jester
Forumsvar skapade
-
Projektor är aldrig fel. Roger mummla nåt om att han skulle ta med sig sin oxå.. Perfekt för att visa dagens resultat osv oxå. btw.. Så gör dom på bla FlipperSM, och det är trevligt att ha koll var man ligger.
-
Länk till eventet på GP3S: http://www.gps-speedsurfing.com/default.aspx?mnu=event&val=56
Jag har blivit utmanad av Roger van Tongeren i en returmatch i rallyspel. Så jag kommer ta med mig min Xbox360, och lite sköna bilspel. Jag kan behöva förstärkning, för jag gissar att han ligger i hårdträning.. 🙂 Vann ju lätt mot honom i holland för ett par år sen.Lutar åt att vi kör Colin McRae Dirt.
-
Ja, dom lokala cuperna kommer fortfarande köra 5*10s. Inget krav på dubbla GT31 eller så!
-
men det är ju direkt löjligt att tvingas köra med 2*gt31or för att tävla om svenska avaragerekordet eller 10 sec om felmarginalen bara förbättras på första decimalen.. Om någon med två gt31or seglar 42 knop och någon annan seglar 43 knop med en gt11 så vet man ju vem som seglat fortast iallafall..??
Dubbla GT31 gäller alltså *enbart* nya 10s, har inget att göra med 5*10s. Vet inte om jag kan vara mer tydlig…
Enda förändringen är att det tillkommit en ny ranking, hur tar det död på något?? Allt annat är business as usual..
Vill ni inte vara med på den nya rankingen? Strunta i den då!!
-
Nej, tror att vi kommer gå mot bättre enheter i framtiden.
-
Jag är övertygad om att det kommer vara fler som vill vara med o sätta rekord.. Tror tex att Haga kan generera världstider, tex.
Ingen som tvingar dig, Petter. Men om du vill posta på rekord-rankingen, så måste du ha två GT31. Så är det bara.
Jag hade tänkt köra med dubbla GPSer i år ändå. Aldrig fel med en backup. Och dom är ju inte direkt dyra heller. Kostar ju som en deboichet… (för 2 st)
-
Så med högre samplingsfrekvens, så lär det gå snabbare då, eftersom vi då tar tillvara på den längre sträckan?
-
Jag är ju värsta matte-geniet.. 😀
Jag vet att det pågår jobb med att just höja samplingsfrekvensen, bla så körs det en massa beräkningar i onödan, typ vilken altitud du befinner dig på osv. Om man fixar så att GPSen struntar i denna beräkning, så kanske man kan klämma in fler mätvärden. Typ 2-4 Hz med den hårdvara som finns idag. Vi får väl se vad som händer…
-
Hur vet du att du kört 10m? du måste ju fortfarande räkna ut den sträckan mha det mätvärde som kommer närmast, och med 1 Hz kommer du missa det helt. Och orsaken till 1Hz är att GTxx inte klarar av att hantera mera data, den är för slö, helt enkelt. Så det kanske inte är dual GT vi är ute efter, utan TurboGT, mao en enhet som samplar oftare, då ökar vi ju exaktheten oxå.
-
glader: men vi har ju bara en samplingsfrekvens på 1Hz, och då spelar det ingen roll hur man gör, för man kommer ju ganska långt i över 40knop på en sekund. Så jag tror att med dagens GPS är vi nog rökta…
-
Intressant diskution! förra säsongen ratades garmin gps för den var så oberäklig och gt11 var en garant för en exakt mätning. Det varade inte länge och nästa år är gt31 ute och så lär det väl hålla på?
Ja, det är jag helt övertygad om! Är ju samma som med utveckling av vad som helst i denna sporten, men den skillnaden att här kan man faktiskt bevisa både matematiskt och empiriskt att prylarna är bättre. Skulle inte förvåna mig alls om det kommer en ny GPS redan till nästa säsong, faktiskt.
Vill dock understryka återigen, att om man vill fortsätta lägga upp sina sessioner så går det utmärkt med en GT11 som vanligt. Det är alltså om du vill slåss för äran att vara snabbast i Sverige eller internationellt som dubbla GT31 krävs.
Visst kan du få låna mina GPSer, Robban. Men det kostar… 😛
-
Ja, det lär komma nya GPSer i framtiden. Även här går utvecklingen framåt.
-
Hmm… men är det inte så att man använder just den exakta tiden i GPS-systemet för att beräkna hastigheten? Och förlorar man inte möjligheten att kontrollera det hela då? Jag är mest nyfiken, kan lite matte (men har glömt det mesta…) men har inte koll på hur GPS-systemet fungerar.. Doppler osv…
Eller blir det *för* off-topic nu?? 😀
Jag gillar faktiskt tid istället för sträcka, för det är ju svårt att jämföra sträcka uppmätt med GPS jmf med traditionell videotiming mellan två fasta punkter. När vi kör med våra GPSer kör man sällan på en rak linje, tex. Så där får man isf räkna ut hastigheten mellan två fasta punkter istället för den sträcka man verkligen kört…
-
joth: ja, blir säkert många som kommer sälja sina GPSer. Se det som en möjlighet att skaffa en bättre GPS till bra pris. Vill du köpa min? :p
Special price for you my friend… 😀 -
glader: GPSerna mäter ju sträckan man tillryggalagt mellan två fasta tidpunkter. Så om man skall mäta en fast sträcka, så måste man ju mäta längre än den fasta sträckan, och sedan räkna ut hastigheten under sträckan. Så man lär ju få mer exakta värden om man snackar tid istället. Är egentligen ganska självklart när man tänker lite på det, faktiskt..