jesper_b
Forumsvar skapade
-
”Nutida” longboardsegling i vågor (dvs långboardvågsegling eller våglångboardsegling?) har en historia som så mycket annat utvecklat sig på främst Maui. Ungefär samtidigt som eller något före stand-up (paddle) surfing tog ordentlig fart med Laird (who else) i spetsen, men även med tunga locals som Kalama, Sean Ordonez mfl, började Jeff H (hotsailsmaui) segla omkring på samma typ av bräda. Jeff började med detta en osedvanligt vindfattig vinter (kan ha varit 96 eller 98) och upptäckte förtjusningen med att ta sig fram med riggen i stället för med armar eller paddel. Sedan dess har det sakta vuxigt och numera är det väl en sisådär 15 pers som regebundet är ute och rippar north-shore Maui i ordentliga swell vindfattiga, glasiga vinterdagar. Jag var ute med Jeff för några år sedan och provade på. Var ren longboardsurfkänsla och väldigt lite vindsurfingkänsla att droppa in på logohöga vågor i 2 s/m. Det var inte tal om eller ett mål att kunna plana utan vågor utan ren surfing med ena handen lätt nochalant hållandes i masten eller bommen och resten av kroppen precis som på långboard. Noserides mm funkade helt ok trots första gången. Jeff rippar rätt mycket hårdare och har otroligt kul när ingen annan vågseglare (inte ens med 100 liters knubbisar) skulle ha något vettigt att göra på vattnet. Longboarden tar sig fram på ett helt annat sätt och är oerhört mycket effektivare – inte minst på att ta sig ut genom/över brytande vågor. Bärdorna som används är samma som till stand-up surfing och bygger i princip på de klassiska 12’6 långa tandemsurfbrädorna. Jeff Timpone, Jimmy Lewis och Sean Ordonez gör alla dessa speciellt för stand up och vågsegling. Jimmy stod nog rätt mycket för utvecklingen tidigare, men frågan är om inte Sean Ordonez är hetast just nu i och med lanseringen av hans egna serietillverkade brädor (SOS).
Kona verkar också kul. Centerbordet borde vara smart här hemma vid on-shorevindar och problem att ta sig ut genom breaket (tänk på att det sålunda kanske inte blåser mer än någon enstaka lite pust). Tror inte heller den ökade vikten som centerbordet innebär borde vara någon nackdel då även de hawaiianska tandembrädorna väger bly. Vikt är inte så himlans viktig vid longboardsurfing. Däremot kan man ju vara lite skeptisk till shapen – den där häcken som gör att konan ska plana som en vanlig vindsurfingbräda när det brallar på och fenplaceringen, stropparna mm. Allt detta borde innebära sämre longboardvågsegling, om än att den kan dubblera som både vågbräda, freeride och plattvattenscruiser.
Har funderat på att ta hem en hawaiishapad så många gånger, eller att till och med bygga en själv, men det är kanske en Kona som gäller…
Bifogar ett par bilder på Jeff som leker på sitt hemmaspot samt på Sean som gör detsamma.
/Jesper B
-
Liten detalj: Spänn bottenlattan hårdare! /Jesper B
-
Ett annat beprövat knep är att man i lättvind inte har bakfoten i stroppen utan precis framför/utanför och trycker järnet med foten på främre fotstroppsfästet i riktningen mot fenan, dvs snett bakåt/mot läkanten. 2004a hittade jag grymt lättvindstrim på detta vis, mina bakre stroppar blev helt utnötta på fram/utsidan. 2005 hade jag en bruten fot och kunde inte stå så, jorde för ont att trycka – fick aldrig riktigt till lättvindstrimmet.
/Jesper B
-
surferic wrote:Ola H. wrote:Visst blev det en hel del Acid på Maui, men jag kommer inte ihåg om det var brädan eller nå’t annat…märkligt.
??? Är det inte mest röka på Maui?
(Förlåt! Kunde inte låta bli. Fin film!)
Tyvärr är Mauis världsberömda gräs allt mindre nyttjat. Federala narkotikamyndigheterna har tvingat gräsodlarna (inte alla) att sadla om till mycket mycket farligare ICE som man enkelt kokar ihop inne i garaget, långt bortom myndigheternas helikopterspanares uppmärksamhet. Plötsligt har överdoser, drogrelaterat våld mm ökat lavinartat…
När gräset kom till Maui slutet av 50-talet sågs det som en frälsning av lokalbefolkningen eftersom det lugnade ner den rätt våldsamma ungdomen.
/Jesper B
-
Lars_K wrote:Det gäller att inte trimma bukigt lättvindstrim och helst köra plana sidvindssegel med den bygeln…
Eller också gör man som man ska – riggar seglet rätt!
Skämt och sido men faktum är att många säckar till sina segel tok för mycket i lättvind. Jeff menar att Supermodel är extra bra för de som riggar för bukigt – äntligen kommer de börja rigga rätt och lära sig pumpa upp planing!
Supermodel funkar till ett rätt lättvindsriggat Spyclone som både är ganska bukigt och har togdrag i lättvind. Supermodel är smal men mest smal jämfört med andra bommar längs fram vid masten och där ligger inga segel emot bommen (om man inte riggar extremt tokfel).
Tjoho!
/Jesper
-
Yo!
Vill bara påpeka att det bakrör som syns på bilderna är en tillfällig lösning i väntan på det riktiga HSM-bakröret i monocoque. Det vill säga inga onödiga, viktskapande skarvar här tack. Går inte att göra dessa rör i Taiwanfabrikens std-formar då huvudbomröret har extratjockt laminat på alla ställen kolfiberbommar historiskt visat sig gå av. Detta innebär att bakröret måste vara några 1/10mm smalare ytterdiameter än std.Bommen är äckligt styv!
Finns ett par trådar på hotsailsmaui.com/2006 om denna bom. Bland annat kan man skriver Jeff följande.
1. Yes I am satisfied. I am a fortunate individual for sure.
2. I have 10 booms on the water now. The bodies are perfect. The front end sweet and secure. The tails…..SUCK. So I am building a new mold for the tail now. Will start taking orders in the next 6 weeks or so.
Regarding sailing, the boom is almost too stiff. Not sure what that actually means, except, that on a hard sail, you feel every little bump and flutter. On the freaks, it is just another upgrade.
Not everyone will like this boom, but here are a few points that really improve when on the Supermodel.
a.Backside wave sailing is like a whole new sport. My surfing angle on the wave went from 45 degree angle up the face to about 60 degree angle up the face. The snap at the top is bizarre and very sweet. Still exploring this.
b. Off the lip in frontside riding is much more like surfing. I don’t really have to preplan my top turn. Early, or late the boom allows a lot of mistakes, or creativity.
c.Recovery from a wave ride spin out, or any time your out of position, out of control, the ability to bring the front of the sail so close to your body without hitting the boom makes wild recoveries possible.
d. Tacking is sooooo easy even on little fishy boards.On the negative, landing back loops seems a little tougher as the boom is so stiff, and the sail seems to load up faster. Must land a little more in a downwind position.
Also, get ready to build some new muscles, the boom seems to force one to sail harder and faster, so you get tired quickly.För de som vill provklämma/segla har jag ett par liggande hemma i garaget. Väntar med försäljning tills riktiga bakrören dyker upp…
/Jesper B
-
I år har Gul kommit med nya windsurfingdräkter utvecklade i samarbete med Scott McKerser och Nik Baker. Sitter fantastiskt på mig!
Tror att Johan E/vindsurfing.se säljer dom annars finns dom hos importören One Design Center http://www.jollespecialisten.com
Jesper B
-
Formula funkar fint även för lättviktare. Just det att man kan välja segelstorlek och fena gör att en 70 kg och en 110 kg kan tävla mot varandra. I synnerhet hemma i Sverige där det oftast är ojämn lättvind är det inte alls självklart att man ska vara tung. Teknik, och inte minst taktik avgör mer!
Låt inte er relativt lätta vikt avskräcka er från Formula!
/Jesper B
-
Skönt! Såsom övertygad vågseglare och med nyligen påbörjad formularacenördkarriär har jag normalt sett väldigt svårt för alla tjatiga segelsnurrande freestylefilmer med tyskt lifestylesnack – men med vacker solnedgång, skön musik och kanske viktigast av allt – inte för långt – blir man ju nästan sugen att börja segla på fel sida om seglet åt fel håll… /Jesper B
-
Uffe, Uffe, Uffe! Stekhet action till grymt sound track! /Jesper B
-
Tjoho nu bränner det till!
Jag håller med Jimmy, SweMange och förhoppningsvis ett stort antal andra vettiga människor så ända in i vassen!! Kan bara upprepa SweManges helt rimliga fråga – Vad har de då i förbundet att göra? Tyvärr har jag INGET vettigt svar på den frågan!!
Jag får ibland känslan av att de är där för att ingen annan vill vara det. Dvs att i brist på människor som vill göra lite mer än minimuminsatser så får vi nöja oss med ett förbund som gör just det, dvs minimuminsatser.
En annan möjlig förklaring är någon slags ”wanna be famous” grej. Dvs att vara förbundsordförande och snacka om alla planer är rätt kul, kan till och med ge lite status i vårt lilla vindsurfingland – men att göra något ordentligt arbete är lite värre.
Självklart BORDE man ta hjälp av seglarförbund medflera i idrottsverige, liksom av de kommersiella intressena (som en del av vindsurfinghandlarsverige är det omöjligt att ta miste på att det finns flera initiativ från de större importörerna, tex den nya speedkuppen är en produkt av sådant). Men även att ”ta hjälp” av andra innebär ett visst arbete, dvs det är inget flertalet nuvarande i förbundet tycks vara villiga att göra. Jag har personligen erbjudit min hjälp i alla möjliga sammanhang, utan respons.
På sista styrelsemötet (det hittills första och enda jag varit med på) fick jag i uppdrag att ordna fram en ny kassör till förbundet. Jag har frågat många men fått rätt nedslående svar i stil med ”jovisst kunde jag tänka mig det men inte i den församlingen”. Vad är det för en signal? Jo att det finns en rätt spridd uppfattning om att förbundet inte gör så fasligt mycket. I höstas fick jag i uppdrag att ordna fram en person som skulle hjälpa en person i förbundet (vill inte nämna någon vid namn här) att uppdatera hemsidan, något som man tydligen pratat om i väldigt många år. Jag emailade denna förbundsperson rätt många gånger utan att något hände, dvs inget svar, ingen kontaktade min hemsidekompis. Nu har Peter D eller om det till och med är Sebastian tagit tag i detta… kanske…
Jag tycker INTE att det BORDE vara upp till den enskilde utövaren att ordna träningsläger, kurser, kupper, introduktionsträffar, ungdomssatsningar mm. Jag tycker precis som Jimmy, SweMange med flera. MEN MED NUVARANDE FÖRBUND är det bara fantasifullt önsketänkande. Om några av oss enskilda vindsurfare vill ha ett mer aktivt förbund så får vi skaffa oss ett – det är upp till oss, dvs enskilda utövare, till exempel genom att nominera och utse nya ledamöter till förbundet. Men det är kanske inte så enkelt. Vilka ställer upp?
Återigen en eloge till de som faktiskt gör något – ni vet själva vilka ni är!
/Jesper B
PS: Tycker verkligen alla med uppfattningar, åsikter eller energi ska lägga sig i denna för vår sports överlevnad så viktiga debatt. Man behöver varken vara aktiv kappseglare, kunna svåra trix eller ens kunna vattenstarta eller stagvända för att få yttra sig!
-
Jimmy,
Vi tycker defintivt likadant när det gäller hur det BÖR vara. Men du kan väl inte i din vildaste fantasi tro att nuvarande förbund skulle göra de insatser som är nödvändiga för att göra en ordentlig ungdomssatsning, OS-satsning med mera insatser som görs i flertalet stora som små seglings- och vindsurfingsnationer runt omkring oss. Våras kompisar och seglingspolare i förbundet är på alla möjliga vis bra personer och roliga att umgås och segla med men de prioriterar inte att jobba med sådant som skulle utveckla tävlingsvindsurfing nämnvärt i Sverige. Stor eloge till Peter D som fixar ihop en formulakupp och lyckats få med lite RS-X inslag i denna. Stor eloge till Johan E som fixar en mellansvensk kupp. Leve skåningarna bakom skåneserien och leve västkustarna som tycks få till en ny västkustkupp.Men resten av förbundet…
Dessutom: Vad gör du själv? Vad gör jag?
Face it. Vill vi få till denna typ av satsningar får vi nog ta oss i kragen själva! Vi kan inte bara kräva att personer som har samma eller till och med mindre energi att få saker gjorda ska ta tag i detta.
/Jesper B
-
Hm.. Jag kan hålla med Jimmy om att det BORDE vara så som du vill, dvs att man väntar med att se hur stabil vinden är, att man har god tid att segla ut till banan från det att apan tas ner, och så vidare. Dock har jag mer än en gång under min relativt korta tid som formulaseglare upplevt precis motsatsen. Det vill säga att banan ligger rätt långt ifrån där majoriteten hänger på land och att det kan bli otroligt bråttom att hinna ut till start. En sak jag lärt mig från 3 års formulasegling är att man INTE kan lita på att man håller på utsatta tider för att sätta igång startförfaranden, varken från tävlingsledningar eller seglare.
Delvis är dessa situationer orsakade av oss tävlande själva – till skillnad mot andra kappseglingsklasser tycks inte utsagda tider, apor mm ha riktigt lika mycket status bland oss vindsurfare. Jag har rätt många gånger varit ute på startlinjen för att inte missa utsatt startförfarande då många andra hänger kvar på land utan någon som helst möjlighet att hinna ut. Till min förvåning brukar tävlingsledningen oftast vänta med starten tills alla är ute… vilket ju gör oss ännu slappare med att hålla på utsatta tider. Jag har också varit med om att täävlingsledningen på startbåten frågat mig om vi borde köra igång. Mitt svar brukar vara att tävlingsledningen bör följa sina egna seglingsföreskrifter och de regelverk som dessa hänvisar till..
Hur som helst: Med den kompetens/kultur som finns idag bland tävlingsarrangörer och vindsurfare tror jag att det definitivt kan bli problem med att hinna med att köra två klasser med separata startförfaranden på samma bana och med samma tävlingsledning. I vart fall om den ena klassen består av ett fåtal seglare och den andra av en stor majoritet.
Samtidigt håller jag med Jimmy till 100%: Det borde vara en barnlek. Vilken vettig tävlingsledning som helst borde klara av det.
Det handlar nog om att vi måste bli lite proffsigare både som tävlingsarrangörer och som kappseglare för att det ska bli möjligt. Men hur ska vi bli det? Risken är att vi landar där vi brukar, dvs vad gör förbundet för att hjälpa arrangerande klubbar? Vad gör förbundet, klubbarna och vi själva för att öka vår kompetens i regelteori och praktik? Vem orkar förändra den nuvarande kulturen? Vill vi det? Osv.
/Jesper B
PS: Kul med lite debatt!
-
Jimmy,
Så luddigt var det väl ändå inte. Min tolkning: Om det är 10 eller fler RS-X så startar man race för dem även om det blåser för lite för formula. Är det färre startar man enbart om det går att starta tillsammans med formula, dvs att det är formulavindar.Kan tyckas hårt mot RS-X men är nog rätt vettigt vad gäller praktiskt genomförande och utnyttjande av resurser. Ponera att man gör en separat start för RS-X (t ex 4 deltagare) och att vinden plötsligt ökar på för formula. Då blir det nog lite hetsigt att få iväg en start till med samma resurser som om man enbart tillät gemensamma race. Risken är ganska stor att man väntar lite med formula och därmed kanske inte får lika många genomförda formularace.
Däremot är det klart du ska ta med din RS-X även om det inte är 10 anmälda. Det kan ju bli lita alla möjliga typer av ”fun race”.
(Ser framför mig hur Jimmy seglar ut till start i 2 s/m med sin RS-X och så börjar det blåsa formula med 1 minut kvar till startskottet… formulaseglarna börjar segla ut till banan… vad gör du då Jimmy?)
/Jesper
-
Peter,
Kul att tävlingarna äntligen spikats. Liten undran dock: Är anledningen till att första racet inte går förrän i andra halvan av juni, samt att det enbart är 4 delrace att det inte gått att hitta fler arrangörer, eller är det någon tanke med detta. Jag tycker det både känns lite sent att börja kuppen och lite få race som det ser ut nu.Har du t ex snackat med tex Johan E om han kan tänka sig att vara med och fixa en deltävling på ostkusten i maj, kanske i samband med mellansvenska?
/Jesper B
