Forumsvar skapade

Sida 163 av 321
  • lars_k

Medlem
    27 januari, 2006 vid 10:28 som svar på: Film sajten på Steffo????

Någon som har tips på var man kan lägga upp film istället? Gurras extremfilm verkar också ligga nere…
    …sitter på en film som jag pillat ihop. 😛

• lars_k

Medlem
    24 januari, 2006 vid 19:42 som svar på: Passets giltighet i sydafrika!!!!! (shit)

Vid passkontrollen i SA fick jag ett ”temporary residence permit” som var giltigt i 3 månader framåt. Under denna tiden måste ju passet vara giltigt. Vet ej om det måste vara giltigt ytterligare en tid…

• lars_k

Medlem
    24 januari, 2006 vid 10:58 som svar på: Stubbies och annat kul

Intressant. Kommer inte ihåg var jag läste om att de också jobbat med gången i chopp men ökat V och snabbare/rakare rocker har säkert även gjort brädan lugnare rakt fram, förutom förbättrad stabilitet i stora/snabba vågor.
    Dock måste de ha offrat något, rakare rocker ger ju sämre snärt i småvågor. Skruvar man på en parameter, vinner man på en egenskap men förlorar lätt på en annan…

• lars_k

Medlem
    24 januari, 2006 vid 09:21 som svar på: Stubbies och annat kul

Jo, det är ju rätt att de sätter relativa betyg. Man kan ju bara säga att brädan gått från att vara ”bäst” till ”inte längre bäst” av de testade brädorna.
    Så det kanske är svårt att jämföra årsmodeller på det viset.
    Tycker också det är synd att stubbisarna inte testas ihop med trad-brädorna.

• lars_k

Medlem
    24 januari, 2006 vid 07:00 som svar på: Stubbies och annat kul

Vi är nog rätt överens egentligen. Ville bara tjafsa lite eftersom du (med spons) hade vissa synpunkter på en konkurrentbräda… 😉
    Jag har observerat att Pocket 06 har tappat 2 pluttar i framfotsridning i småvågor där 05:an hade full pott (i SURF). Samtidigt har Tabou försökt lugna ner hårda gången i brädan med en annan bottenshape. Verkar dock som de inte lyckats fullt ut enl plattvattensbetyget. Men det är ju bara ett av många tester. Iofs är ju tyskarna seriösa och grundliga.
    Jag hade tjing på att testa en Pocket 78 06:a i sydafrika men det är ju fan va svårt det ska vara att flytta över riggen till polarens bräda och köra lite…

• lars_k

Medlem
    22 januari, 2006 vid 17:58 som svar på: dagbok fran kapstaden

Vintern här hemma skrämmer tyvärr bort allt adrenalin. Måste tillbaka till Elands igen..! =)
    Fan, du hade gillat Elands Magnus! Sånt jäkla tryck på en våg som aldrig tog slut. Fick maxa utrustningen för att ens ligga på vågen som säkert gjorde bra bit över 20 knop!

• lars_k

Medlem
    22 januari, 2006 vid 10:15 som svar på: Brädan gjordes bara ett år….

Den ersattes 2004 av Kauli Pro som också var kort. Dock inte samma typ av bräda. Attituden var mer av Freewave. Vet ej varför den las ner. Verkar som AHD ville banta ner programmet till endast en våglinje.
    Attituden kom dock tillbaka 2005 som en limited edition. Lättplanad och lätthoppad allround vågis. Dock inte så snappy i vågridningen som många av dagens stubbies. Jag hade en 55:a och gillade den skarpt när jag väl vant mej vid den.

• lars_k

Medlem
    22 januari, 2006 vid 08:46 som svar på: dagbok fran kapstaden

Haha. Knappast ”king”, snarare skrivbordsprodukt som inte alltid vet vad han håller på med. Hade ju kunnat krossas av en sån våg långt ut och fått simma låångt…. Men det var en otroligt fet upplevelse. Helt ”stoked” =)

• lars_k

Medlem
    21 januari, 2006 vid 21:09 som svar på: Da Kines Contour
    TDK wrote:
    Hur va det där nere Lasse?? Fick du hygglig procent på seglingsdagarna eller??

Det var najs. Fick 23 dagar av 30 i vågor mellan 1 m och drygt 6 m! Oftast 2-3 m vågor. Alltid sideshore till side-off. Blir knappt bättre förhållanden för vågridning. Filmade en hel del. Ska sätta ihop nåt hade jag tänkt.

• lars_k

Medlem
    21 januari, 2006 vid 20:54 som svar på: Da Kines Contour
    Basse wrote:
    Fan Lasse… då kanske du sätter en Vulcan snart!!! Med original går det ju inte….. eller vad säger du Ola!?

🙂

Japp. Tror stenhårt på vulcan nu… 😉

• lars_k

Medlem
    21 januari, 2006 vid 20:18 som svar på: Da Kines Contour

Jag köpte sånnadär svarta som på bilden när jag var i Sydafrika. Fanns gott om dem i lager hos Atlantic Surfshop i Tableview. Konstigt att de inte går att få tag på här… Jäkla lyft för min bräda. Grymma stroppar!

• lars_k

Medlem
    20 januari, 2006 vid 20:06 som svar på: Kallt,Vinter,Dalarna..Surfabstinens?

Coolt =)
    Har du fotstroppar så du kan hoppa och greja? Smart och enkel konstruktion!

• lars_k

Medlem
    20 januari, 2006 vid 09:35 som svar på: Stubbies och annat kul

Jo. Det där med konkaver är säkert komplicerat, och deras effekt skiljer säkert på om man kör rakt fram i choppet eller ligger och carvar i en bottensväng. Rakt fram går min Pocket 78 ’05 så hårt i choppet så jag nästan tappar löständerna. Det tror jag måste bero på den djupa enkelkonkaven framför stropparna. I svängen ligger den dock stabilt och fint. Min förra bräda som var mer av dubbelkonkav med V gick betydligt lugnare. Men det är säkert flera parametrar som spelar in, som bredd, outline och rocker. Komplext…
    Att du tyckte Pocket 60 ’06 var nervösare än Pocket 78 ’05 KAN ju bero på att det är en duktigt mkt mindre bräda… 😉
    Pocketarna är enl SURF mer direkta (=nervösa, hårda) än EVOsarna. Smaksak vad man gillar. Och EVO 74 06 fick ju lysande allroundkritik i senaste SURF testerna. Säkert mkt bra köp som enda bräda. Pocket får man nog se mer som en mkt kvick specialbräda för småvågor om man har en traditionell också för när vågorna blir större och snabbare.

• lars_k

Medlem
    19 januari, 2006 vid 14:38 som svar på: Stubbies och annat kul

Nja. En djup enkelkonkav lägger man ju in för att få mkt rocker på kanten för bättre sväng på vågen och mindre rocker i mitten för planing och fart rakt fram. Bör ge livlighet och stötighet snarare än lugn.
    Dubbelkonkaver med V lägger man in för att lugna ner brädan i chop.
    Pocket 06 har fått mer av dubbelkonkaver och V i häcken och mindre djup enkelkonkav längre fram. Enligt Tabou har de därmed förbättrat den stötiga gången i chop som 05:an fick kritik för. Mindre extrem shape för vågridning tolkar jag det som. OBS att 05:an fick bättre betyg än 06:an för ridning i småvågor. Alltså en försämring, vilket är synd.
    Och vad gäller EVO:n så är det säkert minst lika många som gillar den och som inte gillar den. Återger bara vad jag läst på forum och hört på stranden.
    Båda brädor är massproducerade och ska passa en stor inhomogen kundgrupp. Det innebär såklart kompromisser. Ska man en ren vågridare för sina specifika hemförhållanden får det bli custom.
    Smaksak det här med brädor…och man bör ju segla in sej ett tag innan man säger bu eller blä 😉

• lars_k

Medlem
    19 januari, 2006 vid 11:33 som svar på: Stubbies och annat kul

Obs att Pocketen klart slog EVOn i SURFs vågtest 05 när det gällde vågor upp till 3m, dvs sånt som vi håller på med. Så är det vågridning med en rapp och direkt bräda man prioriterar är det en Pocket man ska köpa.
    EVOn är mer allround med lugnare gång på plattvatten och därmed mer anpassad för tyskarnas plattvatten (”wenn es hackt”…), och många som rider mkt vågor gillar inte alls känslan i EVOn (”tvålkopp med dålig riktningsstabilitet”…). Tyvärr har de modifierat Pocketen för 06 åt samma håll (mindre djup enkelkonkav och mer V mm). Antagligen för att lugna ner gången för dessa tyskar som är en jävligt stor kundgrupp. Vågegenskaperna har därmed säkert blivit lidande, oavsett vad reklamen säger… :p

Sida 163 av 321
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA