getwet
Forumsvar skapade
-
Hej Jonas!
Förstår problemet, ser det även vid stränderna så behov finns naturligtvis, men…….
Rent juridiskt går det aldrig att genomföra krav på medlemskap eller liknande, såvida det inte blir ”körkortskrav” som på motordrivna fordon som ska framföras i trafik, och det kommer aldrig att ske!
Att bara medlemmar får besöka klubblokaler och utnyttja faciliterna är en annan sak.
Det går alltså inte att tvinga någon till medlemskap för att kunna surfa på en strand, oavsett privat eller allmänning.
Tipset är att starta en seriös debatt där uppgiften för säkerheten måste läggas ut på klubben, informera samt snällt och vänligt påpeka, och inte föra den ”kitepolis” mentalitet en del tyvärr här har och egensinnigt tagit till sig i tron om att kunna lösa ett växande problem!
Nä…ni duktiga kiteare, medlemmar i klubb eller inte, det ligger lite på ert ansvar att informera på plats, att våga vänligt och trevligt informera de personer som kanske inte lärt sig risker mm. Många av de som nu börjar kitea har aldrig seglat, surfat eller liknande. Vi måste förstå att dessa inte har kunskap om molnfronter mm vad det kan innebära för dom själva och omgivningen. Vi andra måste nog dela med oss betydligt mer……..annars kommer nog ”storebror” hindra oss med skyltar mm. -
Ett annat vanligt fel hos många nybörjare är att man inte skotar tillräckligt, vill gärna skota ut hela tiden och får då inte ned ordentligt tryck på brädan och resultatet blir ofta att brädan börjar vobbla. Det kan vara en trolig orsak eftersom du skriver att fötterna inte hamnat i stropparna än…..då är det svårt att skota hem ordentligt!
Tala gärna om vad du har för bräda, vågis, freestyle, freeride eller annat, vilket segel osv. Olika kategorier av brädor/segel ska nämligen seglas med olika tekniker för att gå bra. Kanske vi kan hjälpa dig bättre då. -
Skönt att du retas, för alla vet vi ju att du inte kan windsurfa:)
-
Ställer upp helhjärtat på ditt inlägg, trovärdigheten och sporten lär knappast bli högre eller roligare med alla dessa läten! Och definitivt inte med personer som med hela sitt hjärta försöker placera sporterna på någon slags rangordning, och inte ens har prövat de bägge!!!
Näää…skärpning i lekstugan, vi utövar bägge kategorierna
med hjälp av vatten och vind, så låt oss hålla ihop och slippa personer som dissar det ena eller andra……det är bara tröttsamt och oerhört fånigt, eller hur Hugo?! -
Där blev det dock ett problem, små race segel och mycket buk hänger inte ihop liksom! Men, jag tror nog att det skulle fungera ändå eftersom kravet på planing inte finns på en jakt och att höjdtagningen finns där ändå inbyggd i jakten så att säga.
Annars är de äldre NP race seglen MK och Z sydda med mer buk i, men dom klarar inte lika mycket vind som de nyare.
Men som vanligt, det blir alltid en kompromiss.
Vågsegel är jag inte så hemma på men vad jag vet så är deras register mindre och höjdtagningen markant sämre. Dock bättre bottendrag om man jämför samma storlekar. -
Hej igen Pher!
(fy f.. vad trist det är nu, ingen vind men kanske till helgen, hämtade en kite idag på 16.5kvm så man får segla någonting!)
Klättrandet upp på taket är väl ingen match, men att lyfta upp och se till att plasttaket håller är en annan femma. De flesta högtak är tillverkat antingen i glasfiber eller någon annan typ av plast. Oftast finns det inte heller några tvärbalkar i taket så hållbarheten är väl kanske inte helt ok för 80-90 kilo springande på taket. Även svårt att få tag på takräcke (tänker då på de som täcker hela taket så att du kan gå där) som passar. Vissa har dock hänganordningar på sidorna, men antalet brädor som du kan ta med blir begränsat.
Hela min buss är isolerad i frigo och jag har då aldrig haft problem med gnissel, men det är också ingen Lexus eller MB 500 jag åker i, så även om det skulle göra det bryr jag mig inte.
Hakar på där med byggskum, reflekterar över om man ska göra något jobb i balkar framåt i tiden så har du ordentligt med arbete. Jag tycker det känns lite överambitiöst! Reimo har säkerligen ett annat tänkande, både ekonomiskt och proffesionellt.
Till väggar och tak har jag använt masonit, dessa blötläggs innan montering. Anledningen till det är att då formar sig masoniten så som du monterat den, inga väggar eller tak är raka i en buss!!!! Sedan är det bara att lacka direkt på.
Mattor i en buss, nä tack! Tidigare låg en heltäckningsmatta i hela boutrymmet (trodde det skulle bli varmare på golvet) men fy vilket jobb att hålla rent från sand och framförallt fukt/blöta fötter mm.
