Forumsvar skapade

Sida 83 av 87
  • jesper_b

    Medlem
    13 april, 2005 vid 13:24 som svar på: RDM förlängning från 0 cm (QR)

    Lars: Varför inte?

    Vario ger en onödig viktökning där man minst vill ha det. Kapad mast har inga liknande nackdelar. Har man förlängare nog att sätta ett snäpp högre för sina större segel är mastkapning bättre än vario på sitt mindre segel. Men visst, någon slags irrationel mental spärr har vi, jag med.

    Bäst är förstås att köpa en till kortare mast, men då blir det mer stålar att lägga ut och mer prylar att släpa på.

    /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    13 april, 2005 vid 12:01 som svar på: RDM förlängning från 0 cm (QR)

    Den tidigare (2002-2004) Streamlinedförlängaren för kopp bygger några mm mer än själva koppen, men inte mer. Tyvärr har Streamlined slutat tillverka den pga höga tillverkningskostnader (jag tjatade dock till mig de sista 30 som Streamlined hade i lager – har således i lager för 680:-). Kelapro i kol (också för kopp) bygger ytterligare en halv cm, är lättare men också mycket dyrare.

    I värsta fall kan man alltid kapa ett par cm på masten. Förutom att en mast blir relativt styvare ju mindre förlängning, är en mast som är kapad ett par cm och som man därför sätter ett snäpp högre på förlängaren då förlängning behövs likvärdig i egenskaper med en okapad mast. Det är mer en mental spärr än rationella argument som gör att man inte vill kapa.

    När man kapar (om): Se till att ha ett nytt fintandat bågfilsblad. Tejpa runt masten och såga efter teapen. Såga lite i taget, pausa för att undvika värmeutveckling som förstör laminatet. Runda av kanten med fint papper. Kolla att kanten är vertikal mot förlängaren – i annat fall finslipa lite till.

    Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    11 april, 2005 vid 16:14 som svar på: SO i ny version

    Måste tillägga att seglet på bilden endast är ett av en stor mängd protoryper som testas förnärvarande – både med pyttelite och rejält mycket dacron. Sean själv tycker mycket om detta med mycket dacron men sedan finns det ju andra hänsyn, till exempel vad vi andra gillar. Vad som slutligen blir 06-designen, eller om det tom blir flera, är långt ifrån klart. Tills dess får vi nöja oss med testvinnande (igen!) SO 05.

    Bästa,

    Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    8 april, 2005 vid 11:37 som svar på: Vad sysslar Bringdahl med ?

    Grafiken på första generationens ABplus (2002/2003) var det en etablerad NewYork-baserad designfirma som stod bakom. Det gäller även själva ABplus-loggan som fortfarande hänger med. Grafiken på 2002/3orna fick många starka reaktioner – antingen älskade eller hatade man den, få ryckte på axlarna. Det var just det som var meningen. Här skulle göras intryck, all uppmärksamhet är av godo.

    Förra årets grafik (2004) var en ”utslätad” version av den ursprungliga. Borta var de gula smala ränderna och de stämpelliknande ”front”, ”backfoot here” mm. Färre stötte sig på denna men den väckte inte heller samma uppmärksamhet. Riktigt snygg tycker jag själv.

    Inför 2005 är tanken att ingen varken ska älska eller hata grafiken. Den är med flit ganska intetsägande. Detta för att fokús istället ska bli brädornas funktion/prestanda. Helt rätt tycker jag eftersom vindsurfbrädor allt mer börjar bli som snowboards; de säljer på grafiken – under denna hittar man i stort sett samma smet. Jag tycker inte grafiken på ABplus 2005or är speciellt häftig, möjligen tycker jag den gröna färgen på Shockwaven till och med är ful. Men, precis som är tanken – jag faller pladask för brädornas egenskaper på vattnet!

    Möjligen kan tilläggas att SPs ABplusar (med 2002 shape) är omlaminerade, omlackade och helt och hållet saknar en genomarbetad grafik. Det gör dock inte den shapen sämre på dem heller (nja kanske lite eftersom man tyvärr slipat av tucken och kanalkanterna rätt mycket).

    /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    8 april, 2005 vid 09:56 som svar på: Vad sysslar Bringdahl med ?

    Anders har det för bra där han är för att åka på allehanda tävlingar. Han har nog lite svårt att få upp motivationen att åka från Maui om det inte är absolut nödvändigt. Han jobbar med sitt AB+ (brädorna på SP är designade av Anders och Mauritzio Umbaldi 2002 och var shapemässigt mycket moderna på den tiden, tyvärr gick rätt många av som stickor, brädorna på SP är dock förstärkta med ett helt extra lager kolfiber i både botten och däck). Trots kvalitetsproblemen under 2002/2003 så ser det ut som AB+ överlever och nu kommer i en andra våg. Kvaliten har man fått till och de 2005or jag kört på är både lätta och riktigt hållbara. På Maui har bland annat slalombrädorna väckt uppmärksamhet och Andres vågshaper har allas respekt. De senaste 2005-shaperna kommer till Sverige inom en månad. Ta kontakt med Ulf Willquist i Linköping som tar in dem. Hans email och nummer finns i en annan tråd om AB+.

    Dessutom testkör Anders en hel del för NP. Han är till och med ute och kör formula en del. Under tow-in säsongen är han ute och drar i stort sett alla bra dagar med sin tow-in partner Samuel från Göteborg- the Swedish team!

    /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    8 april, 2005 vid 09:35 som svar på: Rigga vågsegel, NR 2001 på RDM

    Knatte,
    NP seglen har riggats på Powerexmaster med framgång under många år (Naish RDM är samma som Powerex, dessutom anses 400cm vara den bästa längden av Powerex RDM-master). Du behöver till att börja med sätta förlängaren på ett par, tre cm mer förlängning än vad du har på din gamla Fiberspar. Detta då du både ska dra mer i nedhal (dvs seglet ska tvista ännu lite mer på land än på din fiberspar) och för att RDM-masten är tunnare och därmed kan böja ut mer i maststrumpan (och då blir kortare).

    Sedan riggar du som vanligt med en viktig skillnad. Utan tryck i seglet ska toppen tvista ut mer än vanligt. Väl under belastning (tryck i seglet) kommer din RDM kommer böja sig lite längre ner än din Fiberspar, och därför kommer den ökade topptvisten försvinna när du väl seglar. Riggar du som vanligt kommer du uppleva att seglet tvista för lite, buken vandrar och seglet blir tungt att hålla i byarna.

    NR, vågsegel, av-på: Hm. Vågsegel känns mycket olika, vissa är mjuka andra är styva, vissa är mer av-på, andra mer neutrala, och andra mer ”grävande” (kom inte bättre uttryck för segel med mycket drag men ändå inte stela). NR är känt som ett mycket styvt segel med mycket inbyggt drag som är svårt att ”stänga av”. Fördelen är att det blir mycket drag och stabilt i mycket vind. Nackdelen att det kräver en hel del styrka från seglaren och att det lätt blir vingligt/av-på. Generellt kan du få bort en del vinglighet/av-på genom att dra mer i nedhalet och knaske lite mindre i uthalet. Då blir akterliket lite mindre spänt och därmed seglet lite mindre vingligt/av-på. Dessutom borde seglet kännas lite mjukare med din nya mast – givet att du riggar rätt. Lycka till med din nya toppenmast!

    Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    31 mars, 2005 vid 17:29 som svar på: Streamlined – krok till nedhalet?

    Eller så köper man Streamlineds eget nedhalsblock som är rätt vridet för deras Quick-six – kan fås med kullager för den som verkligen vill (slippa att) ta i. Men i dina vågsegel behöver du definitivt inget block Dude. /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    31 mars, 2005 vid 15:24 som svar på: Gippar och trim

    Den vanliga plastveven som säljs under diverse namn funkar fint om man använder kopp (ej pin) då den kommer mycket närmare nedhalsblocket och därför utsätts för mindre bändande påfrestningar. Jag kör med Streamlineds ”quick-six” nedhalsbeslag med kullager på förlängarna (Liberty och Kelapro kolfiber) och har icke-kullagrade rostfria block i seglet . Det funkar fint. Vill man ha en tamp som både tål belastningen i formulasegel och har bättre slitstyrka än std Marlow prestretch rekommenderas varmt Gottifredi Maffioli Swiftcord 4mm (14 spänn/metern hos mig).

    Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    30 mars, 2005 vid 21:45 som svar på: Laga en mast – går det?

    Det går kalas att laga kolmaster. Gör som någon skrev att Guy Liljegren gjorde, dvs såga av över och under skadan. Ta bort ändplugganrna. Spola riktigt rent. Kör in en annan mast (från en bruten förslagsvis) med smala ändan in i ena avsågade hålet (det större av de två). Märk ut var ”skarvmasten” stannar vi kanten på den trasiga masten som ska lagas. (Kapa tre dm från detta märke (eller lite längre). Kör in den kapade skavbiten från botten på masten som ska lagas. Vrid till den så den sitter ganska hårt. Märk på nytt ut var den sticker ut ur masten. Ta ut igen och kapa ca 2 dm på var sida om märket. Om man vill kan man göra denna skarvbit dubbel genom att köra in samma skarmastbit i skarvbiten (fasen vad krångligt det låter) och kapa denna – gärna lite kortare än den yttre skarbiten. Kör in den mindre skarvbiten i den större. Kör in skarvbiten i den undre mastdelen. Vrid den så långt in det går – då behövs inget epoxy. Skjut på den över halvan – om denna kärvar, slipa skarvbiten lite med 2-400 papper.

    Beskrivningen var kanske otydlig, men gör man det rätt från början tar det en kvart och du har en mast med en minst lika bra skarv som delningen på en tvådelad.

    Anledningen att jag kan detta är 1) Var på Maui -93 då alla master gick av som stickor. 2) Före den tvådelade mastens totala dominans brukade vi köpa endelade master på Maui billigt och göra om dem till tvådelade innan vi åkte hem. Hade faktiskt en kompis som köpte upp endelade och gjorde om dem till tvådelade och tjänade en hacka på varje.

    Behöver du hjälp – hör av dig. Har du bara fixat en skarvmast så kan du komma förbi så hjälper jag dig.

    Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    24 mars, 2005 vid 16:51 som svar på: Kult Kolbom från surf unique

    Surfslusk,
    Hur gärna jag än vill låta bli att rätta dig, så måste jag:

    GT är utan skarva i rören, bortsett från skarvarna framme vid frambeslaget. Dessa skarvar är välbeprövade och mycket hållbarare än skarvar mitt på rören. Skarvar mitt på rören har ALLA bommar som påstås vara mono..( jag kan inte stava det!) från Taiwanfabriken detta år. Ja det har de själva skrivit i ett brev till hotsaiilsmaui när de försökte förklara bort att de försökt lura på dem skarvade rör.

    GTn håller således bättre än alla oäkta mono… från Taiwanfabriken. När hotbommen är klar blir den den första äkta mono… från denna fabrik.
    /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    24 mars, 2005 vid 11:33 som svar på: Kult Kolbom från surf unique

    Styrets historia om euro-pin är tyvärr inte ovanlig. Om ni kör pin – se till att limma fast dem med riktigt gänglim av högsta kvalitet. Om pinnen börjar gänga upp sig är det kört. Detta är väl en förklaring varför majoriteten av vågseglarna kör US-kopp. En kopp slits visserligen ut – sakta och säkert – dvs man ser hur den åldras med tiden och kan byta ut den (efter flera års använding) till en ny innan något tråkigt händer på vattnet. Själva gummileden bör man kolla ofta. Jag byter min rutinmässigt minst vart annant år. /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    24 mars, 2005 vid 08:53 som svar på: Kult Kolbom från surf unique

    Känner mig lite missförstådd. Har ingen egen erfarenhet av kultbommarna (njaä stämmer inte helt men det är ju de spektakulära fallen man lägger märke till, inte nör allt fungerar) och vill definitivt inte uttala mig om dessa vad gäller kavlite eller konstruktion. Måste säga att 1800 låter billigt oavsett eventuella skarvar och kvaliteer på laminat mm. Däremot VET jag att den fabrik som gör Kult och många andra märken, i alla möjliga prisklasser och fabrikat, gör väldigt OLIKA bommar som ser snarlika ut.

    Man ska inte tro att man får en GT formulabom om man köper en ”snarlik” kopia. Man ska inte tro att man får en X9 även om någon handlare påstår att en annan bom som kostar en tredjedel är lika bra.

    Sedan är det en helt annan grej att man kanske inte har behov av en GT formulabom eller en X9 vågbom (bara för att ta två exempel).

    Som sagt, gå inte på all marknadsföring oavsett om det är den dyraste eller billigaste produkten. För hemmasegling på viken i plattvatten behöver man inte samma bom som i höghoppsläge på Pozo eller i megasurf på Maui .

    Som sagt, jag vill inte racka ner på enskilda produkter eller enskilda handlare – jag vill bara berätta vad jag vet om en Taiwanesisk fabrik som både kan göra riktigt bra grejor, betydligt sämmre och billigare grejor, och dessutom lurar handlare och kunder om man inte är väldigt noggrann och provar vad man får. Det kostar att ligga på topp.

    Kör så det rycker!

    Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    23 mars, 2005 vid 16:51 som svar på: Tung = styva grejor?

    Skrev just ett inlägg om bombyggarfusk på en annan tråd på denna konf. Känns som det inlägget kan vara relevant även här.

    http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Number=289261&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1

    /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    23 mars, 2005 vid 16:36 som svar på: Kult Kolbom från surf unique

    Vill inte uttala mig negativt om konkurrenters enskilda märken. Det är dock sant att den Taiwanesiska fabrik som tillverkar många av marknadens bommar kan rätt många knep, ibland rent bedrägliga, för att få ner produktionskostnaden. Första året Gulftech gjorde sina kolbommar där fick de bommar med skarvar på rören mitt på. Dessa gick av när de utsattes för lite tuffare tag (jag hade själv av en) och GT blev jäkligt sura på fabriken som nu gör skarvlösa rör till GT-bommen.

    Detsamma gällde de första hotsailsmauibommarna som kom till Maui i vintras. Som tur var upptäckte Hot fusket innan bommen gick i serieproduktion och distrubuerades för försäljning. I Hots fall var det rent bedrägeri från fabrikens sida då hot hade beställt och betalat för egna formar och specificerat ett högkvalitativt pre-preg monoquelaminat, dvs att hela bommen (bortsett från bakröret) skulle lamineras i ett solit laminat i en form. Hade inte Hot utsatt sina prototyper för rejält hårda tester både på vattnet och land skulle dessa bommar säljas som monoque trots att de var skarvade mitt på varje bomhalva. Tilläggas är att det då är mycket starkare med den beprövade skarven framme vid bombeslaget än att själva bomrören har skarvar mitt på. Bäst är naturligtvis ”äkta” monoque (hur stavas egentligen mono..?).

    Hot har dock valt att börja från början och göra ”äkta” monoque.

    Tilläggas kan att samma Taiwanesiska fabrik i år kommer sälja bommar som är påstått monoque-laminerade vilket således är bedrägeri. anledningen till fusket är att fabriken kan använda raka standardrör som skarvas där bommens böj slutar.

    Det är långt ifrån säkert att vi handlare har koll på hur våra produkter egentligen är konstruerade. Har vi dålig koll är det ni kunder som får betala för master och bommar som kanske inte alltid går av som stickor men som är betydligt sämre än de utges för att vara.

    Fråga handlaren i fråga och kräv garantier. Har de inte hundra, hundra koll är det kanske bättre att köpa en bra aluminiumbom eller lägga till ett antal hundringar för en bättre produkt. Att köpa ett känt etablerat märke är INTE detsamma som att köpa en liknande bom av mer dubiöst fabrikat. Varumärket är mycket mer än marknadsföringskostnader. Sedan skiljer det sig ju även mellan de etablerade fabrikaten.

    Får man göra reklam för en konkurrent? Mackan på Surfers Paradise har sålt sin Local Spirit bom i rätt många år. Han bör både ha koll på konstruktion och ha statistisk på hur dessa bommar håller. Vad jag har hört håller de bra, även om de varken kostar 1800 spänn eller har tunnaste greppet.

    Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    23 mars, 2005 vid 06:20 som svar på: Anders i Shanghai??

    För två veckor sedan bodde han (dvs Anders Bringdal) i Haiku, Maui och hade inga planer på att flytta… /Jesper

Sida 83 av 87
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA