getwet
Forumsvar skapade
-
Kolla med någon som renoverar start och generatorer, finns gott om sådana småskuttar i Sthlm. Vet att det finns en på Folkungagatan. Att köpa en ny start är uteslutet, kostar mer än vad Folkan är värd!
Angående elen, kommer det ström fram till larmet….mätt upp kanske…nähä inte det. Gör det…..ingen ström, små problem….ström fram…större problem! Stereon funkar ibland och ibland inte, låter som ett glapp, kollat jordningen kanske….nähää inte det!
Förövrigt kan jag väl hålla med ett annat inlägg på tråden, köp ny buss istället!VAG är uteslutet 700kr i timmen ca plus reservdelskostnad, två timmar så är det väl lika med värdet på bussen.
-
Jag har inget lastgaller eftersom den är reggad som husbil, och då behövs det inte. Men dom vanar jag sett där det finns galler sitter dom alltid monterade direkt bakom de bakre sätena, eller främre säten om det inte finns några fler.
Det bästa är att regga om den till husbil, kräver visserligen en del men du får betydligt lägre försäkringspremie och slipper böter som någon påpekade. Du slipper även mecket att montera i o ur varje år vid besiktning. Risken är även stor att du åker på en reggbesiktning till personbil om du lyfter ur gallret och polisen stoppar dig…..då får du även den kostnaden på halsen. Så man kan tycka att det är jobbigt att regga om till husbil, men det kan stå en dyrt att inte göra det i ditt fall. -
Lastgaller eller lastförskjutningsskydd som det egentligen heter kan i princip vara utformat hur som helst.
Jag minns att min egen buss innan den reggades om till husbil hade fast vägg med dörr, som förseglades vid varje besiktning!!! Det gick vägen på den tiden iaf.Lastförskjutningsskydd behöver inte monteras i lod eller våg. Huvudsaken är att det är fastmonterat och stabil konstruktion.
Hur har du tänkt att bygga om Dodgen, ska du kunna bo i den eller bara transportera surfprylar?
-
Du kan väl gärna ge oss lite mer info vad det är som krånglar….inte bara att starten är rostad, och elen mår inge bra….vad ska vi ställa för diagnos av det?
Jag ställer gärna upp och svarar med de kunskaper jag har, men måste veta lite mer kanske vad det rör sig om !!! -
Det är mycket folk även i slutet av Juni, men inte alls som i sena Juli-Augusti. Om man inte måste vara vid de ställen där alla andra håller till så finns det rätt gott om plats att både bo och segla på. Trängst är det vid Torbole (norra delen av sjön)vid sydvind och även vid Malcesine på morgnarna när det blåser nord. Men det är mer plats än Apelviken en bra dag…….
-
Sådärja…Nu Freddan har vi kommit en bit på släpet igen. Värmaren monterad men skorsten återstår. Nästan all el dragen (lite småtjafs kvar), vatten och avlopp klart, köket står på plats och väntar bara på gasoltuben, madrasser skurna och nu återstår klädsel och matta på golvet. Även taklucka eller något liknande måste monteras på. Ska införskaffa en booster till batt. för att få lite mer pulver i bitarna. Väljer i år att köra med dubbla fritidsbatt istället för solcell, kollar av om det räcker för ett par dagars bohemiskt leverne. Gör det inte det så blir det väl en solcell…..
Som du ser är det dubbla golv, har räknat ut att alla surf och kite prylar får rum i ”däck nr1” , skönt att slippa ha det runt sig….
Fyra pers sitter lätt i soffan (bord kommer).En liten miss här faktiskt, som du ser sluttar taket framtill….resulterar i att det inte går att sitta på gaveln. De nyare vagnarna är jämnhöga, skulle tänkt på det tidigare…
Märker att isoleringen är outstanding i vagnen, trots flera minus för ett par dagar sedan är det ändå straxt under rumstemp med hjälp av ett el element på lägsta effekt. Mycket bättre än bussen!
Så snart, cirkus 2 månader tippar jag, kommer den att vara redo för första trippen, och jag slipper grabbarna i bussen!!!!!
-
HS:en ska ändå enligt spec ta segel mellan 5.5-9.0, och det är just mellan 5.5-6.5 som man vill åka 70-75 liter Do.Sl. Så det är därför som jag gärna vill jämföra, men nu kommer den gode Jeppe att införskaffa sig en HS, så i vår vet vi mer exakt…..(lite stressad nu
påre Jesper!) -
getwet
Medlem25 januari, 2003 vid 16:31 som svar på: Reimofolkabuss, Ebersprächer och fotogenkamin mmSå här i efterhand hittade jag en bild på skorstenen till värmaren, värre än så blir det inte…..enkelt och smidigt. Hoppas att det kan ge dig något/inspiration.
-
Du behöver inte leta efter boken för enbart w.surfingens skull, två sidor som beskrev sporten enkelt men ändå tidsenligt. Formula saknades dock.
-
Hmmm….vad menar du…är det en fråga eller? Med tanke på din rubrik och frågetecken direkt efter måste man ju undra….och skylten är den oklar eller?
-
Skål påre teabag…..nu ska vi ut och pinka gula ringar i sista snödrivan….!!!
-
Visst är det så att US box inte håller lika bra som en ex tuttle eller ny modern infästning. På dagens brädor (läs slalom,race och formula) så är påfrestningarna så mycket större att en us knappast skulle klara av trycket. Men det är inte bara fenan utan även infästningen ställer mycket högre krav idag för att hålla. På våg prylar däremot där påfrestningarna är betydligt mindre fungerar det tydligen bra än idag med US, jag tror att det även är ett billigare system att tillverka/royalties mm.
-
Väldigt långa master man får ha på en formula…..

Kan tänka mig att det blir rätt jobbigt att rigga med en sådan mast, svårt att få stranden att räcka till! Och för att inte tala om att vattenstarta eller dra rigg. Men o andra sidan blir ju bommen rätt kort istället eftersom seglet får vara max 12.5. Själv tycker jag det räcker gott med en 590.
Så det är nog skönt att dom inte får vara längre än 62.5m!!!! 
Men det skulle se rätt kul ut med en sådan mast och 10-15cm bom.
Eller hur Per ?;) -
Du fick väl klart för dig vilka segel som gällde inatt va???? Eller finns det mörka avsnitt??

Tyckte vi gjorde klart för dig i baren vad som gällde………