Forumsvar skapade

Sida 214 av 251
  • getwet

Medlem
    6 januari, 2003 vid 18:00 som svar på: Sugen på en ny VW-buss, 1968 års modell??

Anledningen till varför jag inte rekommenderar att köpa just den äldre modellen av folkan är ganska enkel, jag har arbetat på försäkringsbolag och har sett en hel del…..samt att en god vän arbetar med trafiksäkerhetsforskning där man bedömmer bilmodeller och biltyper med hjälp av riktiga olyckor, inte fejkade i något krockprov. Och då kanske du förstår varför jag inte rek köp, varför sätta sig frivilligt i en råttfälla?! Själv skulle jag inte ens åka med i baksätet på en sådan bil.
    De nyare varianterna är självklart bättre men dom blev inte riktigt bra föränn motorn hamnade där fram och inte i bakluckan där man ska lägga packning. Även kvalitetsmässigt har dom blivit bättre numera, tom vattenkylning!!! (hur länge gick det inte modeller med luftkylning….hallå, är det en moped eller?)
    Angående andra fabrikat som kan vara alternativ tror jag det finns en tråd någonstans här på konfen där folk skrivit om olika bussar, inte längesedan den var uppe. Kika där.

Visst kan bussen vara kultig, om man vill riskera livet eller bli invaliserad pga av en mindre olycka för att åka kult så är det upp till var och en, men egentligen passar den nog bäst på garageinfarten. Där står dom oftast iofs pga av haveri.
    Jag kan ge dig lite statistik angående bilars säkerhet:
    Om man frontalkrockar med en bil i 70km/tim som är tillverkad under 70talet så är sannolikheten att du avlider mycket stor, kraftigt invalidiserad får du räkna med om du överlever. Bil från 80:talet, kraftigt invalidiserad, dödstalet sjunker dramatiskt.
    Bil från 90talet: Mycket låg risk för dödsfall, mindre invaliditet och skärskador.
    Nytillverkad bil enligt dagens normer, blåmärken och skärskador.
    Kom då ihåg att den kultiga folkan är betydligt farligare att åka i än 70 talsbilen. Därför gillar jag dom inte………

• getwet

Medlem
    6 januari, 2003 vid 13:44 som svar på: Sugen på en ny VW-buss, 1968 års modell??

Vi kan väl börja så här…….tänk inte tanken ens!!!!
    Kan aldrig tro att den kommer att gå att ta in hit eller inom något EU land. Eftersom den räknas som nytillverkad och inte håller dom säkerhets krav som nu ställs, och förmodligen inte miljökrav heller, den är LJUSÅR efter nyare bussar i alla hänseenden. Så tänk inte tanken ens, ska du promt ha gammalt skräp så finns det säkerligen även här hemma till betydligt bättre pengar.
    Ska du ha en bra buss så kika på beg här hemma istället, finns massor med modeller att välja på som både är säkrare och pålitligare. wink.gif

• getwet

Medlem
    5 januari, 2003 vid 17:19 som svar på: Kolbommar

Om du har ambitionen att tävla och känna dig nöjd med utrustningen så finns det väl i princip bara två fabrikat om vi kikar på de stora bommarna för formula, Neil Pryde och North. (finns ännu bättre bommar i utlandet som kostar skjortan och ännu mer, inte ens att tänka på med tullavgifter mm från andra sidan Atlanten) De kortare varianterna däremot kan man inte se riktigt samma skillnad mellan de billigare och dyrare, ju kortare desto styvare så skillnaden blir mindre, här är förmodligen vikten viktigare. Men precis som surferboy skrev så föredrar även jag en bättre bom än två halvtaskiga. Med snabbkopplingar och cm märkta bommar går det blixtsnabbt att skifta.

• getwet

Medlem
    5 januari, 2003 vid 17:02 som svar på: Hur börjar man?

Ett gott råd till dig, under förutsättning att Västkusten inte är ett måste, är att ta en vecka eller kanske två på Haga Park Öland. Jag har då aldrig sett lämpligare ställe för nybörjare. Där finns en mycket aktiv klubb och under sommaren gott om surfare som gärna och villigt ställer upp och hjälper dig, bara du vågar fråga så! Om du skulle behöva lite mer ”kött på benen” angående din segling så finns där även en surfskola som kan lära dig en hel del.
    Stranden och vattnet är utomordentligt att lära sig och utvecklas på, även efter några dagar när du utvecklats så räcker stället till. Du kommer att få se nybörjare, amatörer och riktiga proffs på ett och samma ställe och av dessa bli ännu mer biten. Uthyrning finns det här också, pröva dig fram vilket material som skulle kunna passa dig och få goda råd av folket på stranden. Så om nu inte västkusten är ett måste så kan det vara väldigt nyttigt att besöka Ölands surfmekka en vecka eller två.
    Vill du ha mer info om klubben mm. http://www.owc.nu
    Till sist, välkommen till en skara märkliga personer som struntar i allt för att få surfa!

• getwet

Medlem
    5 januari, 2003 vid 11:10 som svar på: Attitydsport??!!!!

Det kan jag hålla med dig om, en hel del onödiga inlägg gjordes tyvärr på den tråden angående annonsen som jag förmodar att du syftar på. Men glöm inte en sak, de som skrivit raderna och totaldissat med flistugg osv är nog inte dom där riktiga surfarna. Tycker mig se en hel del nyfunna hormoner som sprätter runt här och där! wink.gif

• getwet

Medlem
    4 januari, 2003 vid 22:40 som svar på: Attitydsport??!!!!

Nu är du väl allt ute och trampar och det ordentligt!
    Visst finns det ”attitydnissar” men inom windsurfingen idag är det väldigt sällsynt. Om vi däremot backar till tidigt 80tal så drällde det av dem, men som tur är dom numera pensionerade och bortglömda, och förhoppningsvis utrotade!
    Jag har nu surfat i 27 år, med det träffat massor av surfare och min slutsats är att just windsurfing innehåller ett fåtal personer av den kalibern du beskriver. Var du än kommer i världen så finns det en gemenskap och relation mellan oss utövare av den bästa av sporter som du sällan hittar i någon annan sport. Ung som gammal, proffs som nybörjare umgås och de mer rutinerade ger mer än gärna goda råd och tips till de mindre erfarna. Mina två tonårsgrabbar som utövar annan sport på elitnivå, samt de surfare jag känner som även sysslar med andra sporter påpekar ideligen just den sammanhållning och trevliga attityd som finns bland w.surfare som dom inte hittar på annat håll. Hur ofta kan man se en tonåring sitta en hel kväll med en medelålders och resonera om dagens händelser????? Jag har då aldrig sett det i några andra sammanhang än just windsurfing……..och vi medelålders gubbar tycker det är kul. I många andra sporter är det tvärtom, ”håll dig på din plats”.

Din iaktagelse att man ”dissar” en 10 år gammal bräda hårt tror jag beror mer på omtanke än felaktig attityd. Att vi här på konfen ska knipa igen när någon vill sälja ett ålderdomligt kit som utvecklingen för en nybörjare är lika med noll på, tycker de flesta av oss är fel. Det är nog därför en del reagerar och tycker till, mer omtanke än felaktig attityd.
    Och det där med folka bussar vill jag inte kommentera, dom som känner mig vet vad jag tycker……håller med dig delvis.
    Sänder med en bild på två riktiga bussar…….men måste medge att ”humlan” är så djävla läcker!

• getwet

Medlem
    3 januari, 2003 vid 20:28 som svar på: Antal aktiva vindsurfare i Sverige

Hörru Surferboy, visst var det väl den däringa kungden…knäckt någonting som lovade via ett nyårslöfte att sluta snacka skit på konfen!!!!!????

• getwet

Medlem
    3 januari, 2003 vid 20:19 som svar på: Antal aktiva vindsurfare i Sverige

Där har du nog fel….

• getwet

Medlem
    3 januari, 2003 vid 20:09 som svar på: Antal aktiva vindsurfare i Sverige

Surfshoparna har sålt nästan dubbelt så många brädor 2002 som dom gjorde för tre-fyra år sedan, så nog fan är det på uppgång!

