lars_k
Forumsvar skapade
-
Enklast att hålla reda på när du kör på styrbords hals är när du har högerhanden närmast masten. Du har då företräde!
Vänsterhanden närmast masten = babord och du ska hålla undan från mötande. Oftast är det enklast att väja genom att falla av, dvs gå ner i vind. -
Själva tävlingen är över… Dock borde de köra lite uppvisningstävlingar med så många dagar kvar. Supersessions eller liknande…?
Om de har några hela riggar kvar dvs… 🙂 -
Det är som du säger. På vågen håller man undan för dem på väg ut. Utanför de brytande vågorna gäller styrbord/babord. Men denna gränsen är ju lite flytande…
Och den som ligger upp i vind har rätt till vågen (och har dessutom oftast plockat den först..). Detta är den regel som flest har svårt med. Särskilt tyskar i SA…. 🙁
Sen ska man inte tro att man har rätt till vågen om man gippar eller slår in i den upp i vind när det ligger en nedanför och är på väg att rida vågen.
Och att droppa in framför någon som rider vågen är dödsstraff! =)
Lite kluriga regler, men med sunt förnuft kommer man lugnt. Och är man osäker håll alltid undan för den som rider vågen.
På väg ut genom bryt har man dock alltid rätt till väg. Inget snack! -
Kauli:
”If you start even thinking about falling and breaking stuff you’re kind of admitting defeat already, so I just let it come to me, and proved it’s just best to be 100% committed to what you’re doing and not worry about the risks involved.”Grym inställning…. Är han bara lite sen upp i den läppen blir han totalsmashad!
Fantastiska bilder på PWA-sidan! -
Bocka ”pre encoding task”. Sen måste man även klicka på ”deinterlace” för att aktivera detta…
Så här ser det ut i version 1.5: -
Boardseekermag har en intervju med Kauli (och F Goya) från i somras. Där snackar han om sina korta brädor och nämner att han jobbar med twinsers:
http://www.boardseekermag.com/special_features/kauli_and_francisco/interview_020.htm -
Haha. Nä. Jag jobbar inte med motorer…. 😛
-
@Ola H. 366386 wrote:
Här är vi. D-dagen har kommit. Konditionen är där. Det brinner. Buskmannen har redan lämnat kvarteret tre gånger. Marco Perez har skadat sig med foten, Siver och Gossein kilar i Marocko, och Josh säljer ut vågorna med 33% rabatt för att lugna världen.
Gutt! Då var det som jag trodde! =)
-
Nous y voilà! Le jour J est arrivé. Les conditions sont là. C’est le feu ici. Boujmaa est déjà partit 3 fois aux blocs, Marco Perez s’est blessé au pied, Siver et Gossein sont encore coincés au Maroc, et Josh à pris 2/3 vagues histoire de calmer tout le monde 😉
Google… 😛
Automatically translated text:
Here we are! The D-day arrived. The conditions are there. It is fire here. Boujmaa is already left 3 times to the blocks, Marco Perez was wounded with the foot, Siver and Gossein are still wedged in Morocco, and vague Josh with taken 2/3 history to calm everyone; -)Siver och Gossein kvar i Marocco??? Och vad har Josh gjort med vågen?? 🙂
-
Jag tror dansken förenklar det hela lite. Det skulle säkert stämma om masttillverkaren utgår från samma ”mast-ämne” och bara kapar detta ämne i olika längder (genom att kapa bort i botten). Detta är nog inte alltid fallet, t.ex sitter bomförstärkningen alltid på samma höjd i bottendelen, och toppdelen har olika längd och oftast olika tvärsnitt för de olika mastlängderna.
Att förlänga en mast mkt ger alltid en softare rigg, det kan nog alla skriva under på.
Dock funkar det ju oftast utmärkt, iallafall för vågsegel. Jag förlänger en 400 35 cm i ett segel som har luff 433 och det funkar fint. Dock funkade det inte för mej att förlänga en 370 30 cm i ett segel med 400 luff. Buken såg väldigt platt och skum ut.
Hur det fungerar beror nog mycket på vilken mast och vilket segel. Jag kan tänka mej att t.ex. en Gaastra RDM är mindre känslig för mkt förlängning eftersom den har ganska jämnt tvärsnitt över längden, medan t.ex NPs RDM som har mkt tunnt och avsmalnande tvärsnitt i toppdelen för mkt flextopp är mer känslig.
Man får nog testa sej fram lite när det gäller master, tyvärr. -
En dansk har gjort en bra sammanställning, som kanske kan ge en del svar:
http://www.peterman.dk/start-windsurfing-gb01.htm -
Jag tror (eller hoppas..) på Jensens och Dunkerbeck. De gör ju ofta ö-hopp till CapVerde på prognos. Så de är väl inkörda på dessa bryt. Och så kör de Proof också som ger dem en jäkla fördel! =)
Fasen va kul med en riktig vågtävling i PWA! Bara dowtheline och feta aerials! -
lars_k
Medlem19 februari, 2007 vid 08:19 som svar på: kort resa typ en eller två veckor till surf nu och framåt?Kolla Staffans eminenta resedagbok från Oman: http://www.surfdagboken.se
Du får scrolla ner lite/söka till Oman-delen.
”Masirah Island” ligger utanför östra delen av Oman (som jag fattat det…). -
12000 mil eller vart 6:e år var det på min Audi. På 8:e året hade min bil bara gått 11000 mil och jag trodde det var lugnt, eftersom jag inte tänkte på kamremmens ålder. Den small av med ventilsallad dom följd. Det blev dyrt!
Så kolla även kamremsintervall i år, inte bara i mil!