segel/mastbag och tycker det är många ggr smidigare, samt en avsevärd skillnad i pris.

• getwet

Medlem
    27 april, 2003 vid 17:00 som svar på: Prylproblemas…

Kan nog vara ganska lämpligt att ta en fena på runt 35-36cm och testa. Kolla om det inte går att låna av någon först…..
    Sen får man inte glömma bort att det inte enbart är längden som avgör, även profil och bakåtsvept/rak eller något annat spelar också stor roll för funktionen. Så en 34 kan tex ”bita” mer i vattnet än en 36 kanske. Jag tror inte att du än så länge kommer att uppleva någon fena (oavsett om det är en 35 eller kanske 40) som för stor för du beskriver att dina farter ännu inte är så höga så problemet där kommer du inte att märka, vad jag syftar på är att fenan inte kommer att börja ”bryta”. (brädan vill lyfta sig på lovart kant, det är fenan som trycker på)
    Men…..det kan också vara din riggning som inte riktigt stämmer med rigguiden wink.gif och den kan då självklart påverka den också.
    Det finns bara en regel för att lära sig det här, prova och återigen prova.

• getwet

Medlem
    27 april, 2003 vid 16:16 som svar på: Prylproblemas…

Är det precis när du startar som den vill lova eller är den även lovgirig vid segling/fart?
    En reflektion/tanke………31cm fena på 115liter låter lite lite. Om fenan är för liten blir det inget ”grepp” i vattnet vid mycket låga hastigheter och den vill börja lova.
    På de slalomgrejer jag själv kör väljer jag ofta att åka med så små fenor som det bara går för att få max fart, och det märks då stor skillnad att brädorna vill lova precis vid start och man får jobba med det hela tiden. När man väl kommer upp fart sedan så avtar lovgirigheten. Pröva du med en större fena, och se om det hjälper. En fjuttig cm eller två kan göra underverk.
    Om jag gör en liten jämförelse (kanske inte riktigt relevant eftersom jag kör på slalomgrejer, men ett hum kan du få iaf) så använder jag på min MTX 125liter en fena på 42cm. Spannet upp och ned är ungefär 40-44 beroende på vind och segel. På en annan bräda RRD avantslalom 90 liter använder jag fenor mellan 30-32cm, och för den minsta RRD:n 268 72liter fenor mellan 27-30cm. Observera nu att detta är racegrejer, inte freeride, men så stor skillnad är det iaf inte ändå. Som sagt var 31cm låter litet………..

• getwet

Medlem
    27 april, 2003 vid 11:02 som svar på: törs man köra obesiktat?

Kaskoförsäkringen gäller INTE om det är ”meddelat körförbud”. Trafikförsäkringen gäller ändå, sedan är det en polisiär sak om man åker med obes. fordon som kan stå en dyrt i slutänden med böter, transport av fordon mm.

• getwet

Medlem
    25 april, 2003 vid 23:30 som svar på: Inredning

Det här är alltid ett problem….vilken buss ska jag köpa och vad är vettigt att inreda? Till att börja med ställer jag mig direkt i kön till vad Judo freddan påpekat! Den gamla folka bussen må vara trendig och kultig men…….troligen det sämsta alternativet av samtliga modeller på marknaden. (ok, sänk mig nu då alla WV ägare, ni hänger inte med ändå wink.gif)De nyare modellerna är däremot riktigt bra.
    Ett riktigt bra alternativ, ekonomiskt men totalt charmlöst är Toyota bussar, Ford Transit med generösa utrymmen och massor med rost (finns undantag) och därefter de nyare Peugeot, Renault och Fiat skåpen med diesel som slår ut en gammal jolka med hästlängder! Glöm inte bort att du kanske ska äga din buss i antal år och värdera den utifrån det! Har du den tanken så lägg gärna några kronor extra på att få ett ex som du kan ha som god vän i många år! Att köpa en buss av bättre kvalite och som håller måttet ett par år framöver kan av bättre kvalite tyckas dyrt till att börja med men blir oftast billigast i långa loppet………..har ägt min sedan 1984!

• getwet

Medlem
    25 april, 2003 vid 23:10 som svar på: Snyggaste bilden…

Bara för att du tycker det får du en till…….. med mycket twist och fart!

• getwet

Medlem
    25 april, 2003 vid 06:41 som svar på: Snyggaste bilden…

Vi tar väl en till från samma dag och samma seglare.

• getwet

Medlem
    25 april, 2003 vid 06:39 som svar på: Snyggaste bilden…

Tråden hålls vid liv med……….ytterligare bilder från Sverige.
    Torö mars, motljus, dis, 5-6ms och Formula med kille som ABSOLUT inte brukar köra race. (Jesper Blomberg)

• getwet

Medlem
    20 april, 2003 vid 14:10 som svar på: Tips på värmare i bussen

Japp det är den, och jag säger som på börsen, KÖPLÄGE!!!

• getwet

Medlem
    17 april, 2003 vid 11:29 som svar på: Problem med gasolkylen, går det att fixa ?
Sida 200 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA