herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
Jag tror att idéen med spolning skulle kunna fungera. Det vi skulle behöva är en ”isvaktmästare”, en hängiven trotjänare med en fyrhjuling med plog, borr och pump. Finns det ingen pensionär i gänget som vill haka på uppdraget?
På tomtområdet har vi ett sommarvattensystem. När vi kopplar in brandslangen till detta system blir det riktigt bra tryck. Jag kan tänka mig att man når 20 meter. Kör man med en tjock slang, typ brandslang, så är det ansenliga mänger vatten som pumpas ut. Spolning på kvällen inför kall natt och sen har vi is på morgonen.
Vad gäller is vid Bruket har jag ingen uppfattning. Veckan ser tight ut. Får se om jag, eller kanske Janne hinner ut något i veckan…
-
För de som funderar på att göra om Pirate till tremedars eller bygga egen tremedars så kan jag konstatera följande:
PIRATEN ÄR FÖR SMAL – Även om Ni får till en framtruck som svänger blir plankan för smal för att kunna avlsuta gippen på ett säkert sätt. (Detta gäller förståss inte Trimmarn!)
BREDDEN – Titta på Mårdboarden som är bredare framöver och där fotväxlingen fungerar. En Hiberna är max 45 cm bred. Bredden på midjan (”den feta buken”) på en tremedars kanske bör ligga på 40-50 cm.
ROTATIONSPUNKTEN FÖR BAKMEDEN – Det fungerar uselt att ha rotationspunkten för bakmeden för långt fram. Därför kan Ni inte använda ordninarie Piratemeden eller ens använda ”skåran” under Piraten för Er nya med. Meden tuggar is och gör alldeles för stort motstånd. Gör som Mården och se till att ha rotationspunkten bakom bakre fästet på bakstroppen. Först då får Ni det glid Ni vill ha på er tremedars.
ANTAL STROPPAR – Det räcker med två stroppar på en tremedars. Man behöver således inte Piratens tre stroppar, även om det också fungerar med tre stroppar.
-
Tack själv! Alltid trevligt att träffa det här gänget och nu var det ju två nykomlingar som körde bra på Mårdboard! Kul med bilder framöver! Janne o jag sa just det att det är en häftig feeling att dra på kilometrarna över Horsan på några minuter. Bara en sådan sak som att kunna höjda så otroligt mycket bättre än på en windsurfingbräda gör att man lätt tar sig dit man vill. I söndagens jämna vind spelade inte knögglet så stor roll. (Min hastigt hopsatta konstruktion klarade dagen frånsett att en styrvinkel för bakmeden ramlade av någonstans.)
-
Bra gäng även på söndag med fyra man ur team ”Mårdboard”, Radius och Janne som körde två race. Hyfsat jämn vind, lite mer drag än lördagen och sol. Isen dög även för fyramedars.
-
Kul med hela Stockholmseliten på plats (mig själv icke inräknad)!!! Entusiaster på knögglig is men det var ju inga problem att korsa Horsan. Janne o jag kör i morgon igen. Matsäck kan vara ok att ha i ryggan.
-
Jag kollade Viva kl 09.30 o det blåser Revenge 7, Landsort 9 och Nynäs 3 med 5 i byarna. Det blåser inte mycket än på Muskö men vi håller tummarna framåt dagen.
Det ska tilläggas att det ändå är så pass att det susar i träden. Vinden hörs. Janne o jag drar strax ut.
-
Janne o jag kör på Horsan från Muskö. Isen har hårdnat enligt Janne som testat i dag. Det kanske också blir någon som kör från Söderbysidan…
-
Tack för det, gärna. Vi kan höras om det. I morgon fre skulle Janne ut med jakten. Jag får se men ska försöka åka i helgen.
-
Ha, ha, jag får väl ta en rejäl funderare! Alternativet blir att se till och få fast bakmeden i helgen o åka till Erstaviken. Två saker – Hur gick långmeden bak och var får man tag på bra stroppar?
-
Mården – Klart bättre på Din hemmaplan. På bortaplan hade Du inte nått 30!
-
ISRAPPORT HORSAN ONSDAG – Eftersom vinden var ok åkte jag ut en vända till Muskö och hade hoppats på att tövädret dagtid i veckan skulle gjort susen. Tyvärr kunde jag konstatera att isen fortfarande är bedrövlig. Mycket snö är borta men stora snöfläckar ligger kvar. Jag tog mig ut en bra bit där det på håll såg hyfsat ut men där var isen t o m mjukare än inne i viken. Den bakre meden på tremedars gick oändligt tungt och gick ibland ned 3-5 cm genom knögglet.
6.0 räckte och lite drag fick jag först när jag testade en provisorisk lösning där den bakre Piratemeden byttes mot en snömed från Hibernan. Det kändes som Hibernameden var dubbelt så lättdriven som Piratemeden men i dag var förhållandena så usla, trots fin vind, att det bara gick att köra 15-20 knop och dessutom på begränsat område. -
Härligt Radius! Det är sådana filmer som är bästa tänkbara reklam för vår sport!
-
Det kan ju vara så att Mården hittat en nära nog ultimat isbräda. En blixtsnabb tremedars med vilken han gör hisnande gippar lika bra som med en fyrmedars. Den verkar ju även fungera mycket bra i lättare vindar.
Det skulle vara intressant att jämföra en lättdriven tremedars med en vanlig Pirate i ren speed under normala förhållanden. Om man sätter en truck fram på en Pirate så borde den ju bli mer lättsvängd men går det verkligen snabbare?
Det skulle vara intressant att höra hur det gått med alla andra projekt? Det fanns ju lite idéer i inledningen på säsongen.
-
Det kan komma att hända saker i veckan (!) med alla dessa plusgrader på dagarna. Om det ligger 0-5 cm på Värtan så är det likvärdigt med förhållanden en bit ut på Horsan, där det lö-sö gick att köra under 25 knop men inte mer för då hade nog ekipaget skramlat sönder. Jag antar att Mälaren ligger lite efter med snösmältningen…
-
Övre bakre delen har slipats ned för att meden ska ska få samma anläggningsvinkel som de främre medarna. Annars går bakmeden bara på bakre delen. Det som är gjort verkar dock inte hundra än så kanske får det bli en annan bakmed till nästa säsong. Slipningen var tidigare väldigt vass o nu har den ändrats till runt 45, vilket fungerar.
Jag tycker också att Piratemeden skär fast. Det är nog som du säger med trycket. Lite märkligt dock att man kunde notera samma sak när man satte på två medar till.