Forumsvar skapade

Sida 323 av 420
  • jester

jester

Medlem
    1 augusti, 2006 vid 13:36 som svar på: Bolinder Strand Regerar!!!

Håller med GetWet. Är ju skillnad på att åka på bra (utländskt vatten) eller dåligt (svenskt vatten), helt klart!

Markus E hade samtalat lite med Finian på Fuerte, och alla dom stora där pratade varmt om Walvis bay, Namibia. Finian tyckte att vem som helst som bara kan segla hyfsat bör toppa 40 knop där. Jag och Daniel har skickat in anmälan till den tävlingen, men då bara 60 pers får åka där är inget säkert ännu.

Den som lever får veta… 😉

• jester

jester

Medlem
    1 augusti, 2006 vid 11:33 som svar på: Dunkerbeck I Fängelse!????

Njae… Såg en horribel artikel om piratkopior av Pirates of the carribean på SvD härom veckan. Fullt av sakfel även där… Och framförallt ingen nyhet… 😀

• jester

jester

Medlem
    1 augusti, 2006 vid 09:47 som svar på: Dunkerbeck I Fängelse!????

2. ”Allt som står på internet skall tas med en nypa salt…” kom igen, det är inte 1996 längre…

Nä, det har blivit värre. ALLA gånger någon tidning skrivit om något som jag kan mer än genomsnittet, så har dom fått det fel (mer eller mindre).
    Allt som står på diverse media skall inte tas med en nypa salt, utan en NÄVE salt.
    Blir han inte dömd är han oskyldig, oavsett vad du tror. Om du inte var där och såg händelsen själv??

• jester

jester

Medlem
    31 juli, 2006 vid 20:39 som svar på: Bolinder Strand Regerar!!!

Kul!

Är nog inte helt enkelt o köra 40+ knop… Är ju inte helt lätt om det blåser på tok för mycket heller. Gäller ju att träna in sig på förhållandena oxå.

• jester

jester

Medlem
    31 juli, 2006 vid 16:20 som svar på: Dunkerbeck I Fängelse!????

mmm… han är ju oskyldig tills han är dömd. Men hoppas det inte är sant!

• jester

jester

Medlem
    31 juli, 2006 vid 12:52 som svar på: Bolinder Strand Regerar!!!

Det kan nog vara så. Behövs bara godkännas av RTK först. Skall även bli spännande o se vad Markus har med sig för tider hem från Fuerte på GPSen.

• jester

jester

Medlem
    30 juli, 2006 vid 20:53 som svar på: Simmer TP Formula 7.6…

är det bara jag som stör mig lite att det inte blir helt smooth?

Nej, men dels spelar dom ingen större roll och dels så har dom flesta segel detta ”problem”.

• jester

jester

Medlem
    30 juli, 2006 vid 16:17 som svar på: Speedmuskeln nummer ett…

sant men inte riktigt sant på en hyper… den vill liksom inte lyfta ur vattnet då

Ät mera gröt…

Skämt åsido, så skadar det inte o väga ett par extra kg när det blåser på då brädan är såpass bred därbak. Jag brukar alltid ha stropparna längst bak på mina brädor, men på just hypern flyttade jag fram bakstroppen ett snäpp. Funkade jättebra för mig iaf.

Sedan spelar ju typ av segel in oxå, och hur det är trimmat.

• jester

jester

Medlem
    30 juli, 2006 vid 16:13 som svar på: starboard s-type, jp super x ?

Än så länge så har jag faktiskt kört snabbast med JPn, men det beror mest på att förhållandena inte varit rätt ännu. Har ju faktiskt inte kört mindre än 6.8 ännu i år…

Min bästa tid satte jag med en RS4 6.2 kvm, JPn och curtis SR6b 28 cm. Men är övertygad att jag kommer förbättra mig vid nästa sydliga kuling.

Orsaken till att många kör snabbt med stora grejer här i Sverige är att vi har så dåliga speedvatten, för ju mer det blåser desto sämre blir vattnet (mao mindre platt). Men under ideala förhållanden så är det storlekar mellan 5 och 6 kvadratsom gäller. Har tom sett snabba tider med segel under 5 kvadrat…

• jester

jester

Medlem
    30 juli, 2006 vid 16:09 som svar på: Simmer TP Formula 7.6…

Helt normalt mao.

Ang. mastförlängare så jämförde jag min North förlängare och mina pryde-längare. Skiljde nästan 15 mm mellan dom. Så man skall inte gå slaviskt efter märkningen på prylarna, och speciellt om du inte använder längare från samma tillverkare som seglet. Norths visuella trimningssystem (VTS) är grymt här. Gör att jag får rätt nedhal jämt. Smart idé!

• jester

jester

Medlem
    29 juli, 2006 vid 22:07 som svar på: Svensk speedare skadad!

Fy faen va tråkigt!

Hoppas bara att allt läker hop bra!

• jester

jester

Medlem
    29 juli, 2006 vid 19:26 som svar på: Simmer TP Formula 7.6…

Det där är ju ganska normalt, och seglet lär ju töja sig lite, och friktionen mellan cambers och mast lär minska när seglet är blött. Men man skall inte behöva sparka över dom om man har bra drag i seglet, tycker jag. (men på stranden, eller i vattnet vid vattenstart o så brukar det krävas lite milt våld… ;))

• jester

jester

Medlem
    29 juli, 2006 vid 19:23 som svar på: starboard s-type, jp super x ?

Orsaken till att jag köpte super-x var att jag ville ha en snabb bräda som även tålde o göra goa höga hopp på. Ganska snabbt efter inköpet köpte jag en GPS, och var fast i speed-träsket 😉
    Jag sålde JPn och köpte en Exocet TB58 (80liter) istället. Ångrar inte köpet av den brädan över huvud taget. Första gången jag ställde mig på den, så toppade jag över 35 knop. Och det i rejält choppigt vatten. Den är naturligtvis lite mera extrem jmf med JPn, men å andra sidan är den ju 25 liter mindre. Men den är faktiskt riktigt snäll o köra fort med, och klarar chopp som ingen annan bräda jag provat. Har ju beställt 2 Exocet Warp Slalom (efterföljaren till TB-brädorna), vilket talar för hur nöjd jag är… (har beställt Warp Slalom 67 och 80 på 105 resp 145 liter).

• jester

jester

Medlem
    28 juli, 2006 vid 21:40 som svar på: Simmer TP Formula 7.6…

Måste skaffa GPS. Och slalomfenor.

Och nu är du fast… Gött!

😀

• jester

jester

Medlem
    28 juli, 2006 vid 15:46 som svar på: starboard s-type, jp super x ?

Som Bjarke redan nämnt, så körde jag en Curtis Sr6b på 28 cm till min 6.2. Till 7.2 funkar cirkus 33 cm. Observera att detta är storlekar avsedda för maxdrag och speed-segling. Är du tung, och vill free-rajda lite mer, kan man lägga på ett par cm.

Sedan kan jag rekommendera Select-fenorna. Har kört deras Lightning Evo och Viper slam. Kör enbart med dessa fenor nu för tiden, och dom går ruggigt bra oxå.

Sida 323 av 420
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA