jester
Forumsvar skapade
-
Har inte använt kart-funktionen i GPSar 3. Får kolla lite på den biten inom kort. Passar på o skriva en kort steg-för-steg pryl samtidigt
-
*mera* freestyle än dom tidigare nämnda. Kanske skulle sagt lite mindre slalom är bättre uttryckt. Men har som sagt inte testat brädorna själv.
-
Hehe… Ganska snyggt löst ändå. Men det går ju dock inte att hemlighålla något längre…
-
Har snittat 32.6 knop över 500m (toppfart 35.7 knop) med en JP SuperX på 106 liter. Och det i långt ifrån ideala förhållanden (Torkelstorp). Det var faktiskt helt odramatiskt, och en ganska lugn färd. Så SuperX-brädor är riktigt snabba, och samtidigt väldigt snälla att köra fort med.
Dock verkar det finns 2 ”skolor” för SuperX brädor. JP, Starboard och Exocet ser ut som något nedtonade slalombrädor, medans F2 Eliminator, Fanatic Hawk och några andra har lite mera freestyle-stuk över sig. Har dock bara kört JPn själv, så jag kan ha fel.
-
Jag använder ett program som heter Fugawi 3.0 som klarar av att läsa sjökort i .bsb-format. Man kan ställa in programmet så muspekaren visar korrekta koordinater i longitud o latitud. Bara att se till att Fugawi visar det område man är ute efter, göra en print-screen och spara som en jpeg-fil. Sedan är det ju bara att titta vilka koordinater övre vänster och undre höger hörn har. Har inte testat funktionen i senaste GPSar där man enklare kan läsa in bilder, men det funkar säkert bra.
-
jester
Medlem22 mars, 2006 vid 15:19 som svar på: fartbegränsning på sju knop i Kungsbackafjorden….Antagligen är det väl problem med vattenskotrar som gör att dom driver igenom förbudet. Jag kommer inte sluta köra där iaf… Kan iofs vara svårt o bortförklara för länsman hur fort man åkt när man står där o jublar över sitt nya personliga rekord som står på GPS-displayen… 🙂
-
jester
Medlem22 mars, 2006 vid 09:15 som svar på: fartbegränsning på sju knop i Kungsbackafjorden….Gäller även segelfarkoster…
Quote:Det kommer inte att kunna hållas en enda seglingstävling förutom för optimister. Och det innebär att SS Kaparen i sommar inte kan genomföra SM i laser och e-jolle.Vi kör ju *något* snabbare än 7 knop, dessutom…
-
Lanzarote. Dansk kille som seglar, tror jag.
-
Ja, det är stenar kvar, men dom värsta är utmärkta nu. Blir väl till o ta med sig gpsen o markera med pinnar när is-fanskapet försvunnit
-
Ser bra ut!
En liten fråga ang. byte av utrustning… Gäller det att det blir en ny session om man byter fena oxå? Eller rättare sagt vad får man byta?
-
Det där citatet blev lite farligt, då det inte blev komplett. Så här står det:
As I am a friendly person, I tell you what will happen: If you act like you do, they (the ISAF) are going to ban EVERY competitor of your event for ALL future official ISAF events. No PWA, no Euro-Cup, no ISA, nor any other official competition for them. They will be banned even for national championships.
Tycker faktiskt att ISA-killens svar var ganska bra, med en hel del korrekta synpunkter och slutsatser, vilket även Martin van Meuers har, såklart. Jag ser inget problem att båda organisationerna finns på marknaden. Sedan är det ju olyckligt om 2 evenemang krockar (vilket var det som gjorde att diskussionen startade). Vindsurfing är iofs en liten sport, men att det finns tävlingar som inriktar sig mot i första hand eliten är väl inte helt fel?
Men ffa tycker jag det är bra att denna diskussion har lyfts fram på detta sätt, för själv var jag inte ens medveten om att problem fanns..
Hoppas kunna ställa upp i ISA-tävlingen i Namibia i höst, så vi får väl se om dom är så dåliga som folk tycker att dom är. Svårt att bedömma utan att ha varit med själv. Men samtidigt är jag ju inte säker på att ens få vara med i tävlingen, vet inte ens hur man kvalar in till den… Får nog faen kolla upp det där… -
Av en ren händelse har jag en bra fena att sälja…;) Dock inte optimal till 6.6, utan passar nog bättre till cirkus 6 kvadrat i ditt fall. Kan dock rekommendera just den typen av fena (Curtis SR6b), då jag hade den till en bräda med liknande karaktär (JP SX 106). Gick kanonbra med min RS4 6.2, och mina 105 kg.
Tycker nya Select Viper-serien ser bra ut (har beställt en Slam och en speed), Även Lightning från samma tillverkare är bra. Select ligger ju dessutom bäst till i pris.
-
Gött gubbar! Hade inte varit dumt om ni hade kunnat hitta o märka ut stenen bortåt bryggan åt Kungsbacka till.
-
Stämmer väl överens med den jag hittade. Lite sorgligt att man fortfarande kan åka skridskor på TT… Vad blev toppfarten? 😉
-
Verkar finnas en hel del bilkunnande här på konfen. En fråga: är vekligen en gammal 240 så säker som den ser ut att vara? Jag har fått för mig pga dom landvinningar som gjorts på säkerhets-avdelningen borde innebära att en småbil idag är nästan lika säker som en stor bil från igår, och i vissa hänseenden säkrare (alla krock-kuddar o så måste ju hjälpa en del, och ABS, ESP osv osv). Skulle väl vara om man frontade med en 240 som det kanske inte skulle vara så trevligt… Vad tycker ni?