

jogo
Forumsvar skapade
-
Jag är där när det börjar ljusna, vid halvsju ungefär…
/Jonas -
Av en händelse befann jag mig i San Francisco när NP Pacific Coast RS:X Championship (tidigare nämnda reportage) gick av stapel och det var mäktigt att se femtiotalet segel bränna i full fart mellan tävlingsområdet och Alcatraz.
Det blåste ganska bra och inte en enda av brädorna jag såg på stranden hade centerbordet monterat och tejpat igen kassetten för att eliminera vattensprut. Jag snackade med några seglare och enligt dem så börjar RS:X seglarna öka i antal och det anordnas fler och fler tävlingar och jag fick intrycket att de var mycket positiva till klassen, trots materialbegränsningen.
Själv tycker jag det bästa med hela var att Neil Pryde bjussade på öl och snacks på tävlingsområdet…
/Jonas
-
För att kunna surfa i göteborgsregionen är det nästan ett krav att ha bil, eller att du bor så nära så vattnet att du kan dra ner utrusningen på en kärra. Själv bor jag bara ”några meter” från vattnet i Kullavik, men lastar ändå bilen varje gång jag skall ut, både för att det rätt mycket utrustning som skall med samt att det oftast är vinden som styr vilket ställe som är bäst för dagen.
Om du skall flytta till Budskär så är som tidigare nämnts Bukärr närmast. Har jag ont om tid kör jag i Kullavik där det är helt okej speciellt om du drar ut en bit och kör på öppet hav. I sommar har det blivit långseglig både till Kungsö och Vrångö med formulan. Ett annat ställe som inte är så omtalat (och faktiskt riktigt bra) är Vallda Sandö, här kan du parkera nästan bredvid där du riggar och stället ligger rätt långt ut så vinden är inte alltför byig. Särö (Blomstermåla) funkar sådär… Fina parkerings och rigg möjligheter men stället är omringat av berg och öar så vinden har svårt att komma ner.
Personliga favoritspots är: Rågelund, Torkelstorp, Gottskär, Tjuvkil, Kullavik och Askims kallbadhus beroende på vindriktning. Alla dessa ställen kräver att du har bil.
/Jonas
-
Jag har ett Rushwind Match från 2001 som riggas på en 460 mast (luff 478). Jag riggar seglet på en Simmer SC8 mast och det funkar bra, men det känns som en kompromiss då jag emellanåt tycker att hela riggen känns svampig och mjuk.
Seglet skall bytas ut nu till vintern och då kommer jag definitivt att köpa ett segel som skall riggas på en lite hårdare 490 mast.
-
Köpte hus i anslutning till havet enbart för att på så sätt maximera seglingsdagarna
och visst har det gett utdelning, men för 2,5 millar får man mycket bensin…
/Jonas
-
Läste i senaste numret av Windsurf att den engelska distributören återkallat hela första leveransen av Severne segel pga. dålig färg på Severne-loggan som krackelerade efter en tids användande.
Om den svenska distributören har samma åtaganden så lär det ju inte vara några problem att reklamera seglet…
/Jonas
-
Hakuna, du som sitter i NDCs lokaler, har du någon aning om det funkar att segla vid Blomstermåla? Nordväst borde betyda att det är fri vind in i viken och det är ju fina parkerings och riggmöjligheter vid båtklubben.
/Jonas
-
Då betalade du ca 100kr för kittet… För jag förmodar att det var en, i Sverige ibeskattad flaska fulsprit köpt i utlandet som du gav honom.
Att ”neonchocken” är värd en flaska cognac för 2500 pix tror jag inte någon här på forumet tycker. Fast det är klart, de är lu lagrade lika länge
/Jonas
-
Har du funderat på att gå i på badplatsen (Lerkil) istället? Riggning sker i lä på gräsmatta, du kan parkera alldeles bredvid och sen går man i på finaste sand. Dock så är det rätt trixigt att ta sig ut då det både är långgrunt och en rätt smal vik. Har bara kört där några gånger (på polyetylen tiden) och då var det helt okej…
/Jonas -
Ännu ett bevis på att allt går i cykler
. För 15 år sen huserade butiken Brädseglarskolan i samma lokaler på Husargatan. Med så traditionsrika lokaler kan man alltid hoppas på att de också återupplivar märken som NPU, Vinta och Surfpartner…
/Jonas -
Har en kollega här på jobbet som precis bytte motor på sin Ford Mondeo efter att topplockspackningen gett sig och motorn skurit. Totalt kostade det 20000kr för arbete och en ”ny” motor från 97 som gått 8000mil. Jobbet utfördes på en verkstad med kvitto…
-
Phil McGain, som man ändå får tillstå vara duktig seglare och segeldesigner har följande att säga om dacron…
-
Hej, jag har ett Rushwind Match Race 8.5 (två cambers) från 2001 och måste säga att jag inte känner igen mig när ni säger att det är dålig kvalité. Seglet kostade 3000 nytt och detaljarbete och materialval är långt bättre än på mina Simmer segel från samma år. Dessutom är seglet lättriggat och lättrimmat. Vad som hänt med varumärket Rushwind och dess kvalité de senaste åren vet jag inte, men engelska Windsurf testade ForceR (Match Race) för något år sen och då fick det stående ovationer…
/Jonas -
Hepp
Uppvuxen i Billdal och efter några år i Uppsala och centrala GBG så flyttade jag och min familj till Kullavik i somras. Innan vi bestämde oss för Kullavik tittade vi även norrut (Tjuvkil) och på Hisingen (Hjuvik, Anddalen och Björlanda), men dessa områden går FETE bort när det gäller pendling och kommunikation till stan. Jag intalade mig länge att det var bättre att bo i Kungsbacka är i GBG p.g.a. lägre kommunalskatt och att kommunen är mindre, men efter alla problem med att få dagisplats till min dotter så är jag inte så säker på detta längre…
Ur surfperspektiv är varken Billdal, Kullavik eller Malevik optimala. Har du inte strandtomt eller parkeringstillstånd för någon av båthamnarna är det kört. Kullaviks hamn ett undantag, där du kan köra bil ända fram och rigga på gräs.
Efter flytten har turerna till Varberg och Åsa ökat med flera hundra procent.
/Jonas
-
Har för mig att ovan nämnda person också var pionjär inom GPS och windsurfing med en site där han delgav sina erfarenheter…