getwet
Forumsvar skapade
-
Varför ska jag hoppa….??? Köper en Kite isåfall om det är det jag vill…!!!
-
Visst är det något svårare att åka en formula, men jag tycker nog ändå att skillnaden är marginell. Har själv i år införskaffat mig en formula och 11.0 och kan bara säga en sak, succe!!
Formula är känsligare än en freeride mot slag, men dinga en bräda lär du få göra oavsett om det står free eller formula på den. Oftast händer ”olyckorna” när man går i eller upp ur vattnet, och det är storleken (läs otympligt att bära) som är den stora boven, och då spelar det ingen roll om det är free eller formula.
Du bor i Sthlm så mitt råd är faktiskt en begagnad formula, du slipper då gråta över den första dingen och du har mycket bra grejer för Sthlm till ett överkomligt pris.
I princip så drar man bara rigg på formula, så det är inga som helst problem. Men det går om grejerna hamnat rätt att vattenstarta även med en 11.0.Fördelar med en free?? Jag har svårt att se det, möjligen att de har en större hållbarhet, annars inga…..
Jag har nu seglat den här våren 11 dagar (enbart på lediga dagar bör tilläggas) och det tack vare formulan. Jag har alltid tidigare varit negativ mot stora grejer men har efter påtryckningar fått ge mig och kan bara konstatera en sak, varför har jag inte skaffat större prylar tidigare när nu kvaliten är så pass bra?
Sammanfattningsvis kan man väl säga att en formula tar högre höjd, djupare slörar och har en högre toppfart. Free är som att åka runt med en bil som inte vill varva ur riktigt, det saknas det där lilla extra på slutet, det där som gör att det kittlas ordentligt i magen. I gengäld har du en bräda som kanske är lättare att gippa, men…….vem vill åka Passat när det finns en BMW M3???? -
Så kan vi då konstatera att ett riktigt pro gett sig in i leken, Pär Cullin!!!! När ska vi komma in till baren och provsmaka? Eller ska vi hjälpa till och ta fram nya tips kanske…..ska naturligtvis se till att TS inte somnar på disken denna gång!
-
1900nok=2326sek. Hejåhå lusekofte!
-
Oui! Det är bara att dra på med kabel, glöm inte att säkra upp den bara!
-
Har ni lagt märke till en sak……man varken hör eller ser
aldrig en ostkustbo kritisera västkusten negativt, trots att det är på vissa ställen minst lika bra segling, ibland tom bättre på ostsidan av Sverige. Men….hur vanligt är det inte att läsa artiklar av anonyma västkustbor där man snackar om skitförhållanden mm på ostkusten. Troligen alltid samma klientel som beviserligen enbart löst busskort för sin egen lokaltrafik!!!! Eller är det något annat som lurar?
Väl mött i sommar ni alla andra trevliga västkust seglare! -
Nja….du menar kanske tändspolen, inte fördelaren???
På tändspolen (där kopplar man in varvräknaren) har plus minus samt effekt uttag, den som går till fördelaren. Minus och plus är märkta, det är där du ska på med varvr. plus kabel.
Eller har din bil brytarlöst system med integrerad spole i fördelaren? -
Men hallå Pär…..vi var ju vid Skälåker, skulle ju köra riggen av dig sa jag ju så jag väntade……och väntade!
-
Visst var det precis den rapporten jag ville ha, och jag tackar för den…..även om en del var bortredigerat!!! (det ryktas i byn)
Såg både på start samt resultatlistan att det är otroligt många och duktiga Polacker med och seglar, har du någon aning om hur det kommer sig? Lite förvånad över att dom kommit oherhört starkt i just Formula, förr såg man dom aldrig eller väldigt sällan!
Kul att prylarna börjar spela mindre roll, att det jämnat ut sig och det är seglarens teknik/erfarenhet mm som numera tycks vara det mest avgörande, ett steg i helt rätt riktning.Syns på Fituna när vinden vänt…..
-
Eller kanske den här rill dig som drömmer!!!
-
Nu kommer det en bild, enbart till dig surferboy….