Så den åkte ut och istället monterades det in, hör och häpna, ett parkettgolv!!!!! Blir det kallt så åker trasmattan fram…… -
Dom formstabilaste och snabbaste seglen är utan tvekan race med cambers. Förmodar att en isjakt går ännu högre och har en betydligt högre toppfart än surfgrejer, varvid kraven kanske blir ännu större för att hålla profil mm.
Dom bästa seglen just när det gäller höjdtagning, fart och stabilitet är som jag tidigare påpekade race segel med cambers. På beg marknaden (om det är beg du vill ha) finns det nog en och annan Neil Pryde RX1, RX2 eller RS som borde lämpa sig väldigt bra. Dom är mycket stabila och snabba under förutsättning att dom riggas på rätt mast, om inte känns dom helt döda! Även NP:s V8:or borde lämpa sig mycket bra, dom är inte fullt lika stabila men skillnaden är marginell, dock inte för en tävlingsseglare! Känner inte riktigt till hur det går till på en isjakt, men för oss som surfar med racegrejer är det iallafall en fördel med att seglen går att trimma väldigt olika för olika vindar. Registret på en 6.6 ex är för oss någonstans mellan 11-17ms, kanske även är en fördel på din jakt? Men du lär väl inte använda sådana storlekar i kuling va?
Även North och Gaastra har mycket fina race segel, det finns fler ändå. Dom flesta fabrikat idag håller en mycket hög kvalite.
Jag tror nog att det även duger med ett freerace segel, men vill du ha det ultimata bör man nog satsa på ett riktigt race segel. -
Är det surfsegel du är ute efter till isjakten?
-
Hmmm…sa inte Robby någonting om att om det blåser mycket vindsurfar man, om inte kite?
-
Du har så rätt så Per, det är på rigg sidan det hänt saker och det är där som det skiljer sig från mitten av 90 talet. Med en bräda av bättre kaliber från 98-99 klarar man sig antagligen mycket bra på dagens tävlingar (om det blir några). Riggen däremot bör nog vara av senaste snitt för att kunna vara konkurenskraftig, det är stor skillnad på en MK och en RS tex!
Brädorna däremot ser i princip likadana ut än idag, blivit något bredare och lite mer ”snälla” i hård sjö. Det har i sig påverkat topphastigheten rent teoretiskt men i verkligheten har det ingen som helst betydelse eftersom ”snällheten” gör att du blir en effektivare seglare. -
Ett bra, och då menar jag bra slalom kitt, åker ifrån en FW på slör om förhållandena är de rätta. Framförallt på en downvindslalom bana där slörarna inte är lika djupa som på en FW tävling. En två bojars slalom bana med halvvind tror jag också en slalom tar hem ganska lätt. Men upp till 8-9ms är troligen inte skillnaden så stor, kanske tom fördel FW?
Jag seglar både små slalombrädor och en formula, och det finns inget som hänger med en liten downvind slalom över 10-12ms, så upplever jag det iallafall.
Men det hänger mycket på vem som seglar, eller som SWE16 en gång tidigare skrev vilket också beskriver en del av verkligheten när man ser vem som är snabbast. ”Det gäller att det är en kapten som vågar gasa också”. Det är nog det som kanske egentligen är begränsningen på en FW. Små brädorna kan man kontrollera bättre i ursinnes farter och därför vågar man stå på ännu mer!!!! -
Jag påstår inte att det inte är fart och fläkt på kite, vet jag väl själv att det är trots att man är en lipton än så länge! Men att påpeka att man kan göra allt som på en ws är väl ett felaktigt konstaterande? Det var det jag påpekade.
-
Visst kan man göra det Hugo…….stenhårda kryssar, tokslörar i hastigheter som en kite inte ens är i närheten av, ska jag rabbla mer….? Såg på sportspegeln vad Robbie gjorde, får väl säga att jag är mer imponerad av hans vågridning och trick på w.surfprylarna…..
Ska sporterna jämföras tycker jag att det ska göras nyanserat! -
Har du överhuvudtaget sett vad freestyle killarna gör på plattvatten?
Själv har jag sett eliten loopa och göra det mest otroliga saker på i stort sett plattvatten, så ditt uttalande är inte riktigt sanningsenligt…! -
En lång artikel som jag inte i helhet kommer att återberätta här, men artikeln går ut på att ”marknaden” (läs media, tillverkare av trend prylar mm) har via action sporter äntligen hittat fram till en grupp som tidigare varit väldigt ”svårflörtad” (unga grabbar). Fler och fler TV bolag hoppar av stora sportevenemang pga kostnader, observera att NFL ska ha 170 miljarder kronor för åtta års sändningsrätt!
Därför ger man sig ut och tittar mer på de nya trendiga actionsporterna som finns idag och det blir mer och mer pengar runt samtliga dessa. Och med det exponeras sporterna och vips, så är vi många……….och just därför kommer inte kite att bara vara en fluga, lätt att lära och kanske ännu lättare i framtiden att utnyttja och företag som gnuggar händerna för att just du och jag verkligen vill se ut som riktiga surfers!