Forumsvar skapade

Sida 139 av 181
  • herr-pelegrin

Medlem
    22 februari, 2012 vid 19:20 som svar på: is

Var det någon som var ute och körde på onsdagen eller var isarna för mjuka?

• herr-pelegrin

Medlem
    21 februari, 2012 vid 20:17 som svar på: is

Som en parentes kan nämnas att innan Muskötunneln blev klar i mitten på sextiotalet så gick det två färjor från Söderby Brygga till Mickrum på Muskö. Färjorna hette Lahela och Rune. En av de kaptener som styrde färjorna hette ”Jonne” och han var minst sagt begiven på alkohol. En i dubbel bemärkelse dimmig dag inte bar sig bättre än att han styrde rakt upp på den ö som Mården just rundat. Färjan Lahela åkte så pass långt upp på ön att det tog lång tid att få henne loss. Musköborna fick nöja sig att bli transporterade av den mindre färjan Rune…

• herr-pelegrin

Medlem
    21 februari, 2012 vid 19:38 som svar på: is

Kinabalu – Tyvärr, jag hade gärna hängt med ut men är bokad med jobb ons-fre så det går inte ens en halvdag. Onsdag verkar ju bli riktigt bra vind och jag antar att Trimmarn och Mården försöker hitta långa repor.

För mig får det bli bli i helgen istället. Horsan liger förhoppningsvis kvar i hyfsat skick.

• herr-pelegrin

Medlem
    21 februari, 2012 vid 14:39 som svar på: Isplanka lånas ut till "speedare"

Krya på Dig snabbt, Kinetic! Nu har vi ju isar igen!

• herr-pelegrin

Medlem
    21 februari, 2012 vid 14:36 som svar på: is

Mården – Jag körde ju i måndags på Muskösidan och då var Horsan helt ok om man står ut med lite knöggel. Grannen säger att isen är runt 12 cm och vad jag förstår har han kört över hela fjärden förra helgen. Det ligger å andra sidan säkert minst lika bra isar på andra ställen. Bla så jag vid Wik-Inn Marina före Muskötunneln, fast på andra sidan Muskövägen, att isen så fin ut och fiskare var ute och fiskade. Annars har jag inte kollat mer än så. Fördelen med Horsan är ju att det är en hyfsat stor fjärd som kan ta en hel del vindar.

• herr-pelegrin

Medlem
    20 februari, 2012 vid 18:29 som svar på: is

HORSFJÄRDEN LEVERERAR!!!
    Jag kunde inte hålla mig utan tog ledigt halva dagen och körde mellan 13.30 och 16.30 på Horsfjärden. Mycket bärig stöpis helt utan snö! Det är lite knöggligt men inga som helst problem att köra 4-medars. Vind uppskattningsvis 4-7 m/s och en perfekt dag i solen!

Jag rekommenderar alla stockholmare att passa på nu! Det ser säkert likadant ut på många ställen. Det är bara att tuta och köra även om det på sina håll är lite ojämn is.

• herr-pelegrin

Medlem
    19 februari, 2012 vid 15:09 som svar på: is

Kul att det ändå gick att köra vid Björkvik. JPS o Radius förslag är kanske ändå det bästa närmaste tiden. Frågan är var man kliver på Vikingarännets banor och hittar plogad sträcka som harmonierar med vindriktningen?

I skärgården händer det saker. Snön har regnat och smält bort men inte fullt så pass så att isen blir plan om det fryser på. Skulle dock kylan komma under natten så går det säkert att hitta ställen att köra på. Idealet hade kanske varit ytterligare ett dygn med regn.

• herr-pelegrin

Medlem
    18 februari, 2012 vid 16:53 som svar på: is

Då är det väl så det ser ut på fjärdarna. Om man är lite optimist och kollar prognosen så finns det ändå lite hopp. Nu regnar det. I kväll kan det övergå i snö för att sedan regnaa i natt med plusgrader söndag. Sen var det visst lite snö men minus på måndag. Har vi lite tur kan det fungera, bara det regnar mer än det snöar.

• herr-pelegrin

Medlem
    18 februari, 2012 vid 13:02 som svar på: is

PIRATE o HIBERNA i BLÖTNSÖ o SÖRJIG IS – Trots ok vind så fungerade ingenting denna dag. Piraten testades med låg med men såväl med som bräda gjorde extremt motstånd i klabbföret. Vid test med den högre meden så gick det än sämre. Motståndet blev således något större med den högre meden som nästan fastnade. Tillsammans med brädans motstånd i snön var det helt kört. Därefter kördes istället Hibernan med korta lite högre snösmedar och det fungerade heller inte. Medarna körde fast i den sörjiga isen och där det var som mest med snö plogade brädan dessutom.

