Forumsvar skapade

Sida 225 av 251
  • getwet

Medlem
    25 oktober, 2002 vid 07:09 som svar på: cambers eller inte?

Vill du segla fort/snabbare så är det definitivt större än 6.4. Att den känns stor ibland misstänker jag beror på att du kanske inte riggat den ordentligt, beror självklart även på i vilka vindstyrkor vi resonerar om. Men…..en rätt riggad camber/race (är det ett race?)6.4 bör du galant hålla upp till 14-15m/s. (seglar själv 6.6 upp till 17-18ms,beroende på hur sjön ser ut)Även om det inte är ett race men ändå camber ska du kunna hålla den upp till en kuling. Om inte….är något fel! Oftast riggningen, felaktig mast som inte tillåter rätt riggning osv. Men även din vikt är naturligtvis avgörande men inte så mycket som man tror, och även fenans storlek spelar roll. (titta på formula killarna, en 80 kilos kör nästan samma som 100 kilo. ett bra ex är Conny B som inte är den kraftigaste jag sett men håller stort och länge!) Det handlar således mer om teknik och kunskap.
    Så enligt mitt tyckande och tänkande, som förvisso är VÄLDIGT fartinspirerat så låter 6.4 till en 103 liters screamer väldigt lite.
    Om din vilja däremot är att freeridea och studsa runt så finns det antagligen lämpligare segel än ett fullcamber och då kanske 6.5 och därrunt vara ganska lagom.

• getwet

Medlem
    24 oktober, 2002 vid 14:15 som svar på: cambers eller inte?

Jag vet inte om det behövs några tillägg egentligen, Dr Masse har redan dragit alltihop, som vanligt klockrena svar från honom. Men jag försöker ändå med några tillägg….(skrivklåda)
    Ett cambersegel är mer svårseglat, inte alls lika förlåtande och mer känslig för trim. Så för den normala lattja och ha roligt surfingen är egentligen inte camber alls bra. För de som däremot gillar att verkligen åka fort så finns det inget annat…..men det kräver i sig också en fortåka bräda för att det ska bli bra. Annars haltar paketet och man känner sig missnöjd.
    Jag upplever inte cambersegel som någonting man glider igenom vindhål med, tror att (obs tror) att ett freeride eller freerace segel fungerar bättre där på grund av bättre bottendrag. Däremot kan du trimma ett camber segel mer för olika vindstyrkor, ett bredare användningsområde. Men det är svårt att släppa i nedhal i det där vindhålet, och för att inte tala om att dra ned den igen när vindbyn kommer=).
    Vet att de äldre camberseglen hade lite bättre bottendrag, men sämre trim möjligheter än dagens camber.
    Så om du inte är ute efter att åka tokfort och den övriga utrustningen inte är av fortåka kalibern är nog ett camberlöst segel att föredra.

• getwet

Medlem
    23 oktober, 2002 vid 20:29 som svar på: Torö Idag

Skyller på att SurfJohans båt sjönk idag, så vi har jobbat med det under hela em. utan att ha lyckats…….

• getwet

Medlem
    23 oktober, 2002 vid 20:13 som svar på: Torö Idag

Så det blev skuggmöte på jobbet idag ser jag…..?

• getwet

Medlem
    23 oktober, 2002 vid 20:08 som svar på: Formula eller kite när det blåser dåligt?

Det stämmer, aldrig segla kite i frånlandsvind, och absolut inte som nybörjare…..

• getwet

Medlem
    23 oktober, 2002 vid 19:35 som svar på: Dodge Van

Det är inte ens säkert att bilen gått här i Sverige hela tiden och då blir det helt omöjligt att få tag på dok. Men jag tycker nog att de tre senaste åren räcker ganska bra, då vet ni ungefär iallafall. Och är den i ett bra skick så får man väl anta att den inte gått jorden runt! Ett komptest kan man alltid göra, avslöjar en hel del och kostar inte mycket. Går att göra själv, finns billiga komp mätare på ex Biltema. Kanske kan låna en? En koll på stiften avslöjar också konditionen väldigt bra.

• getwet

Medlem
    23 oktober, 2002 vid 19:28 som svar på: Dodge Van

Helt klart något fel men ingen aning vad det är….har du olja i axeln??? Annars är det nog som mekanikern sa…kör tills det inte går längre. Det troliga är väl att den helt enkelt är sliten. Billigaste alternativet är naturligtvis att skaffa en beg på skroten. Att renovera en sådan axel blir nog dyrt så jag tror inte det är någon ide. Även om det bara är en detalj som är trasig/sliten så byter man inte bara den när man ”sprängt” klumpen. Byter man bara den mest akuta delen så kan du ge dig på att efter 100 mil är det dags för nästa lager/drev. Så leta du efter en beg bakaxel, måste finnas hur mycket som helst på tippen….

Ibland tror folk också att det är fel på bakaxeln när det egentligen är bakhjulen som ”sjunger” mot asfalten. Men det är inte så på din eftersom ljudet ökar vid motorbromsning, vilket borde tyda på kraftigt slitage, grejerna glappar mer vid olika belastningar och lägen.

• getwet

Medlem
    23 oktober, 2002 vid 18:44 som svar på: Var någon vid Torö idag?

Tyvärr…allt inställt idag!!!! Världsrekordet jagas någon annan dag. Det där jobbet stjäl för mycket fritid.

• getwet

Medlem
    23 oktober, 2002 vid 06:45 som svar på: Formula eller kite när det blåser dåligt?

Ja varför inte bägge två, begagnat kan du säkert få bägge för samma pris som ett enda kitt nytt. Pröva en säsong och skicka det du anser minst intressant.

• getwet

Medlem
    23 oktober, 2002 vid 06:36 som svar på: Var någon vid Torö idag?

Du vet hur det är….mycket vill ha mer=)Väntar med HS till nästa säsong, vill få en riktig bekräftelse på att det verkligen är så bra som det skrivs att den ska vara. Och gärna testa själv förstås!!! Men sen så….
    Ser att det är fullt tryck i bitarna idag, men tyvärr har jag ett möte vid lunchtid som måste klaras av. Antagligen försöker jag dra iväg efteråt för att logga in GPS:en!! Ett sista försök i år….
    Såg att prognosen för helgen har vissnat totalt! För dj…..

• getwet

Medlem
    23 oktober, 2002 vid 06:24 som svar på: Dodge Van

Vet ej om det kostar, känner bara till att det går att få fram protokollen.
    Är det en 250 så kan jag nästintill garantera att det är diffad bakaxel, 350 inte diffad.
    Diffad är egentligen ett smeknamn för differentialspärr, vilket gör att om ena drivhjulet börjar snurra (spinner på halt underlag) så skjuts kraft över till det andra hjulet som har grepp. Bilar utan det, kanske du lagt märke till, där står hjulet med grepp still och det andra spinner, och då står du där! Diffspärr sitter i princip på alla vans, B250, G20 samt Fords econoline 100-200. B350 och GM:s G30 och Fords heavy duty linje har en helt annan typ av bakaxel som kallas ”flytande axel” (konstruktionen är likadan som på tunga lastbilar)och på dom finns det inte diffspärr.
    Men den 250 din kompis har hemma på prov har säkerligen diffspärr, och är den sliten eller defekt så sjunger det i bakaxeln. Men det är sällan problem såvida den inte gått oljetom i bakaxelklumpen.

• getwet

Medlem
    22 oktober, 2002 vid 21:30 som svar på: Formula eller kite när det blåser dåligt?

Du har uppfattat det korrekt, enligt min mening. Kite söderöver och Formula längre upp. Visserligen finns det bra ställen för kite även i Sthlm där jag bor men det är få stränder som passar. Man får noga vara beredd på att resa en del om man vill ha bra segling.
    Svårt att vattenstarta med en Formula? Sällan man gör det eftersom det är mycket volym och stabilt. Och händer det att man går i så är det nästan snabbare att dra rigg. Men jag har vattenstartat ex antal gånger med 11.0 och ser inte det som speciellt svårt. Visserligen inte som en 5.0, men vadå…… Jag tror många drar sig för för en formula för att man tycker det verkar för stort…man vänjer sig och får så mycket mer timmar på vattnet. Förr tyckte jag min 8.4 var stor, numera känns den liten….och man orkar så mycket mer den dagen det är dags för smågrejerna.

• getwet

Medlem
    22 oktober, 2002 vid 21:16 som svar på: Sugen på en ny VW-buss, 1968 års modell??

Aj fan, var det så mycket pulver i bitarna….åker till VAG imorgon, syns där….

• getwet

Medlem
    22 oktober, 2002 vid 21:03 som svar på: Formula eller kite när det blåser dåligt?

Jag har både och, en stor kite och en stor formula för lättvindarna. Kiten är helt ok när stränderna så tillåter, innebär långa sandstränder utan träd och annat bråte i vägen. Formulan kan du segla var som helst……
    Tänk på att kiten kräver ”rena” stränder och alltid påland eller halvvind…..men visst f.. är det roligt att känna trycket i en kite.

• getwet

Medlem
    22 oktober, 2002 vid 20:56 som svar på: Sugen på en ny VW-buss, 1968 års modell??

Beigt Jeppe…det mullrar för lite! Samt att den tappat 4 cylindrar.

Sida 225 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA