getwet
Forumsvar skapade
-
Helt korrekt, en konvektionsvärmare saknar fläkt och med det ingen strömförbrukning, bra just för den sakens skull men som jag tidigare skrivit, den värmer utan luftflöde, men hellre det än inget alls. O andra sidan så drar en luftburen värmare väldigt lite ström, 0,6-1,2 amp vilket gör att den kan stå på duktigt länge………..
Med den värmare som jag och Zehlerts pratar om (värmeljus) så hjälper den föga mot fukten, men hellre varm fukt än kall!!!!!Angående matlagning så klarade jag mig i flera år med stormkök och grill. Man lär sig att utnyttja även grillen till att koka pasta/ris eller annat under tiden man väntar på bra glöd. Det finns ett fabrikat som heter Weber (många modeller finns men den jag rek är den minsta rektangulära) som jag använt nu under ett par år där det går att ”stänga” av glöden (stänger syretillförseln) så du kan använda kolen flera ggr om och du kan värma maten (används som ugn, lock över) och göra massor med den. Kostar en slant men det är värt det anser jag. Kostar ca 700-800kr.
-
Tyvärr har jag inte sett till någon sådan fläkt, och tyvärr är det nog så att en värmare på 12v inte förmår så värst mycket…….
-
Hej fegis!
2100W kan nog behövas beroende på olika detaljer…..
Om bussen är glasad runt om och inte isolerad och temp kryper ned på 0 och därinunder skulle jag vilja ha 2100w med mig i bilen………observera också att PELGRIM är jutserbar med termostat!!! Även om man har en varm sovsäck så är det skönt att kliva upp på morgonen när det är varmt och skönt, det är min åsikt.
Kan också tänka mig att det krävs lite mer effekt på en konvektionsvärmare eftersom luften inte cirkulerar via en fläkt. Jag kan exempelvis justera hur mycket ”blås” jag vill ha bak eller fram i bussen och på så sätt fördela värmen pga fläktsystemet. PELGRIM värmer bara just där den sitter, vilket borde kräva lite mer energiåtgång för att få det varmt i hela bussen (min teori). Angående installation så är den busenkel, klarar du av att borra ett hål så fixar du monteringen…….
Visst måste du ha en skorsten om det sker en förbränning, men som jag sa tidigare, det är busenkelt att montera.
Enklaste sätt att värma upp är med den värmaren som Zel. skrev om, men se till att du får den stora modellen, har själv haft den mindre och det räckte inte långt.
Använder min värmare även sommartid, framförallt om det är fuktigt. Oftast bara för att driva ut fukten innan man lägger sig, men bara här i Sverige………aldrig utomlands
-
Kan meddela dig att en freeride/wave står på årets inköpslista, och det efter en åktur på Gotland under förra hösten.
Om du inte testat tidigare så gör det, enormt mycket lättare att gippa än på slalomraketerna, det är som dag och natt! Så jag kryper till korset…..motvilligt, men släpper inte gasaskitenuralltsådetknakaribitarna grejerna för det! -
Läser och begrundar både ditt Dudes, och Dr Masses inlägg men kan inte lägga till något, eftersom jag inget vet om den kategori brädor som omskrivs. Men en sak vill jag veta………har det inte blivit så att dagens freestyle/ride blivit betydligt långsammare på bekostnad av manöverbarheten jämfört med 2-4 år sedan? Min kunskap angående free prylar är begränsad så rätta mig gärna om jag har fel…..beröm om jag har rätt
-
Om det nu var en tävling i vem som började först och fortfarande håller på kanske jag skulle vinna……..
Första brädan var en Dart som vägde ca 20kg, priset tror jag var ca 2000kr totti för alles…..året var 1975! -
Märkligt att dissa Björn så, jag har bytt monovåder hos honom för 500kr och det blir som någon tidigare påstått som nytt. Ibland tom bättre eftersom du själv kan välja tjocklek på monofilmen, tänker på hållbarheten. I de lagningar jag sett Björn göra så är det svårt att se om det är bytt eller inte, eftersom han ”sprättar” befintliga sömmar för att inte påverka seglets egenskaper.
Så precis som Dr Masse skriver rekommenderar även jag en reparation av ditt segel eftersom du tycks gilla det samt att det är ett Diablo, ett bra segel helt enkelt som håller måttet än idag jämfört med mycket annat………och med det vill jag ha sagt att det är en ”bra trasa” som förmodligen är värd ett bättre val än tejp!
Angående fenan så är du helt rätt ute, 28 låter på tok för litet till 125 liter. Sök efter bra kvalitets fenor(tyvärr ofta dyra men brukar bli billigast i slutänden) på ca 35-40cm så ska du se att det blir stor skillnad. Och glöm inte att ha med dig 2-4 fenor istället för 3-4 segel. Ditt Diablo är så pass bra så du kan trimma den med stor variation och istället byta fena för det där lilla extra finliret….vilket ger ett bättre slutresultat!Avslutningsvis….vad fan är 500 kr för en bra reparation och rädda en säsong, istället för att snika och och stå på stranden när det blåser?! Valet är enkelt………
-
Underbart att se, dagarna är nog räknade nu. Ser att vi även fått en ”klubb båt” till Fituna

-
Ok, jag känner bara till de bakhjulsdrivna modellerna men vet inte riktigt när de slutade tillverkas. Är dem du tittat på fram eller bakhjulsdrift?
-
Vad är det för årsmodell du kikar på? Det skiljer väldigt mycket på konstruktionen mellan modellerna.
-
Det är betydligt svårare att gippa på en race kontra freeride eller liknande. Den stora skillnaden är att racebrädorna inte är förlåtande det minsta för ett felsteg eller miss med riggen.
För att få till en riktig gipp med slalom/race (tänker främst på de mindre) så krävs det hög hastighet in i gippen, du måste falla av en bit och ladda ordentligt. När du väl börjar svängen så gör du det med böjda ben och framåtlutad (mot fören), mycket mer än normalt….det ska kännas överdrivet mycket framåt……! Nu måste också riggen ned (ser ut som när freestylekillarna gör en 360) i en så kallad laydown gipp. Resten är känsla och timing, precis som en vanlig gipp. Men om man gjort allt rätt så kommer brädan plana igenom och riggen går över av sig själv. Det vanligaste felet är att man har för mycket tyngd på aktern, släpper riggen för tidigt eller sent. Så träna att luta dig framåt och få fram tyngdpunkten så mycket som möjligt, böjda ben och var bestämd, inte vela när du väl börjat gippen. -
Ryktesvis utan slutgiltig bekräftelse så är Fituna isfritt? Hörsägen eller ej……..bekräfta någon!
-
Ingen felskrivning där inte, vet att det är så som det fungerar……..ordförande=Sadam (visserligen fd)
-
Har bilder från den dagen, men tyvärr bara från Norsholmen, och det blir ju inte riktigt rättvist Ajkesvik.
-
Det är också väldig små serier som tas fram på race sidan vilket gör att styckepriset blir högt. Freeride/style görs i betydligt större serier och det går då att pressa priset både för tillverkare och återförsäljare, mindre marginal helt enkelt pga av större kvantitet. Misstänker också att utvecklingskostnaden är betydligt högre på race än normalt…..det ställs lite högre krav på materialet. Kan jämföras med båtar kontra bil. Hur mycket mer avancerad är inte en bil jämfört med en båt….? Likförb…. kostar en normal båt flera ggr mer än en bil, det beror på låga/små serier, inte materialkostnaden!