lars_k
Forumsvar skapade
-
Man måste ju för faen dra åt så det inte glappar!
/Kongo
-
Gött.
Tänkte dra till VBG vid 04 imorse men pallade inte. Ångrar mej nu..
-
Björlanda sög duktigt. Planade då och då med 6.3. Sen kom vinden strax efter 21 när jag packat ihop. Hann mäta upp stabila 10-11 m/s innan jag körde…
Jaja, jag satte iallafall mina första helitacks så nu är det bara att fortsätta snurra på. =) -
4.0 till 5.0 är lite för stort steg. om du bara ska köpa 2 segel köp ett 4.7 och ett 5.8.
4.0-4.7-5.8-7.2 är stora steg men bör funka med moderna segel och lätta master. Tänk på att avstånden bör vara kortare på mindre storlekar. -
jo, jag har 6.3 och 7.1 också till en 112l freestyle..ju.
Men till vågisen tycker jag knappt det är lönt att ha större än 5.3. Med det planar jag vid 9-10 m/s. Under det så bygger det ändå inga roliga vågor. -
jag kör 4.0-4.5-5.3 och tycker det är optimalt för mej på 75 kg och 75 l vågis.
-
Blir bra tryck i Björlanda ikväll…
Har inte gett upp Åsa. SV vridande V. Yttre revet kan funka med lite tur om vinden når så långt söderut. Det börjar dra lite i Onsala nu =) -
Take a look at ytspännings spotguide, only in swedish…
http://www.ytspanning.se/spotviewer.asp?windDir=ALL
Willkommen in Schweden! I hope you catch a nice storm on your way… =)
-
Hmm. Ska man lova bort sej som fördäcksgast lör-sön eller ska man tacka nej och hoppas på surfvind. Rorsman vill ha besked idag…Fan va svårt… 😛
-
Klagshamns bris lär ju vara stabil. Vet ej hur länge in på sommaren den funkar dock. När havet blir varmare tappar brisen i styrka, ju…
Kommer det lågtryck på rätt bana blir den efterföljande nordvästan väldigt stabil här på västkusten. Kan vara i flera dar efter ett djupt lågtryck. -
Är du hyffsat beroende av att få köra vågor ibland så är nog Westcoast optimalt. Men vindsäkert…? Nja, hösten kan nog vara 30%-ig med vågis, och det kan bli riktigt bra i Hstd eller VBG.
”Nöjer” du dej med freestyleförhållanden så verkar ju Öland eller Malmö/Klagis jävligt bra. I skåne har du dessutom de bästa vågspoten för ostliga vindar.
Så för vågor..Halmstad.
För freestyle.. Malmö eller Öland (taskig arbetsmarknad på Öland…?) -
Breda brädor har större total yta och därmed mer laminat och vikt. Att de är lite kapade i nosen reducerar inte vikten så mkt.
Detta är vad jag tror… -
Corioliskraft heter den och beror på att hastigheten på jordytan är högre på ekvatorn. Allt som rör sej i rak sydlig riktning accelereras i östlig riktning och påverkas därför av en kraft som vill böja banan åt höger på norra halvklotet (och motsatt på södra…). Skum kraft men logisk egentligen. 😛