jester
Forumsvar skapade
-
Blir nog lite skvalpigt ändå… Dessutom lär man ju bli hyfsat trött av att köra 25km utan att gippa. Ideala hade väl varit att hitta drygt 5km långt plattvatten med 90 graders vind. Men fortfarande grymt svårt o komma upp i 29.3 knop! Ofattbart bra tid egentligen…
-
jester
Medlem12 april, 2006 vid 09:14 som svar på: Vill du att möjligheten att posta anonymt tas bort?Jag håller med dig helt och hållet, Adde. Har länge hävdat att det bör vara ett krav att vara registrerad. Mängden meningslösa inlägg minskar, samt att man kan hålla ordning på vem som skriver vad…
Var ju ett tag efter byte till nytt forum som det var enbart registrerade användare som kunde posta, och kvaliteten var högre på inläggen då.
Dock måste jag ändå säga att det är förvånansvärt få idiotinlägg, trots allt.
Men helt klart tycker jag att registrering/inloggning skall vara ett krav!
-
Tävlingsregler: Vi arbetar febrilt på att ta fram dessa. Det lutar åt att vi kommer köra en speedstrip där mätningen sker med laserpistol. Mer om detta inom kort!
Hmmm… Varför inte GPS?
-
😀
Kommer inte ihåg om man kan ha bara en stropp därbak på JP SuperX, men det är ändå inget du skall använda om du vill köra 30+knop. Är faktiskt så att stropparna är för långt in på brädan ändå (i sina yttersta lägen, alltså).
Rent fenmässigt kan du skaffa valfri slalomfena, typ Select Lightning eller Select Viper Slam. Runt 30 cm är nog lagom för brädan. Orginalfenan är inget vidare till den brädan, så en ny fena (eller två!) kommer göra underverk.
-
Jo dessa har jag sett. Men det fins ju inga fotografier. bara en på ett prototyp. skulle någon här köpa ett segel, eller rättare sagt något som man bara fått en skiss på.
Svaret är ja… Men håller med om att det är lite märkligt att det inte finns mer info. Eller är detta bara vapour-ware?? 😉
-
Tandem är hett…
Kolla här:
Profile
Name : Tandem – AndrewD/CraigH
Sail number : KA-20/V-27
Home spot : Australia, Sandy Point, Victoria
Height : 357 cm
Weight : 150.0 kg
Date : Saturday, April 08, 2006
Spot : Sandy Point, Victoria, Australia
Board : Ocean Motion Speed Tandem
Sail : KA Sails Koncept 5.0
Fin : Finworks Pro 300 30
Average speed : 23.62 knots (35.5 31.6 26.6 24.4 0)
Max. GPS (display) : 35.7 knots
Max. 2 sec. (software) : 37.3 knots
100 m run : 35.6 knots
250 m run : 35.2 knots
500 m run : 34.3 knots
Distance : 4.2 km
Windspeed : 25 knots
Windgusts : 30 knots
Remarks : Craig and I decided we should have a tilt on the tandem. Plugged in two 5.0m Koncepts and a 12" slalom fin and jumped on. Starting proved to be a real trial. We had about 5 trys before we got going. The first run was very unbalanced and we saw about 32 knots on the display.
A few adjustments were made and we tried again. This one felt much better. The rigs were balanced and the board ran flat. It was a long run and when we pulled up and saw 35.7 on the display we got quite excited that we might have bettered the famous 1986 A class tandem record of Griessemann/Bertin which was 35.06 for 500m. As it turns out we just missed it again. There is definitly a lot more to come from this thing, we just need more miles and a bit more fine tuning.
This was only 2 runs down and back so we didn’t get a proper 5×10. When I take off the one per run we got an average of 32.9ktsDet där är snabbare än jag kört på en vanlig bräda…
-
Ian wrote:jää vi gjorde ett gott jobb, tycker vi ska fortsätta med detta. jaghittade ett par granar alldeles nyss, tror dde kommer gå av sjuukt hårt. behöver bara ett släp eer nåt så vi kan få dit dem. fat bild, mer =D
Du får åka ut till öarna o plocka lite granar…. 😉
-
Fick min tisha och dekal via posten idag. Grymt snygga! Thx!!!
-
Hohoho… Det funkar ju jättebra. saxat från speedmanualen:
Endast en typ av placering är för närvarande godkänd av våra Timekeepers. GPS’en ska placeras på ena armen vid axeln så den har ”fri sikt” uppåt mot den satellit-belamrade himlen. ”Hackiga” spår på grund av dålig mottagning vid konstiga placeringar kommer med största sannolikhet att underkännas.
Tror Micke käkat några konstiga piller igen. Han blir lite kinkig då… 😉
Tveka inte att fråga i fortsättningen heller. Det som forumet (delvis) är till för iaf!
/Jesper (som själv är lite kinkig då jag åkt på värsta infektionen som gör att det ser mörkt ut med surfpremiär ett tag till)
-
Staffan har rätt i sin analys. Både JP FSW och JP SuperX är riktigt snabba brädor. MGS här på konfen har stressat upp sin JP FSW 91 i 34 knop, och jag toppade 35.7 knop med min JP SuperX 106. Hade själv en FSW 91, och den brädan hoppade som en dröm, men körde bara speed med den en gång, och har för mig jag låg runt 30 knop med den. Men SuperX:en är mycket lättare att köra fort med. Har inte och kommer aldrig (;)) testa en ren freestyle-bräda…
-
Vissa av dom där funkar säkert bra. Jag fäster min aquapak med en karbinhake i flytvästen, och ett res¨rband med kardborre runt överarmen. Funkar bra det med, och man slipper något som sitter hårt runt armen.
-
Ligger numera på:
-
Jag har fått all utrustning, men även fått mig en rejäl förkylning… 🙁 Var dock nere på SP o hjälpte Surfan o plocka ut lite av sin utrustning iaf…