• getwet

Medlem
    3 januari, 2003 vid 20:03 som svar på: Tält till kombi

Sardinien (norra delen, Smaragdkusten) var en bra bit över förväntningarna. Nu hade väl jag en del tur och kom ned precis när Mistral började blåsa och vägrade ge upp på två veckor……..men enligt uppgift och statistik ska det vara helt ok på vår och tidig sommar. Klimatet super, typiskt medelhavsklimat med shorts dygnet runt. Surfa i shorts och rushguard….finns det något bättre. Du kan välja på allt från riktigt bra vågor (enligt Sarderna själva medelhavets bästa) till plattvatten och freeride vatten med kristallklart vatten, som att åka på ett akvarium. Även superbt för kite med kilometer långa stränder i bukterna. Bli inte förvånad om du får se delfiner……..om du seglar ut mot nationalparken Magdalena.
    Jag kommer absolut att åka tillbaka, för miljön, surfingen och klimatet. Ända nackdelen är att det är rätt dyrt på Sardinien, ön är Italienarnas Gotland!

• getwet

Medlem
    3 januari, 2003 vid 19:40 som svar på: Mitt andra hem….

Backade ”bandspelaren” och tror mig minnas tillfället du beskriver. Just det där med cykelkärra och moped, det finns någonstan där i bakhuvudet.
    Kul att du ska skaffa en surfbuss. Kan berätta att även jag hade redan som 14-15 åring en dröm……en Cheva van! Och det är 25-26 år sedan. Men drömmen tycktes ouppnåelig. Till slut stod det dock en gammal televerkare Ford Transit på föräldrarnas garageinfart, och ett helt år gick till att inreda samt renovera. Och sedan har det bara runnit på, till slut stod Chevan där (1983) och jag har haft så oerhört mycket trevligt med den, mångar resor och väldigt roliga upplevelser. Det märkliga är att jag fortfarande än idag har de största upplevelserna just när jag reser runt i den, 20 år senare! Så mycket bra vänner och kamrater jag fått via den bussen, du anar inte! (syftar på surfare man träffar och bor bredvid när man är ute och reser). Så numera när jag åker söderöver har jag fullt upp med att hälsa på alla ned genom Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien.
    Så jag vet, och hoppas verkligen att du får mycket roligt med din blivande buss (även om det är en Folka wink.gif)
    Antagligen ses vi vid Kleva kommande säsong (har nämligen närstående i Resmo) när mörkret faller på, och då slipper du fara hem på mopeden……….Så håll utkik efter en Cheva, så ska jag leta efter en Folka med dödskallar på!!!!

• getwet

Medlem
    3 januari, 2003 vid 19:21 som svar på: Tält till kombi

Får väl krypa till korset där….har den själv! Skämt o sido, tältet är bra trots idoga påhopp från mer trendriktiga bussägare (dom har förvisso aldrig varit utomlands med sin buss). Har nu använt tältet till och från under två säsonger och det fungerar som jag tänkt mig. Största nyttan har jag haft av den utomlands eftersom nätterna i sydeuropa är betydligt varmare än här hemma, och att sova med stängda dörrar i bussen då blir olidligt….
    Där har tältet verkligen haft sin funktion att sova med öppen sidodörr och ändå ha det ”stängt”.
    Även till kombin har den utnyttjats en hel del, och det fungerar även där mycket bra. Skönt att slippa packa in och ur allting hela tiden. Räkna med att du får lite pikar från det mer ”kultiga folket” (dom växer också upp någon gång) men bli inte förvånad när dom kommer krypande vid dåligt väder till ditt tält!!!!!
    Bifogar en bild på buss o tält från midsommar 2002 på Sardinien till dig Koa.

• getwet

Medlem
    3 januari, 2003 vid 17:25 som svar på: Tält till kombi

Det var inte jag som hittade den….. blush.gif harkel…host….öhhhh!

• getwet

Medlem
    3 januari, 2003 vid 14:59 som svar på: Tält till kombi

På följande adress kan du se på ”första” sidan ett tält för kombi och mindre husbilar (bussar). Modellen heter Auto Chalet och priset är 2995kr.
    http://www.husvagn-svensson.se

• getwet

Medlem
    1 januari, 2003 vid 11:14 som svar på: Nyårslöften

Längre än så lyckades du inte hålla nyårslöftet……. cool.gif

Sida 214 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA