Forumsvar skapade

Sida 84 av 87
  • jesper_b

    Medlem
    21 mars, 2005 vid 13:41 som svar på: Hur stor skillnad på 9,8 – 11,0

    Håller med canoya. Som formulaseglare som racar tycker man 11.0 närmat är ett favosegel. Så enkelt att hantera än de större upp till 12.5. Inom svensk formula är väl snarast diskussionen om man behöver 11.6, 12.0 eller 12.5 som sitt största segel. Då pratar vi om formularacenissar som i flera fall inte seglar något annant, varken slalom, free eller våg.

    För snart två år sedan seglade jag formula för första gången. Då med ett extremt lätt och lätthanterligt 10.3. Jag tyckte 1) man kunde plana i ingen vind alls och 2) att det var skitjobbigt att hantera seglet, främst på land dock. Ett år sedan hade jag dock gått upp i seglestorlek och bytt märke två gånger. Nu började min 12.5 bli mitt favosegel. Dock: Jag hade aldrig seglat med mitt 9.8 så jag stack ut med det en ganska lätt dag på Baggen (då jag nog hade valt en 11 om jag inte var sugen att prova mitt oanvända 9.8) Hoppla vad jag blev förvånad. Det var inget race, men jag tyckte jag både planade tidigt och gick fort. Faktiskt kom det ut en till formulaseglare (som jag precis brukar ta på racen). Jag gick myccket snabbare och kunde hålla planingen bättre och han körde med 11.

    Som sagt: Jag tror canoya kan ha en poäng när han ser att hoppet mellan 6.6 på en mindre bräda och 11 på en formula kan vara lite i största laget. Visst, du planar lite lite tidigare med 11an, men du seglar bekvämare med 9.8an när din 6.6a börjar bli för stort.

    Vad du än gör: Se till att fixa en formulautrustning!

    Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    21 mars, 2005 vid 13:20 som svar på: Mast val?

    Helt otroligt att inte powerex är med tycker jag. Just deras 400 RDM har länge bertaktats som den bästa RDM-masten på marknaden. Naish skulle jag gissa är samma mast dock. Ezzy var det för två år sedan men bytte som tidigare påpekats till Nolimitz (dock med hyfsat lik kurva som powerexen).

    Vad powerex 400 kombinerar är en hyfsad böjkurva/syvhet med hållbar konstruktion.

    Italientillverkat:
    De italientillverkade masterna (allt från no-brand/billigt, till Gun och Gulftech) har en annan produktionsteknologi som GENERELLT ger lite styvare master och inte lika hållbara. Det finns dock stora skillnader mellan dessa master både i böjkurva, styvhet och hållbarhet. GT som jag känner bäst till har sedan de gick över till italientillverkat jobbat väldigt mycket med att få sin 100%are upp till 400 att bli mjukare och få en kurva som är vettig till flertalet segel på marknaden. Detta innebär att (400) 430 och 450 är lite styvare än powerex och de kortare ungefär lika styva, dock med annan kurva (lite styvare nere och mjukare uppe). Toppenbra om Gun-masten blivit njukare då den var väl styv tidigare.

    NL, Powerex & Hotrod
    Dessa maste skiljer sig från de italientillverkade genom att de har lite mer epoxy i förhållande till fibrer och tillverkas med lite mindre tryck. Masterna får då lite tjockare gods, blir något tyngre och hållbarare, samt får lite lugnare egenskaper än italienmasterna (ej alla, det görs som sagt en del billigt/sämre italienskt också).

    Nolimitz orgnalskinny är sannolikt den hållbaraste masten på marknaden, dock är den väl mjuk för många segel och seglare samt har en mastkurva som många segelmakare inte designar efter (för mjuk i botten). Dom korta (340 och 370) Nolimitz är dock bättre. Dessa längder menar många att powerex gjort för styva. Småsegel på powerex kan bli lite för styva. Anledningen att NL håller bättre än t ex powerex är helt enkelt att de är mjukare. I stället för att gå av böjer de sig. Nya NL Silver Carbon har lite bättre böj och är styvare, men också tyngre.

    Powerex 400 RDM anses av väldigt många med kunskap och intresse för master (t ex segelmakare som Jeff Henderson, Dave Ezzy, Jason Deffin, mfl) vara eller åtminstone varit ”benchmark” för hur en bra 400 ska bete sig. Den håller nästan som en NL men böjer bättre (främst styvare i botten). De längre powerex menar samma människor är lite för mjuka. Powerex 430 har en tendens att vika sig lite /böjer för mycket runt bommen) med många segel på 5.5 och uppåt.

