glen-alpin
Forumsvar skapade
-
Håller MattaP om ditt Zero5 är av 2003 års modell eller nyare.
Det är Tyvärr faktiskt inte så många som verkligen kan rigga ett Zero5 på rätt sätt. De flesta har allt för lite nerhal och ofta för lite uthal. Men endel har för mycket uthal och det är fel det också. Seglet är inte speciellt kännsligt beträffande mastens böjkurva, men rätt mast är att föredra. Det är mycket viktigt att dra ordentligt i nerhalet, skit i vad det står att det ska vara för mast och bomlängd, (dom siffrorna stämmer riktigt dåligt) titta på hur seglet påverkas av nedhalet och testa lite olika varianter även på uthalet och vad du tycker funkar bäst.
Du verkar ju bo i Kalmartrakten så då tror jag att du ofta seglar på Haga och du vet kanske vem Pugge är. Han vet numera hur ett Simmer ska riggas och han blev mycket possitiv till sitt segel (som visserligen är ett Zero7 men det ska riggas enligt samma principer) efter att han fått till det.
En annan sak du kan testa med är att prova någon annans mast, det kan vara ganska stora skillnader på master och en hög kolfigerhalt är inte det enda som på verkar hurvida en mast är bra eller inte.
I jämförelse med NP Saber är Zero5 ett bättre lättvindssegel, med mer bottendrag och minst lika bra manöverbarhet. Tycker själv att det är ganska liten skillnad i fartprestanda och stabilitet mellan dom båda seglen, men då har jag bara seglat Zero5 och Saber mot varandra vid test riggade med Simmers SC10 mast och NPs X9 så det kan påverka mitt omdömme endel.
Om du vill ha mer timmar på vattnet är NPs V6 i storlek 8,0 (alternativt NPs Spirit7,9) ett bra segel som är riktigt skönt att bränna runt med, men det saknar den där riktiga racekänslan som ett fullblodsracingsegel har. Mitt tips är att Kompletera din garderob med ett större segel och behåll Zero5et ett tag till. -
SWE 1 wrote:Nä, du kom ju in på hojar tidigare, ja menar en Kawasaki Z750.
//JIMMY
Men Jimpa då, inte ska du ha en sån… Yamaha R1, eller en Marklundtrimmad Hayabusa är mer din typ. Men du har väll ännu inget KK för tvåhjuling, eller har du mörkat? :confused2:
//
G.A -
Koa wrote:Det var en grymt trevlig kväll, och massa glada ansikten lyste upp vinter mörkret!
Och det var kul att det var så halt backen upp, eller hur Koa? Ubbes tappra hjälp höll ju på att sluta med att han bleb överkörd av dig :laugh:
Om vi inte syns för så är det mindre än två månader tills vi knäcker ett par kall på Millagros, eller på vår uteplats. Jag lägger några extra på kylning tills du kommer.
-
Hittade dessutom en hoj som passade mig ganska bra: Yamaha BT-1100 Bulldog… Coolt namn på cool cykel
Gillade inte du snabba saker? Den hojen suger faktiskt. 65hk? hade behövt minst det dubbla då den är både tung och klumpig. namet är ju iallafall ballt!
-
Jag har det, men saknar tillstånd att offentligöra dom ännu. Kan säga att dom ser bra ut, snygga och tyvärr kommer dom bara i färgen vit… trist, men det verkar vara trenden i år. Lovar att lägga ut dom när jag kan.
//G.A
-
Sorry ”West cost boys” ni testade 2005orna, 2006 års modell har ännu inte varit i svenska vatten. Simmer var lite sena med sina racesegel förra året och dom nya ska vara bättre enligt designern… men han är ju lite part i målet 🙂
-
Det finns inte några offentliga data ännu, med det blir ett helt nytt segel kommer i andra storlekar det tidigare gjort. Kommer inte ihåg all men några var iallafall 5,8 6,3 6,8 7,6 8,5 tror jag det var.
//A.G -
Har bara erfarenheter av diselbilarna och mitt tipps är att se upp med de första årsmodellerna! Har inga bra erfarenheter alls av dom faktiskt. Skulle kunna skriva att det är rena skitbilar… Dyra att service, dyra delar och knappt ihopskruvade (kunde få hela dörrsidan i handen när man stängde dörren till exempel) taskiga kylsystem och massor med tjuvströmmar i elsystemet så dom gick inte att få igång vid minusgrade. Kan fortsätta att spy galla över dom, men orkar inte. Det var ofta det inte gick att stänga av med nyckeln så man fick strypa bränsletillförseln med en lite arm i motorutrymmet! Men dom är ganska snygga 🙂
-
Det är stor risk att din oljepump är slut, eller så använder du en tunn olja, pröva att köra med en mera trögflytande olja. Om inte det hjälper så skulle jag byta oljepump. Det är skitenkelt på dom gamla boxermotorerna! Annars är det stor risk att din motor kommer skära ihop när du börjar gasa lite mer med den.
