lars_k
Forumsvar skapade
-
Var exakt är spottet? Här någonstans eller?
(Röda pricken är Lista fyr…) -
Vill du ha vågor ska du dra till Klittmöller. Ingen allemansrätt, men det går att fulcampa om man sköter det snyggt.
Behöver du inga vågor dra till Öland Haga Park eller nåt. Lär ju vara vindsäkert på sommaren (enligt ölandstokarna iaf). -
Det räcker väl inte med lokal termikvind för att det ska bli vågor? För feta förhållanden som i filmen krävs swell från kraftiga lågtryck över nordsjön. Då är det hösten som gäller. Eller hur?
-
Haha. Nu sitter du i din hårboll och drömmer igen…
Spelar ingen roll om du hade kickat mej, verkar ju som vissa ”oönskade-element” har en tendens att ganska snart ta sej in på konfen igen…
-
Greit! Fan vilka vågor ni har…
-
Haha. Helt fakking grymt! Vågorna ser ut som hus… Äntligen lite vågbilder från stormen när den träffade Jylland.
Respekt fan. =) -
Steget 5.7 till 4.7 är stort men nog OK för en 86-litare. Mkt mer tveksamt om du behöver både 6.0 och 5.7…?
-
Jag har båda typerna (en AHD AW55 kort/bred och en Naish Compwave 8.3) och båda har samma volym men är rätt olika.
Så här väljer jag bräda:Förhållande: 5.3, Cross-on något mushy sega vågor på 1-1.5 m
Bräda: AW55
Varför? Jag vill mest hoppa, krascha lite bakåtar, rida lite på bakfoten i småvågorna. Lite segt med vind så jag vill ha tidig planing och inte tappa planingen på väg ut genom bryten. AW55:an har bra pop i hoppen och återfår planing snabbt efter landningarna. Känns liten i luften.Förhållande: 4.0-4.5, Cross-on till side, 1.5-2.5 m, nu är vågorna cleanare. Bättre push.
Bräda: Compwave
Varför? Compwaven ligger stabilare i skäret i bottensvängen nerför vågen till frontside, stabilt även om det är ett och annat chopp på fejsen. I cutbacken använder jag mycket segel för att återfå fart. Så mkt framfotstryck som jag vågar i bottensvängen. Jävligt go känsla att ligga och carva med fullt tryck! Compwaven levererar =)Vet inte om detta säger något. Men jag är tycker det är motiverat med 2 st brädor. Man kan inte få allt i en bräda!
Skulle jag bara ha en bräda hade jag valt kort/bred. Är mer allround och passar bäst i sverige. Menmen…är det klockrent vill jag ha en riktig vågis! =)Ett tips är kanske att behålla sin gamla ”riktiga” vågis och köpa en kort/bred som komplement.
Kan ju tillägga att jag inte är lika duktigt som Ola_H som är jäkligt kvick på vågen, går vertikalt och smackar läppen.
EVO:n passar säkert Olas kvicka stil jävligt bra.Jag lever mest för den vida bottensvängen med mkt framfot och maxtryck i skäret. Gött som fan! =)
-
Gött! Hade varit kul att se några vågor från torsdagen. Tog du några bilder? Vi har ju bara fått se lite småchopp än så länge…

-
Ser ut som side-off och masthögt. Rent och snyggt. Tänk om man kunde få det nångång på Åsabrytet. Storm från VSV och sen snabbt omslag till N och 10 m/s borde bli hyfsat…

-
WOW!!! Vilka vågor… =)
-
I senaste SURF:s masttest ligger NP X6 wave mer åt constant-curve-flextop. NP har toppflex 14% (under 12% brukar man kalla toppflexen constant curve). Tyvärr testade de inga Yes-master. Men som adde sa så tror jag inte IMCS 16 eller 17 spelar så stor roll på ett litet 4.1. Viktigast är att du har rätt längd på masten.
-
Finns det någon sjysst webbkamera på Jyllands västkust så man får se lite imponerande våghöjd? =)
-
OK. Glöm inte att filma och fota så man får se hur östran ser ut när det är som bäst.