getwet
Forumsvar skapade
-
getwet
Medlem17 april, 2002 vid 16:42 som svar på: Dummaste vindsurfkonstruktionen vi helst vill glömma?Min gamla Dart bräda från 78-79, sylvass fogkant så när man skulle åka på högkant skar man sönder benen…..har ärr än idag!
Den däringa skumgummi brädan var väl ok…….och alla aluminium master som fick konstant böjkurva….
Minns ni brädan med massor av hål genom skrovet för att den skulle få in luft inunder och glida på en luftkudde?
Hur många revben har inte knäckts av bröstselen modell tidig åttital…?
Krokar som fästes i handleden och sedan lades på bommen istället för hängsele…..
Fat head segel…. -
getwet
Medlem17 april, 2002 vid 16:28 som svar på: Kontring: Bästa surfkonstruktionen, vad har betytt mest?Hängsele och strapsen är väl förmodligen det mest betydande….lite jobbigt att loopa utan straps….!
-
Ålö, Nåttarö samt Stora Björn…..men det är en bit från Nämdö, men närmare än Skåne, och vackrare!!!!!!!!!!!
-
Tyvärr droppade det i söndags, men några repor blev det.
Måndagen bjöd på mycket vind, men ingen segling för min del. Däremot igår, riktigt bra på Skälåker, faktiskt en av de bättre dagarna jag haft på länge i Sverige. Strålande solsken från morgon till kväll och gott om vind. -
Jag förmodar att du söker ställen för kite, även om du frågat efter surfspots?
Surfspotsen som anges på olika sidor är ofta inte speciellt lämpliga för just kite, kraven på strand mm är ju lite speciellt jämfört med windsurfing.
Men här får du lite tips om vad som är lämpliga ställen i Sthlm med omnejd.
För N-O är Skälåker på Gålö ett utomordentligt bra ställe
för kite, stor gräsplan (riktigt stor) och långgrund sandstrand.
Sydost till väst är Torö ett riktigt bra ställe, Ören heter udden där kitearna håller till. NV är också Torö ett hett tips, Reveln som ligger straxt norr om Ören är helt ok.
Sen finns det mycket bra ställen i Skärgården men till dessa krävs det båt, helst egen. -
Du har väl varit på fel ställen i Sthlm!!!!
Det finns Sthlmers som varit ute sedan i februari…… -
Jag tror att de flesta surfare ställer upp bakom mig på orden som levereras direkt in till ditt innersta, ”surfare som dig vill vi inte se på vattnet”!!!
Tack alla ni som varit medverkande till att en svensk blaska kommit ut…….och det är ideelt bör tilläggas!!!!!! -
Va fan Hugo….nu skojar du med oss!!!! Menar du verkligen att en Kiteare åker SAAB????(ler förnöjt)
-
Promise Surferboy, det kommer……labbet jobbar!!!
-
Skälåker på Gålö är helt ok vi NO. Sandstrand och en bit ut i skärgården smakar bra!
-
Hallå där Eric, blev det något i Rullsand idag???
Gjorde Formulapremiär idag, men väldigt tunnt med vind.
4-5m/s räcker……..ny upplevelse…! Och den fan vill kryssa självmant också!!!! -
Nää…..bevare me väl….det är en Cheva!
-
En annan väg ned som jag föredrar är Trelleborg Rostock om du redan har färdats en bit i Sverige. Ett par timmars sömn, mat och sedan direkt upp på autobahn, så slipper du den dötrista vägen i Danmark!
Någon skrev att söndagar inte är lämpliga att färdas på, tvärtom säger jag…På söndagar är det förbjudet för den tunga trafiken att färdas på vägarna, och jag tycker den är det värsta, konvoj efter konvoj. Så jag brukar försöka planera in de längre resorna på tidiga söndagsmorgnar och köra så långt det går, undvik måndagar! Då är varenda truckers på G eftersom dom får börja köra igen.
Att ta betal vägarna genom Frankrike och Spanien lönar sig oftas pga kortare restid samt att du passera byar och städer utanför, vilket betyder betydligt mindre mil. Men det kan vara väldigt trevligt att ta sidovägarna!!
Det brukar inte vara några problem på campingar, men i augusti när hela eu har semester kan det börja bli ordentligt trångt.
Det finns ett ställe på norra delen av den stora Tarifa stranden där många vildcampar, men där är det riktigt otrevligt skulle jag vilja påstå. Inga faciliteter och gott om personer som inte bara föredrar tobak och mintpastiller!! Stället ser mer ut som ett latrin och hippie område……så jag rekommenderar camping!!! Jag har dock aldrig sett polisen köra någon därifrån trots ett allmänt förbud för vildcamping i sydeuropa.
Ett varningens ord om du aldrig varit i Tarifa tidigare, det är gott om drugs i området och de personer som nyttjar detta har en tendens till att vara väldigt långfingrade…..samt att bli inte förvånad om du blir erbjuden både det ena och det andra. Den spanska sydkusten och framförallt Tarifa är ”stråket” från Marocko och upp i eu.
Partaj är det gott om innanför murarna i byn, framförallt på helgerna då det kommer mycket studenter för att umgås med det ”internationella” surf och kite folket som vallfärdar från hela världen. Men, glöm inte bort att sydeuropeiskt ”partaj” inte är som vi skandinavier är vana vid…..tänk på det!!!
Avslutningsvis kan jag bara säga en sak, det är det bästa surfstället jag någonsin varit på, så där lagom laid back och härligt gott om vind. -
Ok Surf Eric, ett smakprov på inredning från min buss. Kommer bättre senare…….
-
Sveriges högsta våg, uppmätt på Ölands södra grund…11m.
Så kan jag kanske referera till vad många vågsurfare brukar kalla Varberg för….kärringviken….!!! Många anser att Torö exempelvis är betydligt radikalare än Varberg….Grönhögen är knappast plattvatten. Men du radikale anonyme Varbergs bo borde väl ha modet att logga in sig som icke anonym och ge oss andra ”nördar” lite tips på spots där vi kan träna vattenstarter mm.