judo-freddan
Forumsvar skapade
-
Sardinien. Porto Pollo. Vindtunneleffekt mot Korsica och cool naturcamping (ställ dig var du vill, inte näck-camping:p ) på en halvö. Inte mycket party dock. Man passerar Garda på vägen ner och upp..
-
Nåh sa lappjäntan! Slam dunk! Word! Basta! You name it! Nu vill vi inte höra nåt mer om att fossilt bränsle är något annat än just det…fossilt. Tillhör det förflutna.:D
-
Har massor. En liten början kan vara http://www.mhc1576.net/forum/ där tekniska kunskapsbanken kan vara rätt ok. Kolla http://www.reimo.de också. På ”Teknische info” finns rätt bra info även om du inte kan tyska. Finns nåt på engelska också.
Lägger upp lite bilder på mitt bygge ikväll.
-
Lösenorden har tydligen ställt om sig så man måste försöka logga in, misslyckas och sedan få lösenordet skickat till den mailadress man angivit i profilen. Sedan kan man logga in som vanligt.
So…who´s Johny? Troligen någon gammal identitet du använt. Jag hette när jag inte kunde logga in som vanligt helt plötsligt ”Scallop” vilket jag tror är ett användarnamn jag körde med en kort tid for en fyra år sedan. Hur fan jag blev inloggad som Scallop fattar jag dock inte. Känner forumet av vilken ip eller dator man sitter på månne och tar någon annan identitet som använts av den. Finns det någon hacker som vet?
-
judo-freddan
Medlem19 december, 2005 vid 11:27 som svar på: Surfa vid Vätterstranden utanför JönköpingHow sweet life would be om man kunde hitta ett schysst jobb i V-berg eller Halmstad..
-
judo-freddan
Medlem19 december, 2005 vid 09:38 som svar på: Surfa vid Vätterstranden utanför JönköpingAha, då ska jag forska lite i söktrådarna här på konfen. Kodnamn Babar!
Lite surfarkeologi hör definitivt hemma i en sådan guide.Var hör du hemma då och var har du seglat mest? Jönköping?
-
Svar till:
En kat påverkar andra delar av utsläppet som definitivt är allt annat än miljövänliga, kolväten, kväveoxider och koloxid är också väldigt illa att släppa ut. Det var inte jag som blandade in växthuseffekten först i den här debatten, eller?..
[/ QUOTE ]
Nej, det var inte du som började föra in CO2 i debatten och det är just det jag tycker är konstigt. De övriga emissionerna lär väl knappast bli bättre eller sämre av att byta till E85 så där gör vi ingen vinst men koldioxidutsläppet lär definitivt bli bättre och då är ju den totala miljövinsten rätt stor ändå. Du resonerar som om det var de övriga emissionerna som är de viktigaste att få bort men det är ju CO2-utsläppen som idag bedöms som det absolut största miljöproblemet bilismen bidrar till. Summa summarum förstår jag alltså inte varför du resonerar att ingen förbättring av HC, CO m.m. men samtidigt en rejäl reduktion av CO2 inte skulle vara värd att göra ur miljösynpunkt??
-
judo-freddan
Medlem18 december, 2005 vid 16:46 som svar på: Surfa vid Vätterstranden utanför JönköpingHär tar vi upp en gammal tråd igen men det här med Vätternspots får ju inte dö ut. Sjön rymmer många hemliga pärlor som måste utforskas.
Nej, Carrera sade att ”vridain-spotet” låg någonstans mellan Hjo och Baskarp. Var kan det vara då? Jag har kyliga och mörka kvällar roat mig med att knåpa ihop en liten Vätternguide som inte på något vis är klar ännu men fler och fler spots börjar ta form och det kanske kan vara dags för lite kritik/ny info från folk som vet mer än vad jag gör. Jag lagt in ett litet förslag på var spot X skulle kunna ligga. Jag tror det är där. Vad tror ni?

-
Jag tror du behöver skilja mellan utsläpp av CO2 och de utsläpp av skadliga ämnen som uppstått vid ofullständig förbränning. Var har du hört att utsläppet av koldioxid från en kolvmotor skulle vara större än det som grödorna binder? Låter ganska omöjligt faktiskt. Då skulle ju på något vis mer CO2 uppstå under förbränningsprocessen än vad bränslet innehåller från början..
Pratar vi sedan katalysator så omvandlas ju där oförbränt bränsle till CO2 för att eliminera så stor del som möjligt av skadliga emissioner som uppstått vid ofullständig förbränning i motorn. Katten i sig reducerar inte CO2-utsläppen överhuvudtaget.
Saxat från gronabilister.se:
Katalysatorn – stort framsteg
Bensindrivna bilar har sedan slutet av 1980-talet utrustats med trestegs katalytisk rening, som drastiskt minskar utsläppen av kväveoxider (NOx), flyktiga kolväten (HC) och kolmonoxid (CO). Katalysatorn brukar betecknas som den tekniska utveckling på våra bilar som betytt mest för att minska på avgasutsläppen.Den katalysatorförsedda bilen är grovt sett fem gånger renare, vad avser utsläpp av ovan nämnda ämnen, än gamla bilar utan katalysator.
Sett över en bils hela livscykel räknar Naturvårdsverket med att katalysatortekniken minskar utsläppen med ca 80 procent. Hårdare lagkrav, bl.a. när det gäller utsläpp vid kallkörning de första kilometrarna, samt renare drivmedel kommer att minska utsläppen ytterligare.
Katalysatorn påverkar inte utsläppen av växthusgasen koldioxid alls.
-
Inte miljövänligare? Vad säger du nu egentligen? Det är väl ändå ett ganska väl belagt faktum att en förbränningsmotor som körs på ett odlat bränsle istället för ett fossilt bränsle får ett kraftigt reducerat koldioxidutsläpp och att koldioxidutsläppen är vårt klart allvarligaste miljöproblem..?
-
Har du testat en EVO? Den har en dubbelkonkav som gör att den har mycket lugn och komfy gång, sväljer choppen superbt.
-
Vet inte vad det kostar idag. Finns ju inte på några mackar än men det pressas ju en hel del olja för eget bruk ute bland bönder. Säljs pressar och annat här och där på nätet och det finns gott en del forum där det ämnet diskuteras friskt. Gör ett sök på ”biodiesel” på Google får du se.
Eftersom drivmedelsskatten (officiellt i alla fall) uppstod på grund av dess miljöförstörande egenskaper så utgår jag ifrån att den ur den synvinkeln kommer att beskattas lägre än vanlig diesel. Men sedan har vi ju importskatten som väl vad jag förstått är orsaken till att etanolen är så pass dyr som den är.. Så priset beror väl kanske på om bränslet kommer att importeras eller tillverkas inhemskt.
-
Misstänker att du vet att svaret är att det inte går men..det finns ju RME och andra typer av syntetdiesel verkar vara på g. Verkar också som att syntetdiesel till skillnad från etanol inte verkar kräva någon modifiering av motorn.
-
Jag har ju inte reggat till husbil mer än en gång men på gubbarna så lät det som just sängplatsen var det viktigaste. Bilprovningen kan vara lite luddig ibland, minst sagt..

