getwet
Forumsvar skapade
-
Kombinationen att få allt i ett är tyvärr omöjlig. Om ditt val är att enbart ha en bräda, så borde en freeride på 115-130liter vara rätt lagom. Går att använda i lättare vindar (dock inte 4,5ms) men du kan ta dig hem om vinden lägger sig. Samtidigt finns det även potential en bit upp i vindregistren när det brallar på, men den blir begränsad.
Som östkustbo vet tom jag att det blåser på västkusten, och som du påpekar så har den här sommaren varit riktigt usel för alla utom formulaseglare. Men….trösta dig med att det inte varit en normal svensk sommar. Vanligtvis ska det regna och blåsa samt svinkalla nätter så hav tröst!
Om jag nu vore i din situation kanske man skulle kika på beg marknaden istället. Du skriver att du inte är direkt en rookie och då kanske två brädor kan vara ett bra alternativ. Två stycken beg freerides får du för samma pris idag som en ny, och då talar jag om två st 00, eller om du har tur 01-02. Skillnaden mellan årsmodellerna är inte så stor, åtminstone inte för dig, för proffset kanske det har betydelse. Med två brädor kommer du får fler segeltimmar som gör att du utvecklas fortare och blir inte besviken på att det blåser för mycket eller lite. -
Har den själv som ”lek kamera” och rekommenderar köp. Men det är ju inge vidare brännvidd direkt……bilderna från ”djupet” i Medelhavet längre upp på den här tråden är tagen just med en sådan. Det finns fler bilder om någon vill se resultatet och är intresserad av modellen.
-
Nu blev det intressant, så du menar om jag fotar i TIFF och plockar över den till (i mitt fall Adobe Photoshop) och där digitalzoomar så missar jag inte speciellt mycket? Kanske det är det som är felet för dom flesta att man zoomar från jpg? För i mitt tycke (glad amatör) så märker jag ingen större skillnad (för mig duglig kvalite) om jag d-zoomar 1-2ggr i TIFF för att sedan spara i jpg. Jag har tom prövat med att köra originalbild samt samma bild i d-zoomad 1 resp 2 ggr i kanonen, och där är bilden ca 100tum men jag kan f.. inte se någon kvalitetsförsämring! Kanske måste skaffa glasögon för vissa hävdar att det inte kan bli bra med d-zoom. (beror väl kanske på hur mycket man d-zoomar iofs)
-
Jag har aldrig varit domare, kommer heller aldrig att bli det heller men om kastfall och rövplaning ingår så kommer jag absolut att få vara med som judge, troligen ensam också. Om inte det går, får vi väl ta en egen tävling på sidan om…….
Eddie the eagle, visst minns man honom….go grabb med rätt inställning, har du samma spirit som han kommer du vinna WC. -
Men du Lasse, glöm inte att träna på kastfallet också! Lovar att du ska få höga poäng på wave classic med den…….
-
Jag har varit och kikat på nya Citroen C5, större lastutrymmen än V70 men framsätet går inte att fälla framåt, och inte bakåt när baksätet är fällt, så där sprack det. Är det någon där ute som kan rek. en bil som är lika praktisk som Volvon så är jag tacksam. OBS, det måste vara en ny, inget gammalt sunk!
-
För sisådär 20 år sedan fanns det en nybörjar bräda med gult skumgummi överdrag på, den var rätt ”lös”. Kändes och såg ut som en tvättsvamp
-
getwet
Medlem30 december, 2002 vid 16:08 som svar på: med vilken manöver blir man kungen av beachen ?Den värsta varianten av det där med att kila in fötterna i stropparna kallas ”hang loose”, för då har man knäckt bägge underbenen. Massor av poäng!
ToktrycksBOSSEN ger maxpoäng när man gjort en kraftigt överroterad läppsmack med munsköljning som avslut…..
Vissa trick kräva löständer. -
getwet
Medlem30 december, 2002 vid 14:58 som svar på: med vilken manöver blir man kungen av beachen ?Den där köper jag också som ett av de bättre tricken. Framförallt om man kan få masten och stå kvar i botten och brädan uppåt som ett monument över ett bra trick…..finns ju hur mycket radikala trick som helst som när man tänker efter………..
-
getwet
Medlem30 december, 2002 vid 13:35 som svar på: med vilken manöver blir man kungen av beachen ?Du den där är helt bortglömd på trickskalan, en rejäl spinout som aldrig går att ta sig ur är riktigt häftig. Framförallt när den inte går att hämta hem och stranden närmar sig med stormsteg……….och man vägrar att släppa!
-
getwet
Medlem30 december, 2002 vid 13:11 som svar på: med vilken manöver blir man kungen av beachen ?Kungen på beachen blir man först den dagen när tokrycket kommer i selet och katapulten drar iväg med en likt JAS i värsta svängen. Tror aldrig jag hört och sett så mycket applåder och folk som rest sig från solstolen som när jag och några helgalna speedfreaks från Italien körde i ”speedrännan” på Sotavento. Med full sula i bitarna och mentaliteten ”aldrig att jag ger mig, hellre dör jag” (och absolut inte mot en Italienare) så störtade vi varenda en på slutet av sträckan när det gick för fort(en av killarna mätte upp 36+knop). Applåderna sinade aldrig när vi kasade 15-20m på rygg efter kastfallet och vattnet sprutade som en fontän runtomkring. Ont som fan gjorde det…men, kul som attan. Så jag hävdar tveklöst….vill du bli kung på beachen, öva kastfall
Och eftersom det blir mycket billigare än att äga en ny bil själv så kan jag köpa ännu mer surfprylar, genomtänkt va?