    Hotrod/Kilwell är en sprillans RDM-mast som utvecklats av hotsailsmaui tillsammans med Nya Zeelandska Kilwell (gjorde bästa vågmasten i slutet av 80-talet). Den har samma konstruktion som NL/Powerex och håller därmed bättre än italienmasterna men har böjkurvora som liknar Gulftech. Hotrods 400 är mycket lik powerex (något lite styvare i botten) men deras längre master (430 och 460) är klart styvare än powerex för att kunna hålla större segel och deras kortare (340 och 370) är mjukare för att småsegel ska kännas smidiga.

    Detta är lite av mina kunskaper som både bygger på branschsnack, strandsnack och eget intresse/erfarenheter. Har provat fler märken än ovanstående och även på andra segel än hotsailsmaui men det är alltid roligare att skriva om det bra än om det dåliga. Hör av dig om du vill veta något om annan mast. Självklart måste ni se allt jag (och många andra säger/skriver) utifrån det faktum att många av oss har intressen av att göra reklam för vissa master. Jag säljer till exempel både Nolimtiz, Gulftech och Hotrod/Kilwell.

    Än viktigare är att ni tror på det ni har och har kul , i stället för att ”ofrivilligt” prylificera er vindsurfing. Gillar man sin mast ska man skita i om någon som jag eller någon annan påstår att den är för hård eller mjuk. Ska man däremot investera i nytt kan det vara smart att prata runt så mycket som möjligt och bilda sig en egen uppfatttning – eller prova någon kompis eller av någon handlare.

    Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    21 mars, 2005 vid 12:30 som svar på: Ni som är på/ska till Maui…

    Måste bara ta och poängtera att jag håller med Staffan om det mesta. Som han uttrycker det – GILLAR man sin bräda så mycket att man inte vill köra på Mauispecifika shaper och inte TYCKER det är jobbigt att packa, konka och vara nervös för flygbolagens oförutsägbarhet vad gäller betalning och leverans, då BÖR man ta med sina grejor.

    Tycker man annorlunda så ska man kanske inte. Alla hyrverk är toppentrevliga därborta dessutom, har bra gerjor till bra priser.Hyr man lite längre perioder tar dom oftast betalt för antal dagar man seglat eller som det blåst och inte för antal dagar man haft brädan liggande.

    Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    21 mars, 2005 vid 07:48 som svar på: Hur stor skillnad på 9,8 – 11,0

    Skillnaden är lagom stor som intervall vid racing, vilket innebär att det ganska ofta är både 9.8 ute och slåss 11.0 på samma bana. Håller med om att en bra 9.8 på rätt mast och med rätt trim kan fungera nästan lika bra i lättvind som en 11. Största skilnaden är väl hur djupt du kan gå på slören, vilket inte spelar någon roll när man cruisar omkring. Om du byter upp till formulabräda från din nuvarande utrustning kommer du bli helt överrumplad av hur tidigt du kan få igång brädan (kan du inte direkt kan du lära dig – det håller jag på med, mer teknink än styrka).

    Jag råkar ha både en finfin beggad 11.0 och en lika finfin 9.8 till salu (Nacka/Stockholm). Du är välkommen att provköra båda innan du bestämmer dig för storlek.

    /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    18 mars, 2005 vid 23:25 som svar på: Ni som är på/ska till Maui…

    Staffan,
    Klart ni ska göra som ni vill. JAG skulle dock inte ta med mig en produktionsbräda även om jag bara stannade en dag. Dom finns ju att hyra överallt. Ju kortare stopp, desto mer kostar brädfrakten per dag. En bräda kan du plocka ut på vilket hyrverk du vill första dagen. Om du sedan vill köpa en tar det inte speciellt lång tid. Att sälja kan du göra EFTER du lämnat ön genom att lämna in på consignment i någon av shopparna (på väg till flygplatsen. Men självklart ska man ta med sin bräda dit om man nu så gärna vill det – JAG tycker det är mest strul.

    Munläder må jag ha, men pruta är defintivt inte min grej. Skulle aldrig göra det hos Alex, han är tjuste som det är. Men det är klart att kommer någon typ och börjar dividera med Alex om pris, då kanske han inte gör sitt bästa…

    Alla ska självklart göra som de vill – jag ville bara ge lite råd utifrån mina erfarenheter.

    Rippa gärnet och lycka till med brädfrakter mm!

    Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    18 mars, 2005 vid 15:53 som svar på: Kauli byter bräda!?

    Visst kör han på lite allt möjligt. Dom har just avslutat en prototestomgångbrädor. Men av alla dessa gillade han och hans mer nära polare klart den (!) som såg mest old-schoolig ut i både outline och botten (om än lite mer kompakt). /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    18 mars, 2005 vid 13:56 som svar på: Ni som är på/ska till Maui…

    Hej alla glada Maui-resenärer!

    Min syn på att ta med prylar till Maui:

    Har enbart haft med mig bräda till Maui en gång. Då en liten custom på max 70 liter och endast två segel. Har aldrig haft full utrustning med dit. Tycker inte det är smart. Numera har jag väldigt lätt för mig att ha sprillans rigg väntande på mig där (pga hotsailsmaui.se) och bräda vill jag definitivt shoppa på plats. Finns INGEN vettig anledning att ta med produktionsbrädor dit tycker jag. De bästa brädorna för Maui görs konstigt nog på MAUI. Förr tog jag enbart med mig hårt rullade segel i ett stort skidfodral. Mast, bom och bräda köpte, hyrde eller lånade jag på plats. Finns mycket beggat och hyra av Alex (hälsa från mig) på Hi-Tech brukar bli mycket prisvärt.

    Överväg packa ur brädorna och enbart ta med rigg, eller enbart delar av riggen! Då blir det mer pengar över att shoppa runt på plats. Förutom hyrverket på Hi-Tech och svenskatalande Alex där finns Second Wind mfl shoppar – kolla dessutom in hotsailsmauis nya loft på Kanaha Beach RD.

    Vill man sedan inte ta med de nyshoppade prylarna hem så kan man lämna in dem på försäljning på t ex Hi-Tech. Dom har hög omsättning så bara man kommer ihåg att slå Alex en pling någon månad efter man kommit hem och påminna honom att skicka checken så får man tillbaka sina pengar hyfsat snabbt (minus 10 eller 20% av försäljningspriset – kommer inte ihåg vilket).

    Visst ja, hur är hösten (oktober-november)? Har aldrig varit där före december men har hört att det är grymt fint oktober november. Fördelen med hösten framför framför våren är att vågorna på hösten blir större och större, vilket kan kännas skönt då man inte behöver leta spots med under mast första veckan. Sedan när man blir varm i kläderna börjar de riktiga senhöst/vintersvallen rulla in! Det finns nog ingen anledning att inte vara där på hösten (också) när jag tänker efter. Det skulle va att man har något måste (?) eller något annat ännu kuligare för sig någon annanstans???

    Rippa järnet!!!!

    Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 12:30 som svar på: looping

    Det händer, dock inte med headcam. Precis som du inte kan vrida blicken in mot land när du gör cutbacken – dvs om du vill filma cutbacken får du försöka hålla blicken kvar på vågtoppen och brädan trots att du svänger bättre om du vrider dig från vågen precis innan du träffar läppen. Inte undra på att jag inte tyckte det var kul med en hjälmkamera på huvudet!
    /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 12:03 som svar på: looping

    4) Då var vi runt och nere.

  • jesper_b

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 12:01 som svar på: looping

    3) Snart ser vi vattnet igen!

  • jesper_b

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 12:00 som svar på: looping

    2) Knappt halvvägs:

  • jesper_b

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 11:58 som svar på: looping

    Några bilder som kanske hjälper dig att visualisera. /Jesper B

    1) Början:

  • jesper_b

    Medlem
    17 mars, 2005 vid 11:50 som svar på: Kauli byter bräda!?

    Keith allra senaste brädor för hookipa har bredaste punkten längre fram och smalare ofo bak. Dubbelkonkavt i stället för förra årets trendinga enkelkonkava. Brädorna ser riktigt old-school ut, om än lite kompaktare.
    /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    15 mars, 2005 vid 20:57 som svar på: Det här är väl ändå ett kap..

    Nej, jag räknade inte med bensin (eller disel) i de 4000:- Jag var i tyskland av andra själ och köpte bussen ganska spontant. Men att omregga till min i tyskland, tillfälliga svenska plåtar i tullen, samt typbesiktiga den i sverige gick nog på under 4000:- Jag kan komma ihåg fel. /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    15 mars, 2005 vid 10:10 som svar på: Windwing forum

    Det är väldigt mycket Formula Racing på Windwings forum just nu. Mycker tiggtips och om hur man trimmar chams både med chims och velcro. En hel del kan nog generalliseras även till andra fabrikat. /Jesper

Sida 84 av 87
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA