lars_k
Forumsvar skapade
-
Gött att se lite bilder Johan. Jag har lite rörligt också som jag kanske orkar redigera nångång…
Sydkusten är riktigt nice. Hoppas Kåseberga går av nästa gång man kör ner. Såg ju ut att bryta lite kraftigare där än i Abbekås. Synd att det var lite för sydligt och onshore igår i Kåseberga. -
Åfaan. När kom vinden i Vilshärad? Vi var där kl 1000 men det var skitkass då. Så vi drog vidare ner till Kåseberga. Dock lite för onshore där så det blev några timmar i Abbekås istället. 4.5, sideshore och 1.5m. Helt OK.
-
Jo. 6 cm är för alldeles lite. Köp en längre förlängare!
10-15 cm är nog en bra rek på minsta instick så att inte mast eller längare pajjar. -
lars_k
Medlem21 oktober, 2005 vid 11:34 som svar på: Förhållande mellan vikt på bräda, rigg, surfareÅfan. Då stämde kanske min flum-teori…

-
Priset och vikten har nog inte nåt direkt samband på produktionsbrädor. Custom är ju lättare. Och dyrare.
AB+ är lätta som fan. Är ju lite ”custom” också. -
lars_k
Medlem21 oktober, 2005 vid 10:59 som svar på: Förhållande mellan vikt på bräda, rigg, surfareSka bli intressant vad du har att komma med Rambo. Som vanligt.
-
lars_k
Medlem21 oktober, 2005 vid 10:38 som svar på: Förhållande mellan vikt på bräda, rigg, surfareDet ryktas om att ett kg plusvikt på brädan motsvarar 10 kg på seglaren. Frågan är för vissa egenskaper. Planingströskeln kanske

Brädan kan ses som den ”ofjädrade” delen av surfepikaget. I choppen vill brädan studsa upp och ner. Ju tyngre bräda, desto tyngre ”plask” i vattnet. Plasken bromsar farten.
Sen är ju en lätt bräda mkt livligare, lättare att hoppa med etc. Finns nog inga nackdelar med en riktigt lätt bräda. Möjligtvis kontroll i chopp… (?). -
Sideshore på SV.
Vi var där på VSV-V, dvs X-off. Byigt… 😛
Kåseberga verkar vara mer av ett point, där vågen vrider runt. Borde man testa nångång…
Kanske en skåne-tur imorgon kan vara najs..? -
Det fina i kråksången är ju iaf att resterna av orkanerna ibland kommer hit med lagom surf-styrka. =)
-
Mossbystrand eller Kåseberga hamn kanske…? Funka fint på SV.
-
”Därom tvista de lärda…”

-
Joo. Jag raljerade lite. Det är ju alltid de fattiga som drabbas värst. Och de har kanske inte råd med bil överhuvudtaget…
-
Rätt åt dem att de själva drabbas av klimatförändringarna när de kör omkring med bensinslukande monstertruckar…

-
lars_k
Medlem19 oktober, 2005 vid 20:31 som svar på: Hur bra vindsurfare rekommenderas för SydafrikaRunt CapeTown är det vågridning som gäller. Bra kraft i vågorna, mkt vind. Inte lämpligt om man är på er nivå, tyvärr…
Dock finns en lagun ca 1.5 timmer norr om Kapstaden, i ett litet samhälle som heter Langebaan. Där är det väldigt vindsäkert och det finns ett surfcenter där man kan hyra grejjer. Sandstränder och riktigt najs ställe!
URL:
http://www.capesport.co.za/
Fixa boende i Langebaan är nog inte helt fel för er. Och med en hyrbil kan ni ju ta er ner till Yzerfountain eller Kapstaden och testa lite vågor också. -
Japp. Nåt får vi kontra med. Fast lejet på lördag och apel på söndag ser bättre ut än klitten just nu. Beror på vilken bana lågtrycket och fronten tar… Osäkert som vanligt