jester
Forumsvar skapade
-
Köp BQs 75:a!!!
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
-
Fast iofs, om man räknar lite på det så är det inte tokstora skillnader… Kör du 100m ”snett” innebär det bara att man mäts på 10m för läng sträcka (200m blir 38m). Pythagoras sats…
-
Gött… Kan ju nämna att tex Zara D inte alls koll på det där… Jag fick förklara varför hon fick sämre 500 än hon hade trott. Det var väl egentligen den enda större missen som tävlingsledningen gjorde, det borde framgått tydligare på skepparmötet.
Om någon är intresserad av att veta vad vi pratar om så använde dom två olika mätmetoder i Weymouth.
Normalt kör man med ”tratten” med en smal gate (max 40 meter bred), och själva tratten är 30 grader åt varje håll från startgaten. Det innebär att även om man kör halv-vin, eller extrem slör får man en tid på väldigt nära 500m
Men sista dagen körde dom en rejält bred gate (bla så att båtarna kunde köra, då stora delar låg på grunt vatten). Problemet som uppstår här är att nu använder man en rektangel som är lika bred som gaten (som var rejält bred i detta fall, åtminstone flera hundra meter) och 500m lång. Och programmet mäter var du passerar startlinje, och var du passerar mål-linjen. Vilket innebär att kör du inte rätt vinkel i banan så färdas du längre än 500m, och värre ju längre ifrån ideal-vinkeln man kör). Eller som Manfred förklarar det:
Quote:The riders have to enter over the start line and to leave over the finish line. If they leave the rectangular area or travel in the wrong direction, no valid result is obtained. For the speed the projected 500m are used, not the actually traveled distance (which can however be seen in the result list).Glasklart? 🙂
-
Var svensk… Ta den i mitten (prismässigt sett) 🙂
-
Ok, fick för mig att det även skiljde lite i vinkel…
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
-
Den andra bilden visar att mina råd om att köra rakt igenom banan sista dagen var rätt! Den lilla skillnad i vinkel som du och Daniel hade sista dagen på era bästa repor avgjorde hela tävlingen till Daniels fördel.
-
Intressant! Alltid kul att lära sig något nytt, även om mina dagar med vågsegling är bakom mig…
-
Oåxen;701356 wrote:Förvänta dig inte att en singelfena på 30 cm ska klara varken din 4.7:a eller din 6.7:a speciellt bra. Har du bra teknik så kan det gå med 6.7:an, men då får du inte vara för tung på bakfoten. 4.7:an kommer behöva en betydligt mindre singelfena.
Låter lite märkligt. Borde inte brädans bredd påverka mer än seglets storlek? Nu kör jag ju bara speed, men där byter vi fenor mer efter hur bred bräda man har, och hur platt vattnet är. Tex kör ju dom stora killarna en 28cm weed-fena med fullt tryck i 9.5…
-
tobhed;701354 wrote:Speedsverige är alltid så hysteriska, efter Jildestads inlägg så var jag helt säker på att priset på korta tampar skulle rusa i höjden… 😉
Det viktiga är att testa och hitta det som funkar bra för just digVar lite därför jag skrev mitt lilla inlägg.. 🙂
-
Det är som med kläder… Modet kommer och går… Jag har alltid kört med låg bom och korta tampar (22-24″), kul att man är ”inne” just för tillfället då (ungefär samma med klädvalet då Jeans och t-shirt är ”inne”) 🙂
-
Kan ju passa på att nämna att det kommer en film från årets tävling med…
-
🙂
Har tyvärr inte hunnit testa brädan själv, men om det är lite choppigt osv så verkar brädan gå väldigt fint.
-
Dave White gick riktigt bra med FireMove på Weymouth Speed Week förra veckan. Var en dag med ganska lätt vind (jag körde min 82 cm breda JP på 132 liter)
