Forumsvar skapade

Sida 159 av 321
  • lars_k

Medlem
    25 februari, 2006 vid 12:58 som svar på: Surfkeppler

Jag har bett om en passande boardbag till brädorna. De har alltid passat perfekt. Rätt billiga, ca 40 Euro för en bag.

• lars_k

Medlem
    24 februari, 2006 vid 13:00 som svar på: Skumt!!!Vad är detta för segel?

Es ist ein Hammer. Supergeil wenn es hackt!

• lars_k

Medlem
    23 februari, 2006 vid 12:17 som svar på: Formel för val av fena!

23 cm fena med en 4.0:a?
    25.5 cm med 4.5?
    29.5 cm med 5.3?
    = inte rolit!
    Kass formel för våg tycker jag… 😉

• lars_k

Medlem
    23 februari, 2006 vid 07:38 som svar på: Segelstorlekar – tänker vi fel?

Jag tror också vågseglare håller fast vid flera segel mycket av tradition. Man KAN ju ”klara sej” med färre segel men när man kör vågor har man kommit till en nivå där man är en inbiten vindsurfare och därmed finsmakare och vill ha det bästa och är beredd att betala för det. De nya seglena med mer register har framför allt förbättrat prestandan och hanterbarheten enormt. Med många segel kan man alltid ha det där perfekta draget och känslan. Det är värt mycket en episk vågdag!
    Och vilken bräda man har spelar ju också roll. Jag har kompletterat min linje med ett 5.8 (Boxer) just för att min stora vågbräda lätt tar detta som största segel och det kan vara fiiina vågor trots lite vind i DK! Min linje på 3.4-4.0-4.5-5.3-5.8-6.4 blir kanske lite tätstegad men bra med tanke på mina brädor. Och jag klarar mej med endast 3 st master 370-400-460 (där tycker jag utvecklingen gått framåt – färre master!).

• lars_k

Medlem
    21 februari, 2006 vid 20:49 som svar på: rdm mast eller vanlig

Gött. Då kan du kanske få testrigga innan köp. 😉
    Många kör guns master. Inga skumma böjkurvor och passar till det mesta.

• lars_k

Medlem
    21 februari, 2006 vid 20:15 som svar på: rdm mast eller vanlig

En kort mast som 370 behöver inte ha så hög kolhalt. En med lite mer glas i kan t.o.m. hålla bättre än en 100% kol. Tex Challenger short 65, Gunsails Cross RDM är ju billiga och 65% kol. Själv kör jag en Tecnolimits E-slim RDM 65% i mina minsta segel och det funkar fint. Dessa master kostar bara ca 2000 kr.

• lars_k

Medlem
    21 februari, 2006 vid 17:11 som svar på: Komprimera film

Jag kör Adobe Premiere Pro. tycker windows media video blir riktigt bra med liten filstorlek och kan spelas med de flesta spelare utan plugins.
    Gå in på Export->Adobe Media Encoder
    I transcode settings tar jag
    format: ”windows media”
    preset: ”WM9 PAL download 1024”
    klicka i ”pre encoding tasks” och välj ”deinterlace”. tar bort randigheten vid rörelser…
    Resten brukar jag låta vara (variabel bitrate, 2 pass etc).
    Sen bara OK och save file.
    Brukar ta lång tid (beroende på dator..)
    Snart dax att lägga ut din SA-video tycker jag 😉

• lars_k

Medlem
    21 februari, 2006 vid 11:30 som svar på: Segelstorlekar – tänker vi fel?

Japp. ”Borttrollning” av segelyta funkar bara om man ligger och bränner då en uttwistad topp flöjlar i vinden. I vågridning är segelytan hela tiden där och blir helt exponerad mot vinden i tex en cutback eller när man ligger frontside. Då hjälper det inte mkt att man twistat ut seglet lite grann extra. Även i hopp/loopar vill man ju ha så liten och kompakt rigg som möjligt.

• lars_k

Medlem
    21 februari, 2006 vid 08:43 som svar på: Segelstorlekar – tänker vi fel?

Äh. En massa trimmöjligheter innebär ju bara att man ”trollar bort” överbliven segelyta så att det fladdrar i vinden och bromsar/stör. 😉
    Hellre ha många vågsegel i en linje så man kan byta till ett i ungefär samma storlek om skulle panga ett segel i en spolning etc.
    Men för freeride-race där man mest bränner omkring är det nog mer motiverat med mer trimbara segel.

• lars_k

Medlem
    20 februari, 2006 vid 15:32 som svar på: rdm mast eller vanlig

Hahha. Den var bra den. Ser ut som du sitter fast i stroppen ett tag med masten spettad i botten! Snyggt jobbat! =)
    Jag kör också Powerex. Har klarat resor till SA + DK med alla spolningar det innebär.

• lars_k

Medlem
    20 februari, 2006 vid 10:04 som svar på: Segelstorlekar – tänker vi fel?

Man släpper upp skotpunkten så twistar genuan också. Dock går båten bättre med fock i mycket vind. Iallafall på kryssen. Med för mycket segel på kryssen lägger sej bara båten ner och driver i sidled. Men har man många feta personer som hänger ner båten i lovart går det fint! 😉

• lars_k

Medlem
    20 februari, 2006 vid 08:57 som svar på: Segelstorlekar – tänker vi fel?

Jag kör samma rigg från 0-15 m/s på min MaxiRäser (kölbåt). Fast den har mkt trimmöjligheter (backstag etc) så man kan krumma masten och twista seglet ungefär som ett ws-segel. Och det blir roligare ju mer det blåser! =)

• lars_k

Medlem
    19 februari, 2006 vid 17:36 som svar på: reservdelar till Tecno Limits bommar?

Janne på Locs kanske kan hjälpa dej. Han säljer Tlimits:
    http://www.locs.se

• lars_k

Medlem
    19 februari, 2006 vid 14:56 som svar på: rdm mast eller vanlig

Det finns bommar som passar RDM-mastens smalare diameter, fast normalt sett brukar man sätta en adapter emellan. Med adapter passar alla bommar. Adaptern brukar man få till masten när man köper RDM.
    Helst bör ju seglet vara sytt för RDM. Om inte ger den lilla ”överblivna” mastfickan (pga mindre mastdiameter) lite extra buk i toppen av seglet. För att det inte ska bli ”topptungt” (bakhandsdrag/instabilt i byarna) får man dra lite extra nedhal (=mer akterliksfladder). Man tappar lite prestanda men kan få en skönare och mjukare känsla i riggen med RDM. Och man behöver inte oroa sej för att knäcka masten.
    Du kanske kan låna en RDM och testa i dina segel..?

• lars_k

Medlem
    17 februari, 2006 vid 13:06 som svar på: Mitt vindsurfingår 2005

Kul läsning! Jag brukar kolla din dagbok för att kolla om jag missat nåt surf =)
    Sant, det är nog inte helt rätt att gnälla på förra säs. Det var ju en hel del grymma dagar! Men sällan den där stabila NV-vinden som pungar på Apel flera dar i sträck under hösten. Istället blev det surf i ösregn och tokbyigt i Lejet. Dock kunde det ju bli riktigt bra ibland…
    Men 2006 kommer bli helt grymt! =)

Sida 159 av 321
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA