jester
Forumsvar skapade
-
Köp 2 master… Booster är ju ett högprestanda-segel som mår väldigt bra av att köra med rätt mast… Sorry, men så är det… 🙂
Dessutom funkar det ok att köra med lite för styv mast på större segel, men funkar mindre bra på mindre segel.
Stora Höga Vindsurfing utanför Stenungsund bör ja ha dessa master, och dom brukar ligga hysat till i pris.
-
Som du själv säger, så blir riggen tyngre. Men ffa så upplevs riggen som seg och slö. En mast med högre kolhalt har en mycket snabbare respons. Det blir helt enkelt roligare o köra, dessutom kommer du nog bli något snabbare oxå.
Då Gun-masterna dessutom är billiga, så är det bara att slå till och skaffa en bättre, tycker jag. Du kommer inte bli besviken. -
Det där bandet går igenom kartongen när seglet fraktas. Har alltså ingen funktion så fort du packat upp det första gången. Vet dock inte varför NP besvärar sig med det, men seglet ligger ju stilla i kartongen iaf…
-
haha… min våg trampade jag sönder häromsistens… 😉
-
Dina vågor ser ju ute som segel, Ola… 😉
-
The_Novice wrote:Jester wrote:Och framförallt är det ingen fördel (snarare en nackdel) att ha speedbräda om vattnet inte är perfekt.. Därför jag själv valde en 80-liters slalombräda istället för en 50cm speedplanka.
Det är ju säkert helt rätt val för dig men man får ju inte heller glömma av kroppsvikten på seglaren här…
ca 100kg (?) seglare på 80 liters bräda kräver väl minst ca 12 m/s för att det skall bli kul?
68kg seglare på ca 50 liters bräda (50 cm bred?) tror jag också går igång i ungefär dem vindarna?Men annars håller jag egentligen med om att en slalombräda nog går bättre och fortare under våra förhållanden….
tom 105 kg+… Men det är inte volymen jag tänkte på, utan att bottenformen på speedplankorna är optimerade för plattvatten. Nu är väl dessa produktionsspeedbrädor inte så hysteriskt plattvattenberoende, och jag har för mig att Ola skrev att Starbords kommande bräda även fungerar i lite choppigare förhållanden. -
adde wrote:Blir det inte jobbigt att måla om varje år då nya segel kommer? 😀
/adde
Det kostar att ligga på topp… Fördelen är ju att man kan få nästa års modell före alla andra… 😀 -
brutus wrote:Jag förstår inte att inte fler använder justerbara – funkar utmärkt för mig.
Ställer in dom efter vilket segel jag använder, kör ju samma bom på alla, och det har aldrig varit några problem med att den halkat ner eller så… Dessutom najs att kunna justera om det brallar på eller om vinden lägger sig. Bara att mecka lite med kardborrebanden och vips! har man rätt häng!
/M
Hade justerbara, men dom gled ner mest hela tiden, så jag tröttnade… Kan ha fått måndagsexemplar, iofs.. -
Det där är ganska individuellt. Jag kör med bommen i mitten, och kör hyfsat korta linor (24″), och har en sittsele med låg krok. Dock har jag ju rejält med vikt att använda mig av oxå. Funderar faktiskt på att gå ner 2″ i längd, och detta för att jag vill att riggen skall vara så upprätt som möjligt, samt att jag ibland tappade linorna i 30+ knop. Man blir lite mör av att hålla 6.2 i 18 m/s med bara armarna…
Höjde dock bommen ett par cm under föreg års säsong… -
Om du bara vill åka fort, så är ju alternativ 1 inte riktigt bra, så det stryker vi direkt… Iofs inte omöjligt att köra över 30 knop med dom, men är inte helt lätt/lika sköj.
Segelstorlek är inte lika mycket beroende på om du väljer speed-plankan, eller en Sonic 85 (större behöver du definitivt inte), utan mera hur platt vatten du har tillgång till samt hur jämn vinden är. Hade du varit fullvuxen (;)) hade jag sagt Sonic 85 och en 6.8, men i ditt fall är det nog bättre med Sonic85 och en 6.2. Då har du en planka som du lätt kan hänga på segel upp till 7 kvadrat, och ner mot 5 kvadrat. En speed-fena på runt 28cm skulle nog passa bra oxå.
-
Jag gjorde en liten sammanställning över 2005. Kolla här: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=38056
-
Nej! Undvik Simmer-masterna! Gick av som tandpetare… RS-seglena funkar utan tvekan bäst med X9-masterna, men verkar gå bra även med X6:an. Surfan kör ju med en X6 i RS6 nu i väntan på dom nya X9-masterna. Seglet står bra, men inte perfekt.