Forumsvar skapade

Sida 236 av 321
  • lars_k

Medlem
    27 april, 2004 vid 06:10 som svar på: Maui har levererat!!!

Ahh, en Quatro är ju smarrig. Jag har också en bräda jag vill testa på vågen. Men varfaen har vinden blivit av?? Det är dax nu…

• lars_k

Medlem
    26 april, 2004 vid 17:51 som svar på: Ärligt talat….

Var cool och låtsas som ingenting. Då kommer vinden.

• lars_k

Medlem
    26 april, 2004 vid 17:28 som svar på: Maui har levererat!!!

Vad har du köpt för prylar Mag?
    Ser ut att komma in en snurra på fredag. Då ses vi väl på Åsas yttre igen eller? =)

• lars_k

Medlem
    26 april, 2004 vid 07:23 som svar på: Var ska jag handla?!

Det är svenska handlare som skriver massa skit. Patetiskt.
    Konkurrera istället för faen.. frown.gif

• lars_k

Medlem
    26 april, 2004 vid 07:05 som svar på: Var ska jag handla?!

Dra iväg ett mail till Keppler
    [email protected]
    och kolla om han har nån bra fjolårs-formula.
    Han har mkt mer grejer än vad som framgår av hemsidan.
    Gör som ”alla” andra, handla fjolårs hos Keppler. =)
    http://www.surfkeppler.de

• lars_k

Medlem
    23 april, 2004 vid 06:44 som svar på: Stroppar bak=bättre höjd???

Så här skrev jag en gång…gäller väl framför allt vågisar:

”Detta är mycket en ”prova-ej-fram grej”… Men generellt kan man säga:
    Större segel -> mast fram, mycket eftersom du håller bommen längre bak. Större segel är också tyngre och du får bättre viktfördelning om du flyttar fram masten. Snabbare planing med masten längre fram eftersom brädan ligger mer plant i vattnet.
    Mindre segel och mer tryck -> masten bakåt. Du använder mindre våt yta på brädan och den går snabbare.
    Stropparna långt bak: förbättrar fotstyrningen med bakfoten. Bra för backsideridning i små vågor och för feta hopp och att bränna med bra tryck.
    Stroppar fram: bättre planing, förbättrad vågridning i sideshore och frontside med framfotstryck. Du använder hela railen på brädan i bottensvängen och tappar mindre fart.
    Fena fram: fenan verkar mindre. Du får en lösare bräda, bra för backsideslashing/bakfotstyrning i småvågor och onshore. Kan också lugna ner brädan om du börjar bli överriggad.
    Fena bak: fenan verkar större och ger bättre höjdtagning och planingsegenskaper. Förbättrad frontsideridning med framfotstryck i kombination med stroppar och segel långt fram.

Men som sagt, labba lite med detta. T.ex är det vid onshore också bra med fenan längre bak för höjdtagningens skull, men den pivoterar då inte lika bra med bakfotstyrning på småvågorna.”

Angånde stroppar och höjdtagning tror jag man tar bättre höjd med stroppar fram eftersom man behåller planingen lättare när man ”höjdar”…

• lars_k

Medlem
    22 april, 2004 vid 11:38 som svar på: Nu till helgen… vart ska man?

Prognoserna ser lite tvetydiga ut just nu men går det av så blir det surf. Vi har nog plats över isåfall…

• lars_k

Medlem
    22 april, 2004 vid 09:49 som svar på: Nu till helgen… vart ska man?

Jag kör antingen till Trollis (norra öland) eller Gislövshammar (sydöstra skåne) beroende på var det pungar på mest. Om det nu blir NNO-NO…

• lars_k

Medlem
    22 april, 2004 vid 07:34 som svar på: NYHET till fenboxen, US Quicklock

Jag ska prova 3-4 mm tjocklek för att undvika att muttern böjer sej. Gängurdragningen kan man sedan labba med genom att borra ur mer eller mindre gänga. Med 3 mm tjocklek kan man ju borra ur 1 mm gänglängd med ett 4 mm borr. Då har man 2 mm gänglängd kvar, och skruven dras ur vid en lägre kraft. Det gäller att kunna dra fast fenan så hårt man vill men ändå få gängan att pajja vid grundstötning. Bör man kunna optimera genom att labba med gänglängden…

• lars_k

Medlem
    21 april, 2004 vid 17:11 som svar på: Störande jobbigt

Ser perfekt ut, riggat för hårdvind. Du kan dra något mindre, typ fladder ner till andra lattan från toppen om det blåser mindre. Känner du att du börjar bli överriggad, dra seglet enligt bild, dessutom med något mer uthal så du planar ut buken något ytterligare.

• lars_k

Medlem
    21 april, 2004 vid 16:21 som svar på: NYHET till fenboxen, US Quicklock

Jodå. Jag har knåpat ihop en mutter nu, men när jag drog den lite lagom hårt så böjde sej skiten. Fick tag i 2mm mässingsplåt som jag klippte ut muttrar ur. De blev lite skeva så jag bonkade till dem med en hammare. Nu när jag mäter med skjutmått verkar tjockleken ha sjunkit till 1.8 mm. Funktionen är det inget fel på men jag undrar om man inte skulle gå upp till 3 mm ändå… 😛
    Eller så har jag fått tag i en sämre materialkvalité kanske…?

• lars_k

Medlem
    20 april, 2004 vid 16:19 som svar på: NYHET till fenboxen, US Quicklock

Ähh. Fick inte tag i 2×9 mm mässingstång. Var hittade du detta?

• lars_k

Medlem
    20 april, 2004 vid 11:43 som svar på: NYHET till fenboxen, US Quicklock

Gött. Då blir det till att skaffa 10×2 mm mässingsämne. Det har jag sett att de har i en hobbybutik här i stan. Ska bli kul att mecka lite i kväll. =)
    Retar mej alltid på att behöva pilla in muttern först och sen hitta gängan. Ett otroligt stressmoment när vinden tjuter.

• lars_k

Medlem
    20 april, 2004 vid 10:18 som svar på: Störande jobbigt

Jag är oftast nykter när jag riggar.

• lars_k

Medlem
    20 april, 2004 vid 09:41 som svar på: Störande jobbigt

Äh vafan. Jag brukar bara ta skruvmejseln jag skruvar fast fenan med. Funkar fint att linda tampen runt den och dra.

Sida 236 av 321
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA