grinchen
Forumsvar skapade
-
på gaastra.com diskuterade dom det och många inlägg var intressanta. Ett av dem handlade om att det spelar ingen roll om du försöker stänga in brädorna och seglena i ett litet hörn med regler, tillverkarna kan ändå gå runt dom på något sätt. Tex 3 st olika segel fast i samma storlek.
Skall sporten in i os så kan dom ju ha sina regler där då, men utanför os så kan man låta ideerna flöda tycker jag. -
fenlängden lär ändras så att man kan ha längre. varför reglerar det billigaste på hela utrustningen?
-
Tillbaka till igår?
MTX:en är ju 286 cm lång och endast 63 cm bred.
Hur kan en sådan shape locka?Påminner ju om Mistral 290, den vita från typ -96…
-
Strålande.
Det kommer bli en del kitande i sommar då………………1msHur är det att hoppa med så stora drakar som 15 & 20? Samma höjd i hoppen som med typ 7kvm i 12ms?
-
Jo det stämmer med dragpunkten. Men om ser på ett 6.0 och gör det till ett 8.0 på höjden så får man ändå inte speciellt mycket mer tryck där bak. Trycket på höjden är minimalt och en 8.0 det formatet hade nog designats med lite mer upprest mast längre ner så att toppen ändå hamnar på ungefär samma ställe i ovan perspektiv.
-
Vad kommer 23:an ha för vindregister? 1-3ms?
-
Halloj Ladan
Ja skulle inte välja större segel än absolut max 8.0 och då hade jag valt ett freeride segel till den brädan. Ett race blir nog lite massivt och tungt. -
Tittar man på en course racer typ 270*85 så har volymen minimal betydelse, har man drag i seglet så spelar det nästan ingen roll hur många liter man har. 170-150-130-110. Även mastskenans placering är relativt neutral idag. De flesta sitter på ca 130 och tar segel mellan 7.4 – 10.9. På mindre brädor sitter väl mastskenan ca 125.
På en liten bräda typ 260*60 med 90-100 l så har återigen volymen väldigt liten betydelse. Man planar bara upp lite senare i minimalt med vind.
Mastskenans placering har inte heller så stor vikt eftersom den sitter på ca 125 och på brädor som tar 10.9 så sitter den 130.
Däremot har längden på bommen på seglet enorm betydelse.
Där kan man få fram en intressant relation mellan one-foot-off och bomlängden.
Man skulle kunna ta en 260 freestyle och specialdesigna en 8.5:a med en bomlängd på 200 – 205 och en mastlängd på typ 550. Det skulle nog fungera alldeles utmärkt men man skulle få rätt så många nackdelar med seglet jämfört med moderna mer kompakta segel.
Så det viktigaste är nog segelbomslängden i förhållande till one-foot-offen. Och naturligvis så är bredden i förhållanden till ofon relativt konstant.
(Det är svårt att ha en bredd på 60 och en ofo på 65)
/Grinchen -
E du go eller? Kolsvart? hohoho.
Synd att dom inte har mörkgrön och brun också, ett militärfärgat segel vore ju bara så ascoolt, eller navy militär kombination (mörkblått, och ljublått).
Mastfickan skulle vara printad i sådana svensk kantiga rutor! -
GÅ OCH RONKA MED DIG ISTÄLLET DIN JÄVLA NÖRD!!!
Lägg av med den attityden din lilla skitunge.
///Grinchen 7:Distriktet -
Totalt snyggt är:
* blå mastficka
* svarta lattor
* gult akterlik & fot
av the new designer on the block Grinchen…
********************************************* -
Tjenare Redax,
Jag tycker ni skall intervjua Daniel Schönemann. En kille som verkligen har fört windsurfingen framåt i och runt Göteborg. Dessutom händer det så mycket här i GBG nu att ni skulle få rena rama Se & Hör artikeln. Garranterat mycket smaskiga detaljer.
/Den högt uppsatta Grinchen -
Var inte rädd för bredden, en 85cm bred bräda är lättare att kontrollera i mycket vind än de gamla 300-310 brädorna med bredd på ca 69-70.
Att segla en bra bred tunn formula bräda känns ungefär som att segla en slalombräda.
85 cm bred funkar optimalt med segel 7.8-9.3, och bra med 7.4 upp till 11
95 cm bred funkar optimalt med segel 8.7-11.5, och bra med 7.8 och upp.
