getwet
Forumsvar skapade
-
getwet
Medlem4 maj, 2002 vid 20:19 som svar på: Prognos inför SBF träningsläger Haga Park i helgen – ej braJoinar dig där Carbone……prognoser kan man glömma på Öland, det blir som det blir, oftast bra!!!!
-
Ta det inte så hårt med den måttangivelsen…540 antar jag att du behöver en mast på 520 plus en förlängare med minimum 25-30 förlängning. Om du har det spelet kan du trimma så som du själv önskar och det är väldigt individuellt, en del vill ha mycket i nedhal, andra mindre. Rek. 540 är enbart ett ”normal värde” vid ”normal” vind för segelstorleken.
Men svaret på din fråga borde vara:
Använd en 520 mast samt att ställa in förlängaren på 20cm och där dra max i nedhal, justera därefter och pröva dig fram vad just du föredrar. Vad man angett är mastens rek längd inklusive förlängare, och då ska det vara draget i botten till blocket i förlängaren.
Ett säkrare tips är att se på akterliket hur mycket du ska dra, men det kräver ett par rundor med seglet först innan du hittar det rätta. -
Svikare där…..trodde jag skulle få köra riggen av dig på Kristiflygare helgen…..eller kanske den redan är borta????
-
Nynäsvägen söderut (motorvägen) sväng av mot Dalarö, avfarten efter Haninge. Kör mot Dalarö tills du ser skylten (vid Gålö lanthandel och en grillkiosk) Gålö till höger. När du svängt höger direkt efter lanthandeln är det några km till nästa skylt, minns inte vad det står men har för mig att det är ”havsbad” eller en camping skylt, kanske det också står Skälåker, minns ej………det är åt vänster iallafall…vid ett stort rött hus. Följ vägen så kommer du fram till slut, du ser när du är framme……see you there…
-
Precis hemkommen därifrån, bra surf idag men ganska byigt.
Har pendlat mellan 7-11 ungefär uppskattar jag det till, men bra var det och troligen bättre imorgon. -
För det första, jag är inte instruktör, tänker aldrig bli det heller! Och för det andra, varför kan man inte jämföra det med ett vanligt arbete, oavsett om det är på kontoret, verkstaden, beachen eller någon annanstans. Är en aerobics instruktör ”bara” något på kul? Golfläraren gör det ideelt, tennisläraren gör det för skojs skull…..och inte att förglömma skidläraren i Åre som enbart gör det för tjejernas skull, till och med gratis…! Verkligheten är den att en näringsidkare, oavsett område måste se till att det finns teckning för sin verksamhet, väldigt enkel matematik……..En surf eller kite skola har ex antal aspekter att ta hänsyn till, läs kostnader, som vilken näringsidkare som helst. Vore orimligt att dessa personer ska betala från egen plånbok eller subventionera en verksamhet för att vissa personer ska få det billigare………
Vad är skillnaden mellan ett vanligt arbete eller en vanlig kite skola, är bägge inte ett jobb kanske??? Nä…. lämna ditt snack om kostnaden för personer som ställer upp mer eller mindre ideelt för att du och jag ska få lära oss en relativt ny sport……på ett billigt sätt. Om inte annat, prioritera!!!!!
1500kr, minus soc.avgifter 31% på det som tas ut som lön, minus avtalsförsäkringar, minus företagsförsäkring, minus kostnader i rörelsen, minus inkomstskatt ca 30-40%………tror du att det blir mycket över…?
Du får nog känna dig kritiserad så länge du kritiserar en ”yrkesgrupp” som mer eller mindre gör detta på frivillig basis, och det gäller både surfskolor och kite! -
Klockrent där, från NNO till O är det som bäst vid Skälåker.
Såg att tanten gick ut med hunden nu igen, så nu dj…. är jag hundra på söndagen… -
Hot och slag brukar hjälpa…….även en taxi kan ändra riktning.
NO på söndag, Björkvik helt uteslutet!!!
Och som sagt var, svanarna betar nära land så det borde kunna gå av stapeln…… -
Häng inte läpp nu….det kommer, jag lovar (hmmm, kanske för mycket sagt) men det känns att det går av på söndag, Skälåker……
Har kollat läget, svanarna betar nära stranden, grannen har gått ut med jycken TVÅ gånger nu på kvällen, glassbilen var 18 minuter för sen och chefen var allt lite tacksam idag…….och min 268 har inte kommit än så jag är övertygad om att det går av nu på söndag, allt enligt surfpraktikan!!!
Så G-lobo, vi syns på Skälåker va???? -
Herregud…..har du inget begrepp om pengar alls?!
1500kr, dyrt!!! Tvärtom, det är oherhört billigt…tycker du instruktörerna ska jobba ideelt eller? Skulle du själv göra det?
Sätt dig ned och räkna ut vad du själv kostar din arbetsgivare per timme, lägg därtill material och övriga kostnader så kanske du förstår………1200-1500kr räcker troligen inte speciellt många timmar.
Kanske ska bli någon krona över på TB6……..eller? -
Sorry, du har så rätt så…….37900 ska det förstås vara, deklarationerna sätter sina spår i sifferminnet….!
Finns i branschen, men ej mäklare!
-
Nja……fullvärde betyder i det här fallet ”nyanskaffningsvärdet” vilket i sig betyder vad grejerna kostade kartong nya.
Exempel: Om du köper en bräda hos tex SP av årsmodell 01 nu i år för 8000kr, men den kostade 12000kr 01 så är det 12000kr som är det så kallade försäkringsvärdet.
Vad bolaget då åtar sig är att fullvärdesförsäkra dina prylar, med andra ord är försäkringsvärdet 12000kr minus åldersavdrag och självrisk vid en ersättningsbar skada.
Man skiljer på fullvärdesförsäkring och beloppsförsäkring.
Skillnaden är att på beloppsförsäkring anger DU ett belopp (vilket är mycket sällsynt förutom på specifika försäkringsobjekt) och fullvärde är det nyanskaffningsvärdet som anges vid skada, där anger man inte något belopp helt enkelt, dock har många bolag satt begränsningar i max ersättning.
Ett basbelopp 2002 är 39600kr…… -
Hälsa grabbarna från hela surf Sverige och önska dem lycka till nästa gång du talar med någon av dem.
Syns på Fituna -
Men va f.. Ingo, du maestro är ju inte här och visar hur det ska gå till. Men jag lovar, tar det lugnare på vägen hem och köper nya spännband!