Forumsvar skapade

Sida 239 av 251
  • getwet

Medlem
    13 maj, 2002 vid 19:54 som svar på: Formula eller Freeride?

Varför ska jag hoppa….??? Köper en Kite isåfall om det är det jag vill…!!!

• getwet

Medlem
    13 maj, 2002 vid 10:59 som svar på: Formula eller Freeride?

Visst är det något svårare att åka en formula, men jag tycker nog ändå att skillnaden är marginell. Har själv i år införskaffat mig en formula och 11.0 och kan bara säga en sak, succe!!
    Formula är känsligare än en freeride mot slag, men dinga en bräda lär du få göra oavsett om det står free eller formula på den. Oftast händer ”olyckorna” när man går i eller upp ur vattnet, och det är storleken (läs otympligt att bära) som är den stora boven, och då spelar det ingen roll om det är free eller formula.
    Du bor i Sthlm så mitt råd är faktiskt en begagnad formula, du slipper då gråta över den första dingen och du har mycket bra grejer för Sthlm till ett överkomligt pris.
    I princip så drar man bara rigg på formula, så det är inga som helst problem. Men det går om grejerna hamnat rätt att vattenstarta även med en 11.0.

Fördelar med en free?? Jag har svårt att se det, möjligen att de har en större hållbarhet, annars inga…..
    Jag har nu seglat den här våren 11 dagar (enbart på lediga dagar bör tilläggas) och det tack vare formulan. Jag har alltid tidigare varit negativ mot stora grejer men har efter påtryckningar fått ge mig och kan bara konstatera en sak, varför har jag inte skaffat större prylar tidigare när nu kvaliten är så pass bra?
    Sammanfattningsvis kan man väl säga att en formula tar högre höjd, djupare slörar och har en högre toppfart. Free är som att åka runt med en bil som inte vill varva ur riktigt, det saknas det där lilla extra på slutet, det där som gör att det kittlas ordentligt i magen. I gengäld har du en bräda som kanske är lättare att gippa, men…….vem vill åka Passat när det finns en BMW M3????

• getwet

Medlem
    8 maj, 2002 vid 11:46 som svar på: OK Per……

Förstår, vissa saker lär man tydligen glömma snabbt och förtränga. Men nu vet vi hur det egentligen gick till…..

Syns kanske på Fituna söndag, prognosen säger sydväst!

• getwet

Medlem
    8 maj, 2002 vid 07:21 som svar på: OK Per……

Fanns det inte en start då några stod på stranden när skottet gick? Eller är det desinformation av kollegor från cupen ala psyk?

• getwet

Medlem
    8 maj, 2002 vid 06:15 som svar på: OK Per……

Bortredigerat, det ryktas om någon start som inte gick så där väldans bra…….och något nattligt besök på trevlig klubb eller…?

• getwet

Medlem
    7 maj, 2002 vid 21:04 som svar på: Den optimala aftersurf drinken?

Så kan vi då konstatera att ett riktigt pro gett sig in i leken, Pär Cullin!!!! När ska vi komma in till baren och provsmaka? Eller ska vi hjälpa till och ta fram nya tips kanske…..ska naturligtvis se till att TS inte somnar på disken denna gång!

• getwet

Medlem
    6 maj, 2002 vid 18:27 som svar på: Kite kurs i Norge – billigere!

1900nok=2326sek. Hejåhå lusekofte!

• getwet

Medlem
    6 maj, 2002 vid 18:16 som svar på: Varvräknare på VW 80-talare

Oui! Det är bara att dra på med kabel, glöm inte att säkra upp den bara!

• getwet

Medlem
    6 maj, 2002 vid 18:06 som svar på: Härliga helg

Har ni lagt märke till en sak……man varken hör eller ser
    aldrig en ostkustbo kritisera västkusten negativt, trots att det är på vissa ställen minst lika bra segling, ibland tom bättre på ostsidan av Sverige. Men….hur vanligt är det inte att läsa artiklar av anonyma västkustbor där man snackar om skitförhållanden mm på ostkusten. Troligen alltid samma klientel som beviserligen enbart löst busskort för sin egen lokaltrafik!!!! Eller är det något annat som lurar?
    Väl mött i sommar ni alla andra trevliga västkust seglare!

• getwet

Medlem
    6 maj, 2002 vid 07:17 som svar på: Varvräknare på VW 80-talare

Nja….du menar kanske tändspolen, inte fördelaren???
    På tändspolen (där kopplar man in varvräknaren) har plus minus samt effekt uttag, den som går till fördelaren. Minus och plus är märkta, det är där du ska på med varvr. plus kabel.
    Eller har din bil brytarlöst system med integrerad spole i fördelaren?

• getwet

Medlem
    5 maj, 2002 vid 18:11 som svar på: Kvällssurf i Näsbypark!

Men hallå Pär…..vi var ju vid Skälåker, skulle ju köra riggen av dig sa jag ju så jag väntade……och väntade!

• getwet

Medlem
    5 maj, 2002 vid 07:25 som svar på: OK Per……

Visst var det precis den rapporten jag ville ha, och jag tackar för den…..även om en del var bortredigerat!!! (det ryktas i byn)
    Såg både på start samt resultatlistan att det är otroligt många och duktiga Polacker med och seglar, har du någon aning om hur det kommer sig? Lite förvånad över att dom kommit oherhört starkt i just Formula, förr såg man dom aldrig eller väldigt sällan!
    Kul att prylarna börjar spela mindre roll, att det jämnat ut sig och det är seglarens teknik/erfarenhet mm som numera tycks vara det mest avgörande, ett steg i helt rätt riktning.

Syns på Fituna när vinden vänt…..

• getwet

Medlem
    4 maj, 2002 vid 20:56 som svar på: Bilder på surfbussar.

Eller kanske den här rill dig som drömmer!!!

• getwet

Medlem
    4 maj, 2002 vid 20:54 som svar på: Bilder på surfbussar.

Nu kommer det en bild, enbart till dig surferboy….

• getwet

Medlem
    4 maj, 2002 vid 20:50 som svar på: Varför är kitekurser sååå dyra??

Stöttar!!!!

Sida 239 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA