getwet
Forumsvar skapade
-
Skippar dieten from nu!!! Här ska det byggas vikt för fart
-
getwet
Medlem23 januari, 2003 vid 10:54 som svar på: Surfhandlare som svarar på sitt eget inlägg…IGENIntogs dom på Beefeater kanske??
-
Jaha, då får det väl bli en booster då….misstänkte det just pga av det som du påpekade med ledningarna. Jag hittade en modell för 795skr så det får väl gå an.
Solcell har jag också kikat på en del och hittade en sida på internet (men tappat bort den igen) där man kunde räkna ut hur mycket kraft man behöver. Fick fram siffran 40-50W skulle vara ok för att tillgodose min förbrukning per dygn, men då har jag inte ”tagit” något från batteriet. Så är man lite mer listig så kan det nog räcka ganska bra med 25w eftersom man kör bilen ibland. Och det är en stor skillnad på kostnaden, 25 eller 50W på solcellen. En 25wattare får man nog loss för en ca 2000kr idag plus överladdningsskydd (300kr) men jag tror att det ändå är välinvesterade pengar eftersom du spar på batterierna. Dom klarar inte så många djupurladdningar och ett nytt fritidbatt 75ah och uppåt ligger väl på en sisådär 500-1000kr. -
En baggis att köra lite forwards och grejer alltså, kanske tom jag klarar av den!
-
Sorry stinger….glömde!
Nu har jag själv inte seglat en HS men är övertygad om att ska du plocka ut maximalt ur den så är det camber som gäller, och då gärna ett fullcamber (gäller alla slalom). Även om skillnaden mellan ett no cam och cam segel är ganska liten idag så märks det ändock på en extrem bräda, speciellt om du är ute efter den där sista halva knopen. Men fullcamber är bara att föredra om du vekligen behöver ha det absolut sista gottigaste. -
Känner igen symtomen, har också mätt upp hastigheter med formulan där man tror sig åka hur fort som helst men man kommer aldrig upp i downvindsslalom farter. Måste bero på storleken på brädan samt fenstorlekar, den blir jobbigare och jobbigare att ha fulll koll på ju fortare det går och då upplever man också farten som högre. Jag har än så länge aldrig uppmätt farter över 28 knop med formulan(är inge vidare formula seglare heller, Åberg, Svanberg och grabbarna passerar nog 30 eller touchar)), och HS:en är ju lite formula men ändå inte, det är väl bredden som sätter den övre fartgränsen kan jag tänka mig. Men känslan är viktig den också, oavsett om det går 26 eller 32 knop!
-
Själv hörde jag låten ”I never die” nyss och tyckte att det kändes bekant…..trallade tom en liten stund och nynnade melodin. Här hemma har vi inte bara tuttlebox, en och annan låda eller box av slaget rödvin finns också…..ej att förknippas med en 70:a fena…flåt sjuttis hetereju!!!
När du ändå talade med NZ och han påpekade att han då rakt inte gjorde sådana fenor kunde du väl frågat om dom fanns böjda, lite bakåtsvepta istället för raka? -
Tyvärr ”Lipton” men jag hann inte med där eftersom jag inte kände till att dom var till salu……..men han gör väl nya försök?
Bosses 85fena? Vet i tusan var den kommer ifrån. Vet däremot att Bromma haft/tagit hem 85 men då med deeptuttle. -
Håller med dig där, har seglat freerides och lite annat men kan bara konstatera……är det tångruska i fenan eller?

Nä…det där riktiga släppet och adrenalin kicken kommer när 30knop närmar sig och man vet att det bara är en tidsfråga innan det smäller i bitarna.
Tror nog att wave killarna känner samma sak när det rullar in fina vågor och dom får rippa för fullt. Men att frirajda runt i ett par timmar verkar lite jobbigt…….har det hänt nåt!!!!!
Men jag måste ändå erkänna att det faktiskt står en freeride/wave på vårens inköpslista. Det är resultatet av en fyra dagars på Gotland i höstas. Tokvind och tokfort med 268avantslalom i 3 dagars kulinghavssjö på Fårö blev lite för mycket, förenat med livsfara….och både din Thommen och RRD:n går ju inte att stänga av, full sula eller simma, inge fegkör där inte!!!!!
Så jag fick låna en freeride under ett par minuter och kunde bara konstatera att det här var ju rätt nice, trots tångruska i fenan.
Förövrigt så var det väl som jag misstänkte, en downvindslalom av modernare modell klår HS:en på undanvind, men HS slår de större trad. slalom på kryss och lättare vind.
Och det känns skönt att veta eftersom en kompis ska införskaffa en HS….blev lite orolig!
För det ska du veta, att bli frånåkt av Jeppe TS går inte, hellre dör jag!!!!!
-
Förövrigt ser det rätt dystert ut!
-
Boman! Det verkar vara så att han är på väg in i gipp, han påpekar det själv också på SB konfen, och det förklarar kanske det hela varför han inte stänger. Kvarstår dock en sak……vad tusan gör den riggen på en sådan bräda?

Vad jag är mest intresserad av är om den verkligen är så där ”supersnabb” och allt vad som påstås i olika forum.
Att den är snabb det har jag väl fått klart för mig, men är den lika snabb som en extrem slalom? Kan den hänga med en downvindslalom 75liters i 5.5 vind? Eller en upwindsslalom i 8-9.0 vind? Det skulle vara intressant att få veta.
Självklart kommer HS att vara en mycket bra bräda om man vill förenkla det hela och inte släpa runt på en hel surfshop, men frågan är om den där kompromissen verkligen kan hålla undan för de extrema grejerna.
Kanske Hellaker och speedjanne kan svara på och berätta lite mer så vi nyfikna får bli ännu mer nyfikna. -
105 liters varianten borde vara gränsfall (om du verkligen vill dra rigg på riktigt och ha torra fötter
) men antagligen hjälper bredden till så det borde nog gå.
Sen är ju också 9.0 lite olika att dra upp, misstänker att en fullcambrad är besvärligare/tyngre än ett free.
125:an nema problema.
Och det finns väl några ex här hemma i SWE så någon borde veta, jag är också nyfiken!! -
Som jag skrivit tidigare, det här kan bli något så jag hoppas verkligen att den håller vad man lovar, och nu när den stora kommer också blir det riktigt intressant.
Ser att seglaren inte ”stänger” något med riggen och blir lite förundrad, är det seglaren som författat texten?
Om det är så, då faller ”betyget” i trovärdighet för mig iallafall. -
Om inte annat kan man väl regga EF på PRV för 600 riksdaler och skriva försäljning av fritidsartiklar som verksamhetsområde……det gror något här nu! Och om man tar hem två demo ex, säljer den ena så har du även en omsättning…….här händer något. Tror vi får fördjupa oss i det här Doktorn!
-
Har skrivits massor med inlägg svar och frågor om Tarifa, sök på sökfunktionen…….
Flyg till Malaga.