jester
Forumsvar skapade
-
Låter ju vettigt. Dessutom är det ju så att dom små storlekarna används väldigt sällan, så det är ju bra att det blir en naturlig uppgradering av dom storlekar som används mest.
Och j-vlar va porrigt med MKII-namnet… 😀
-
Grejen är ju att *alla* inte kör freestyle och/eller våg. Skulle gissa på att för den stora massan så är det en free-ride på 120-140 liter och runt 6.5 kvadrat (eller större) som är vanligast.
Så att kalla Freestyle med lilleputt segel för vanligast, är nog att överdriva lite… Och skulle inte speed vara en annorlunda del av vindsurfingen? Ser man på antal deltagande i tävlingar, så har ju speed en god andra plats, före både våg o freestyle. Störst är ju kona…
Jag tycker att mexi_ har en poäng om man är ute efter den där adrenalin-rushen. Men med bra utrustning så går det ju förhållande lätt att komma upp i planing, även för nybörjare (om man har lite talang och rätt förhållanden).
-
Förvörigt är den bästa allround vindsurfingutrustningen en modern freestyle i 100-115 l med en rigg, en 100% kolmast med kolbom och ETT segel, en 5.3. Det täcker all segling i alla förhållanden. Den går att ha kul på i lättvind, du kan racea med den, släng på rätt fena bara. Du kan freestyla med den (det roligaste näst efter vågor) och du kan köra vågor med den om det inte blåser nuke. Alltså mest allround. Ett modernt 5.3 är egentligen det största du behöver på västkusten eller Skåne. Detta kit kan man köpa begagnat till en billig slant. Vindsurfing behöver varken vara dyrt krångligt eller svårt. Jag vet då jag testat allt.
Yeah, right… Mitt minsta segel är (var, väntar på nya segel) en 5.8, och den användes 2 ggr på 2 år. Vanligaste segelstorleken är för mig en 7.8… Det är alltid farligt att generalisera.
-
Livet är hårt… 🙂
Ola: Det lär dom inte göra… Dessutom är det för dyrt att göra nya segel så fort en proto är bättre än tidigare. Iaf jämfört med vågsegel o annan dynga 😉
-
Np har ju gått ifrån det där med årsmodeller, och kommer producera segel när dom hittat mer prestanda i sina prototyper. Och dessutom kan dom dessutom välja att bara uppdatera vissa storlekar osv.
Tycker personligen att detta är bra, är ju inte jättekul att prylarna hinner bli ”gamla” innan man hunnit köra in sig på dom.
-
Såja, Faster. Alla tycker inte om segel med fler färger i än en regnbåge… 😀
-
Svart och vitt är ju alltid trtevligt. Men annars ser det ju inte ut o vara några större förändringar. Lite annorlunda i nedre delen, typ. Men så såg det ju hyggligt ut redan innan
-
Så är det säkert… 😀
Jag tror det är bra, iaf…
-
jester
Medlem14 november, 2007 vid 08:37 som svar på: För länge sedan "nostalgi" Kort Björlanda kileNär jag träffade Janne senast så byggde han pooler åt folk som inte orkar åka till havet…
-
Tänkte på nya vapor. Är ju vitt upp i toppen, och kanske är där x-ply? Jag tycker att du skall ta fram sandpapper på dina Hansson (m-bop) segel o slipa ner våtdräktsdelarna dom klistrat fast i akterliket. Måste ju väga bly.
-
Har inte testat Kona, men skulle jag bli erbjuden att testa, så skulle jag gärna ta en tur.
Visst har det varit lite ”väckelsestämning” i vissa trådar, men va faen gör det? Tycker ju att dom flesta här pushar för sina ”egna” märken (japp, jag med.).
Det är ju kul att dom lyckats få hit VM 2009, lockar många folk till tävlingar osv. Jag tycker: bra jobbat!
-
culing;428179 wrote:Så kul som speed och racefoil verkar det inte bli, däremot ett nytt Vapor 2008.
http://www.gaastra.co.nz/gaastravapour.aspHmmm… Ser ut o vara en massa förstärkningar i toppen (x-ply?)… Uj, det måste ju vara ap-tungt… 😀 Eller vad säger du, Mattias? 😉
-
Än så länge finns det inget segel mellan 6.6 och 7.6. Och jag tyckte att 8.4 passar bättre till min Warp Slalom 67 än vad 9.2 gjorde. Om allt går som det skall, så kommer jag sälja storplankan och skaffa en WS 62 istället. Då får jag ju perfekta segel till resp bräda:
TBII 58: 5.8 och 6.6
WS 62: 7.6
WS 67: 8.4Hade varit najs med en Warp Speed till 5.8, men med tanke på hur sällan man använder 5.8, så är jag lite tveksam… Skulle för syns skull gärna uppgradera TB II 58 till WS 58, men det känns som onödiga pengar då TB 58:an fungerar så underbart bra…
-
Skål! (käkade sallad till lunch igår…)
Så… Nu har jag beställt: 5.8, 6.6, 7.6 och 8.4