Forumsvar skapade

Sida 203 av 321
  • lars_k

Medlem
    6 januari, 2005 vid 15:04 som svar på: Bra d(r)ag i Apel…

Mkt folk ute och på parkeringen…

• lars_k

Medlem
    5 januari, 2005 vid 11:46 som svar på: Årets dag på Torö…

Nä, jag har ganska lite uthal. Max 2 cm. Jag ser alltid till att jag har en go buk i seglet och reglerar ”storleken” med mer eller mindre nedhal.
    För platt buk ger dålig känsla och för mkt on/off.
    Dock blir seglet alltid relativt platt från bommen och upp, det kommer man nog inte ifrån eftersom seglet är sytt på det viset. Så gillar jag det också eftersom det blir plant och depowrar perfekt när man skotar ut det i bottensvängen.

• lars_k

Medlem
    5 januari, 2005 vid 11:19 som svar på: Årets dag på Torö…

För svensk vågridning, dvs i cross-on, måste man döda seglet innan bottensvängen. Jag brukar flytta bakhanden något bakåt och rycka in en överskotning så seglet tappar draget. Sen luter man ner det i svängen. Dock måste man snart flytta fram bakhanden igen för att kunna skota ut det rätt kraftigt så att man inte får backvind när man börjar närma sej läppen. Sen bak med handen igen och inskotning i cutbacken. Inte konstigt att man får valkar och blåsor så som man glider fram och tillbaka på bommen… wink.gif
    Framhanden brukar jag dock inte flytta. Kanske ska testa om det funkar bättre…

• lars_k

Medlem
    5 januari, 2005 vid 11:12 som svar på: Årets dag på Torö…

Hehe. Jag tyckte din rigg var knepig med bommen på maxhöjd, det var som man hängde i bommen. Sen var jag ju överrigad med det också iofs.
    Tror mest att det var att mitt segel var en storlek mindre och att seglet inte är det vassaste när det gäller bottendrag. Jag själv hade dock inga problem med planingen den dan (det har jag iofs ganska sällan =)
    /planingsräkan

• lars_k

Medlem
    3 januari, 2005 vid 20:46 som svar på: Årets dag på Torö…

Nja. Jag tror inte bomhöjden har en SÅ avgörande betydelse för planingströskeln på en vågis. Betydligt viktigare är viktfördelning, pumpteknik, falla av, etc.
    Och ska man rida vågor optimerar man ju ekipaget för det. Lite sämre planing och acc får man acceptera… wink.gif
    En freestyle optimerar man för planing, acc och kontroll i trick; då sätts bommen högt.

• lars_k

Medlem
    3 januari, 2005 vid 17:06 som svar på: Årets dag på Torö…

Ahh. Tänkte väl det. Handskarna är lösningen. Händerna är det enda jag fryser om…

Inte för att jag är någon expert, men angående bomhöjd och frontsideridning så brukar man säga att bommen ska vara ganska lågt placerad. Inte skyhögt som i freestyle iaf. Man får helt enkelt bättre kontroll på riggen när man lägger den ner i svängen. Man slipper ”sträcka sej” efter den. Men detta är ju såklart en smaksak…
    T.ex. har man lagt bomfickan lägre på Naish Session jfrt med Force. Just för att Session mer är ett down-the-line segel.
    Jag brukar ha bommen relativt lågt och trivs med det…

• lars_k

Medlem
    3 januari, 2005 vid 12:31 som svar på: Årets dag på Torö…

Fint jobbat gubbar! Torö verkar riktigt najs… dock föredrar jag milslånga sandstränder wink.gif

Kör ni Dakine CWM eller?

Jag väntar förväntansfullt att tullen ska släppa mina så jag kan köra vidare. Det börjar bli rejält kallt nu… tongue.gif

• lars_k

Medlem
    2 januari, 2005 vid 20:50 som svar på: Halmstad någon?

Haha. Men det var en ganska najs söndagsutflykt iallafall… tongue.gif

• lars_k

Medlem
    2 januari, 2005 vid 19:16 som svar på: Halmstad någon?

Vi körde Dogge idag. Dock lite för västligt så det var dåligt drag när man tog sej ut, sen pungdrag i 4.5:an en bit ut. Blev dock helt nerkyld av det kalla sketvattnet som Lagan levererade. Kan inte ha varit mer än 2-3 grader. Pallade inte med mer än 4-5 repor innan händerna domnade bort. Men det var finfina vågor. Det blir fler turer dit ner, bara det blir varmare…
    Sen kollade vi Ringenäs på väg hem…men det såg lite väl survival ut så vi gav upp för dagen… tongue.gif

• lars_k

Medlem
    2 januari, 2005 vid 17:51 som svar på: GUN 40Eu och 10% året ut! dvs -04

Gun är bra. Jag körde MC 04 hela året i SA och här hemma. Min bästa säs hittils. Seglena är till salu dessutom… wink.gif

• lars_k

Medlem
    2 januari, 2005 vid 07:55 som svar på: Lejet imorgon???

JApp. Brolle och jag kör om en timme. Nu jävlar ska det ridas feta vågor i sidvind. Vi ses! =)

• lars_k

Medlem
    1 januari, 2005 vid 21:25 som svar på: Lejet imorgon???

Japp. Jag är helt inne på dogshit nu med senaste prognoserna… =)

• lars_k

Medlem
    1 januari, 2005 vid 14:20 som svar på: Lejet imorgon???

Japp, det blir apel imorgon om det vrider upp till V.
    Fast det lutar åt SW-WSW så jag är rätt sugen att testa Dogshit…Eller Glommen. tongue.gif

• lars_k

Medlem
    1 januari, 2005 vid 11:47 som svar på: Lejet imorgon???

Haha. Där hittade jag ju faktiskt en seg liten våg… =)

• lars_k

Medlem
    30 december, 2004 vid 15:54 som svar på: Lejet imorgon???

Haha. Har du rökt på nu igen, Rastafarai?
    OK jag ska köra en sväng dit och referera stället, så du också får veta om det funkar… =)

Sida 203 av 321
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA