getwet
Forumsvar skapade
-
Så här ligger det till…….oavsett typ av fordon, tung, lätt, personbil eller vad det nu må vara så får man ALDRIG parkera på lastzon (din polare som gör det tycks inte fatta någonting). Det är ok att lossa och lasta (därav namnet lastzon
) men egentligen krävs en lapp i rutan ”nyttotrafik”, men man ser mellan fingrarna där. Observera……igen….inte parkera, bara lossa lasta…..!
”paragrafryttaren” eller hellre ”parkeringspolisen”
-
Det jag påpekade var att vanligtvis är dubbelhjularna reggade som tung lastbil, men just denna tycks vara en lättlastbil…trots dubbelhjul.
Många företag vill ha ett skåp som lastar mer och reggar den då som tung, medans andra företag reggar den som lätt pga att även personal utan C kort kan köra den.
Så vem av oss som har fel är det ingen som behöver veta, eftersom vi inte disk. just det. Annonsören har berättat att den går att köra med B kort och då är den väl reggad som lättlastbil, kort och gott. Även om den nu skulle vara reggad som tung går den att regga om till lätt, inga problem…..tvärtom är svårare. -
Lastbilsregistrerad betyder just det…….att det är en lastbil med lastutrymme/flak.
Lättlastbil (max totalvikt 3500kg) kan köras med B kort, du kan koppla ett släp till lättlastbil på max 750kg totalvikt med B kort. Om totalvikten överstiger 3500kg behövs C kort, för tunglastbil. Eller om släpet överstiger 750kg för lättlastbil krävs E kort…..
Summa summarum….Transiten som är annonserad kan köras med B kort om den är reggad som lättlastbil och max släp 750kg.
Ofta brukar just den modellen som nu är till salu vara tung lastbil (dubbelhjul bak)men tydligen inte denna. -
Oerhört onödig slutkommentar…….och anonym….törs inte annat tydligen!
-
Men vad tusan Krille…….så kraftigt tidvatten brukar det väl inte vara vid Torö så att vattnet rinner åt höger????
-
Krille kan väl lägga ut en bild på nya bilen, den är både cool och snygg…..
-
Jag har också letat runt för resor dit men inte hittat något vettigt. Hur dyrt som helst!!!!!
Fått info om att väldigt mycket Engelsmän åker dit, kanske billigare att flyga över till England och byta plan?? Kan tänka mig att det blir så, får du reda på något så informera här på konfen för seglingen där ska vara riktigt bra…! Och jag åker gärna, men inte för 30 000kr två pers. -
Nääråå!!! Du behöver inte oroa dig. Windsurfingen kommer aldrig dithän som Göran Kropps affärside.
Jag tror vi är för coola för det…….Vad jag förstår så är det betydligt mindre pengar idag än för tio år sedan. Finns andra sporter som tagit över ”marknadens” att synas i häftiga grejer behov. Kanske är dags för Kite nu? Men jag tror det går samma väg där som i surfingen, för komplicerat (tror en lekman) och svårt……enklare att titta på fotboll och tennis.
-
Precis som du avslutar ditt inlägg med så behöver inte det ena utesluta det andra.
Tävlar man så ger det en adrenalin kick, och en vinnar anda som är svår att beskriva. Du ifrågasätter varför man tävlar och ibland visar aggresivitet. Aggressioner kommer lätt just pga av en adrenalin kick, eller besvikelse över sin egen insats.
Vi kan väl kika på en av dina idoler Göran kropp, varför cyklar han till Himalaya, klättrar upp på världens högsta berg utan syrgas….? Varför ger man sig ut på en resa tvärs över Nordpolen och förfrysa fingrar??? Varför utsätter man sig för risker långt utöver det normala/friska? (undrar vilket som är vettigast, det eller en freeride tävling?) Du är själv extremfinder som du säger, varför det….???? Om du tänker efter varför du är det så förstår du säkert snart att man vill tävla, oavsett om det gäller mot dig själv eller andra. Det är just kicken, oavsett om jag sitter i bilen, surfbrädan, löparbanan, fotbollsplan, högsta budgeten på jobbet, vinna snyggaste tjejen eller vad det nu må vara som driver väldigt många människor till framsteg, både socialt och på tävlingar.
Du gillar att freeridea runt med polarna och ha kul, men visst tävlar du lite grann ibland mot dom….ändå? -
Jag förstår frustrationen över uttrycket överriggad på en slalom, men jag ska försöka mig på en vettig förklaring vad vi speedfreaks menar med att köra ”överriggat”.
För att få en slalom/downvindslalom att gå för fullt på fena så krävs det att man åker på gränsen hela tiden. Då måste det till ett segel som trycker ordentligt och det får du endast när seglet är en anings lite för stort, ibland mycket för stort, beror på andra omständigheter, vågor tex. På en vanlig bräda skulle man aldrig köra med den storleken, skulle knappt gå för det första och riggen skulle bli på tok för tung att hålla (med negativa effekter istället) eftersom man nästan aldrig kör en vanlig bräda på enbart fena. Så på en vanlig bräda skulle du vara toköverriggad med samma rigg.
Jag kan själv se skillnaden när jag kör mina prylar, ligger alltid mellan 1.5 och 2 kvm större än andra på vattnet. (förutom Formula seglare som kör SÅ STORT)Knappast bekvämt, mycket jobbigt, brädan går på gränsen som oftast men det går fort.
Seglen som används är också sydda för det ändamålet, mycket tvist, stabila som en fura och ska riggas stenhårt…….allt ska vara på gränsen helt enkelt. Så det seglas för stort egentligen, men ändå inte……..för det måste göras det.
Avslutningsvis kan jag väl säga att jag seglar inte mina Downv.slaloms för att jag tycker det är bekvämt eller skönt, det är raka motsatsen, men dj….roligt att få gasa….
Det här är svårt att förklara (hjälp mig Dr Masse), men jag vet att normalt kör man aldrig med ett sådant tryck i bitarna som på en slalom….om man skulle ha samma tryck kommer brädan aldrig upp på ”fena”.
Om vi säger så här då…….grejerna är för stora men…det går att hålla det ändå pga av stabilitet mm, men det är precis på håret……….fan va svårt det blev, måste upplevas! -
Boutrymmet är prick 3m, och bredden bak vid säng ca 185, bredare längre fram, kanske sisådär 190-195.
Årsmodellen är 1979, en gammal rackare alltså men skicket är otroligt bra. Åker fortfarande med den runt i Europa och det bara luffsar på. Har ägt den sedan 1983…… -
ha begär infann sig omedelbart………..
-
Visst är det så, desto mer vind ju fortare går det. Men…det är en kombination av utrustning och vindstyrkan som avgör hur fort det kommer att gå.
Du skriver att om det blåser mer så går det högre/mer vågor, det är här materialet kommer in i bilden. Plötsligt är det stor skillnad mellan 70l och 90 l. 70l går att hantera i de större vågorna, 90 l helt hysterisk och hopplös. Fenan på 27cm passar kanske utmärkt men 30 cm fenan kunde förstöra en hel dag!
5.5 känns på tok för stort på 90l, men perfekt till 70l, och så här fortsätter det……
Faktum är att det går fortare med mindre segel, finns många anledningar till det men den största är att du orkar att utnyttja seglets egenskaper genom att skota rätt och få det att täcka ordentligt. Är det för stort är du tvungen att släppa ut och orkar inte trycka ned riggen och då bromsar den istället. Förutsätter naturligtvis att du seglar på gränsen till överriggad (vilket måste göras om det ska gå fort) Det ultimata är naturligtvis att hitta plattvatten (Dunkans försök skedde på Sotavento, klassisk speedränna) eftersom du då orkar/kan hålla en större rigg och utnyttja den rätt, du slipper ödsla energi och koncentration på att hålla styr på en fladdrande bräda.