Till saken bör kanske nämnas att jag inte gav mig ut mitt på Horsfjärden. Den ska i och för sig vara säker men det kändes inte lönt att släpa ut grejerna.

Expertråd som jag tog del av säger att ända chansen att kunna åka i sådant här före är att hinna ut tidigt på morgonen efter kall natt innan isen hunnit bli mjuk.

Jag antar att man antingen får köra på plogade banor eller vänta tills isen stöpt och hela rasket fryst på igen. Man vill väl ändå inte tro att säsongen redan är slut…?

• herr-pelegrin

Medlem
    18 februari, 2012 vid 09:08 som svar på: is

SÖDRA SKÄRGÅRDEN, LÖRDAG – Jämfört med förra helgen har snödjupet ökat med runt 5 cm. Vinden är helt ok och det drar på i talltopparna. Blir nog test med Pirate.

• herr-pelegrin

Medlem
    17 februari, 2012 vid 18:07 som svar på: Dalarö?

BRUKET MUSKÖ – 45 min från stan. Öppet vatten för friskusar (eller fikusar) som vill köra sydligt på lördag. Nynäsv-vä Muskö-genom tunneln-drygt 5km-hö fyrvägskors mitt på fält-5 km parkering-bär utrustning efter vändplan ca 100 m. Tuta och kör.

Jag kollade fre 17.30 i halvmörker. Fåglar simmade i spegeln så öppet är det.

• herr-pelegrin

Medlem
    17 februari, 2012 vid 17:42 som svar på: is

RAPPORT BRUKET – Jag kollade fre kväll 17.30 i halvmörker och jag såg bara en spegel delvis upplyst av solnedgången. Det såg riktigt ok ut men hoppet dog när jag såg några fåglar som simmade i spegeln – ingen is alltså! Vi kan nog glömma Bruket för denna säsong. Förra året vid den här tiden var det fantastiskt men nu passar det bättre för tidiga windsurfare. Sydligt friskt i morgon – bara o rigga 5.0m och kliva på 60-litersbrädan, eller…?

Jag får återkomma i morgon kring Horsfjärden men det kan mycket väl vara likt läget i Björkvik.

• herr-pelegrin

Medlem
    17 februari, 2012 vid 08:19 som svar på: Optimala is-seglet?

Nybörjarsurfaren – Om vi lyssnar på de som nu vågat köra riktigt fort så verkar det vara riktigt platt som gäller. Den optimala kombinationen kanske är just PLATT och MOD! Det senare kan ju brista med tilltagande ålder eller om man tänker på sprickor, knöggel eller andra ojämnheter i isen när man kör. Helt ofarligt är det ju faktiskt inte.

Förra säsongen körde jag med ett platt skotat 80-talssegel i uppåt 15 m/s men det gick inget vidare eftersom backvind slog in precis bakom masten så det blev en buk åt fel håll. Det syntes tydligt på en bild. Det kan ju innebära att en del äldre segel kan se platta ut men ändå inte hålla måttet när det drar på.

Vad gäller vindbyar så kan det ju vara så att man inte behöver något direkt drag när man går ur bindbyn eftersom man ändå har så pass hög fart vilket gör att rörelseenergin räcker fram till ”nästa vindby”.

Antagligen fungerar det med lite mer buk i lägre vindregister men blåser det riktigt dåligt är det samtidigt tungt och bökigt att ”hålla upp” ett större cambersegel, särskilt om isen inte är perfekt. Det känns inte likadant som på vatten. Det är därför inte helt säkert att man får bättre fart med ex 7.5 än 6.0 om det blåser uselt men är man duktig på att pumpa och har kondis för det så kan ett större segel vara ok.

• herr-pelegrin

Medlem
    16 februari, 2012 vid 12:33 som svar på: Surfbräda utan fena på snö…

Filmen talar väl sitt eget språk – Det fungerar inte! Att snurra runt så där lär man tröttna på ganska snart och kanske övegå till att åka vanlig snowboard nedför backen istället. Ungefär likartad effekt får man förresten om man sätter segel på en snowboard med normallängd = lika trist!

Däremot har väl Kinetic lite idéer på gång med kanaler i en Pirate-bräda. Han kanske har någon uppfattning…?

• herr-pelegrin

Medlem
    15 februari, 2012 vid 09:01 som svar på: is

HELT NYTT LÄGE EFTER BLÖTSNÖN – Nu lär väl råda osäkerhet om det överhuvudtaget går att köra någonstans runt Stockholm. I helgen kollar jag runt Muskö. Det vore tacknämligt med fler israpporter som även talar om var man inte bör åka så bomkörningar undvikes.

Sida 139 av 181
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA